Svänghjul

Lyllo

Svänghjul

Inlägg av Lyllo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Söker ett Stefa svänghjul till ILO G50. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns olika svänghjul.

Om du har det gamla svänghjulet kvar lägg in ett par bra bilder från båda sidor av hjulet så kanske jag kan ordna nånting.... <!-- </EdIndex> --></div>
Lyllo

Inlägg av Lyllo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska försöka fixa bild.
Kanske följande info hjälper så länge: E75C 101 H214 15-3/5W 6V är stämplat på ena sida, P 5 på motsatta sidan. Åsså äre en pil som visar medsols rotation. <!-- </EdIndex> --></div>
Lyllo

Inlägg av Lyllo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://imageshack.us/photo/my-images/39/svnghjul.JPG/ <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack det blev jättebra detta men en sån stor mutter kan du absolut inte ha för att kunna dra fast ordentligt.

Låt mig citera teknikoraklet Gustav Flink i Åmål:

"Brustna svänghjulskilar och dåliga konor beror inte på annat än för lös dragning av svänghjulsmuttern"

Du måste alltså dra fast muttern ordentligt, inte så allt går sönder men ordentligt fast och det får man känna sig fram om man inte har momentnyckel och momentvärde.

Ett enkelt tips är att du helt enkelt filar ned sexkanten sida för sida tills fjortons hylsa passar så du får grepp om hela muttern inne i det gängade hålet.

En hylsa räcker dock inte du måste ha nån form av svänghjulsmothåll med ett handtag på så inte allt bara snurrar när du ska dra fast.

Uppgifterna var annars jättebra. Kunde inte bli bättre. Jag ska kolla om ett svänghjul i veckan och återkommer till dig via PM. <!-- </EdIndex> --></div>
Lyllo

Inlägg av Lyllo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har nyss köpt juvelen och har börjat dona lite med motorn.
Har förstått att det är nåt skumt med svänghjulsmuttern, nån klåpare har även satt dit två fjäderbrickor som troligen är tänkt att fungera som distansbrickor..
Jag "vann" ett svänghjul på Tradera nyss, så det är ordnat nu. Men om du har en svänghjulsmutter över så är jag intresserad........

Mothåll på svänghjulet löste man ju på 70-talet med en stadig skruvmejsel instucken strategiskt i tändplattan :wink: det borde väl fungera lika bra 40 år senare! <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr inga muttrar jag filar en vanlig M10 mutter om den saknas.

Var glad du inte har en Husqvarna med fingängad mutter som dessutom är gängad åt fel håll.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
PUCH-60

Inlägg av PUCH-60 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har M10 muttrar med 14mm tag PM.a namn o adress
så skickar jag en till dig. <!-- </EdIndex> --></div>
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65