Kvalitet på "Jofrabcylindrar" Sachs
Kvalitet på "Jofrabcylindrar" Sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man får ofta läsa om bristande kvalitet på cylindrar ifrån jofrab. Jag jobbar själv på verkstad och vi har haft jofrab/garage24 som leverantör under många år. Enligt min chef som drivit firman i 35 år så spelar det ingen roll vart ifrån man beställer, då samtliga kopior gjuts i Italien och troligtvis på samma ställe.
Naturligtvis är det skillnad mellan en orginal NOS cylinder och en eftermarknads cylinder. Men skiller sig kvaliten så mycket mellan dom nytillverkade?
Någon som vet mer om detta? Finns det eftermarknadscylindar som håller högre kvalitet än jofrabs exempelvis? <!-- </EdIndex> --></div>
Naturligtvis är det skillnad mellan en orginal NOS cylinder och en eftermarknads cylinder. Men skiller sig kvaliten så mycket mellan dom nytillverkade?
Någon som vet mer om detta? Finns det eftermarknadscylindar som håller högre kvalitet än jofrabs exempelvis? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
- Ort: Västerås/Ransta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20130206/ar-jofrab-cylindrar-daliga <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den till höger är den modellen!
Men det är 60cc/41mm Modellen som delar på sig om man har otur....
Framför allt om man körde modifierat topplock
med centrum stift.
När dom gjorde cylindrarna så tyckte kineserna att det inte behövdes så mycket gods i dom.
Men sen ville man ha 41 borr på dom och sen vart lite dåligt med gods istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Men det är 60cc/41mm Modellen som delar på sig om man har otur....
Framför allt om man körde modifierat topplock
med centrum stift.
När dom gjorde cylindrarna så tyckte kineserna att det inte behövdes så mycket gods i dom.
Men sen ville man ha 41 borr på dom och sen vart lite dåligt med gods istället. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en lätt bearbetad jofrab 60 som jag kört mycket med i tre år nu. den går och vid en bänkning gav den 4,8 hk på hjul jämfört med en maxportad "kines", den med loggan med ringen, som gav 4,4.
Så det finns definitivt nytillverkade cylindrar av sämre kvalle än jofrab, även om en jofrab kanske inte står att jämföra med en tysk 4,3a. <!-- </EdIndex> --></div>
Så det finns definitivt nytillverkade cylindrar av sämre kvalle än jofrab, även om en jofrab kanske inte står att jämföra med en tysk 4,3a. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jofrab hade ett riktigt dåligt rykte fram till att den nya tillverkningen av Norscands (NTS) cylindrarna kom. Då blev Jofrab att fördra.
Varför?
Tack S_Compakt för att du rättade mig, då jag var ute och cyklade. Ska rätta till misstaget om vilken av cylindrarna som gick av. R, vilket märke är det? <!-- </EdIndex> --></div>
Varför?
Tack S_Compakt för att du rättade mig, då jag var ute och cyklade. Ska rätta till misstaget om vilken av cylindrarna som gick av. R, vilket märke är det? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Aha, men de gjorde en ändring efter "först utgåvan" de också. De hade fått alldeles för tjock kylflänsar bland annat så de kylde inte som de skulle. Har ett mail från Norscand om det någonstans i mailhögen. <!-- </EdIndex> --></div>S_Compakt skrev:Det är nog du som har rätt, NTS var det väl dom hette som gick av (41mm)
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade den första utgåvan av NTS,den första kom jag 5km med.
Där klöv sig cylindern,sprätter upp på det nylackade ramröret på min raketare.Så där lagomt kul.
Reklamerar skiten,får en ny.........den kommer jag till postlådan med.
Då fick det bli en med 38 borr istället,sålde den direkt å köpte en äkta tysk istället.
Det ser som dom blivit betydlig bättre dom nya gjutningarna,så man kanske ska våga prova igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Där klöv sig cylindern,sprätter upp på det nylackade ramröret på min raketare.Så där lagomt kul.
Reklamerar skiten,får en ny.........den kommer jag till postlådan med.
Då fick det bli en med 38 borr istället,sålde den direkt å köpte en äkta tysk istället.
Det ser som dom blivit betydlig bättre dom nya gjutningarna,så man kanske ska våga prova igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
men det är nog dom cylindrarna som gav hela jofrab ofötjänt dåligt rykte.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
jofrab hade ett parti cylingrar med dom sämst gjutna kanalerna i sachshistorien. yta i kanalen som ett stenröse och skilde flera mm i storlek på höger och vänster kanal. gick tydligen att få till dom bra om man la ner ett antal timmar med roterande fil.Raketsport skrev:Jofrab hade ett riktigt dåligt rykte fram till att den nya tillverkningen av Norscands (NTS) cylindrarna kom. Då blev Jofrab att fördra.
Varför?
Tack S_Compakt för att du rättade mig, då jag var ute och cyklade. Ska rätta till misstaget om vilken av cylindrarna som gick av. R, vilket märke är det?
men det är nog dom cylindrarna som gav hela jofrab ofötjänt dåligt rykte.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>