<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett Zündapp Jamarcol på min Zündapp med 70cc Athena.
Systemet är väldigt passivt om man säger så...
Någon som jämfört detta med Sachs Jamarcol? Det har ju åtminstone en kona och borde inte vara lika dött.
Jag är lite lat och frågar här i stället för att prova..
Har ingen krök till Sachssystemet heller. Utan får kapa Zündappsystemet som är helsvetsat för att använda mig av den kröken. Sachsdämparen tror jag går att trä på då det har större diameter. Men det hela är ju onödigt om det inte ger något... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konan är inbyggd i röret. Iallafall på sachs jamarcolen. Så det du ser yttre är inte rätt! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir ingen vidare aktivt avgas pipa med den över huvud taget som du säger tyvärr.
Vill du ha en pipa som funkar fullt ut så går det att köpa några som funkar skapligt.Bästa är att bygga en som passar motorns egenskaper.
Man blir glad när man får det att funka !!
Det finns massor av program numera som ger bra resultat !!
En svets och lite plåt och rör så är glädjen total !!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det är ju det jag skriver Rexxy. De är väldigt olika. Zündappen ser ut som ett Sachs original invändigt ungefär.
Denna ska bara vara en go åkmoppe med brett register och utan allt för mycket ljud, men ändå optimalt.
Sång har jag i portugalpipan på EKF:en, och det är som du säger Mats.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går att hitta lite mer effekt med Jarmacolen om man justerar
krök längden, runt 245mm brukar bli bra. Men du kanske redan
gjort det? Har provat både Sachs o Zundapp dämparna på min
Zundapp, ingen skillnad direkt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte kapat kröken eftersom det är ett helsvetsat system med löstagbar slutdel. Jag tog bort slutdelen för att modifiera den efter ett tips jag fått. Det var då jag såg hur tråkig den såg ut invändigt.
Då började jag fundera på min Sachsdämpare som ändå inte används och som har en kona innanför slutdelen. Inte avstämd för min cylinder. Men med bättre förutsättningar än Zündappdämparen.
Jag skulle kunna kapa av kröken från Zündappdämparen och trä på Sachsdämparen. Kröken är 32mm utvändigt och det är Sachsdämparen invändigt.
Ville bara höra mig för lite innan jag sågar av den... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En av mina filade har Sachs Jamarcol. När den är kall varvar den 11500. När den blivit varn varvar den 11200. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag sågade bort Zündappdämparen idag. Forumet har ju legat nere, så det fanns ju inget att göra . Jag är rätt övertygad om att det iaf. inte kan bli sämre med Sachsdämparen.
Om eller vad för nytta det isf. gör kan bli svårt att avgöra då jag höjt cylindern, planat ner toppen samt överkant cylinder och justerat tändningen också.
Det är kul å skruva lite med Zündapp också! De går fint "motorcyklarna" men det blir en del resonansljud i plasten när man leker med gasen . Provkörning idag var det inte tal om... Runt nollan och snorhalt.. <!-- </EdIndex> --></div>