<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens mekning inleddes med att den gamla, borrade cyllen avlägsnades. Allt såg väl bra ut inuti men när jag plockade loss cyllen märkte jag att det verkar som någon jackat överströmningskanalerna (se bild)

Kolvjackning har man ju hört om (ej fallet här, tack och lov) men kan det verkligen fylla någon funktion att jacka där nere?
Nåja, cyllen skulle ju ändå inte användas så glad i hågen honade jag den nya cyllen, med honingsverktyget säkrat med en koppartråd mellan brynena. Så nu flög brynena åt samma håll i stället för åt var sitt när de lossnade...

Honingen gick dock ganska smärtfritt och när jag klämt dit nya kolvringar (de gamla såg iof sig OK ut men när jag nu ändå hade nya, så...) skulle bara cyllen dit - då blev det tvärstopp!

Hur jag än micklade och macklade lyckades jag inte få ihop kolvringarna så mycket att jag fick in kolven i loppet. Hade liknande problem med Flintan men där gick eländet in till slut i alla fall.
Har läst om att man kan använda en slangklämma att komprimera ringarna med, en hemmavariant av kolvringskompressorverktyget, men naturligtvis hade jag bara pyttesmå och jättestora i gömmorna.

Vis av erfarenhet slutade jag innan jag blev allt för arg och nu får motorn anstå tills jag köpt en klämma.

<!-- </EdIndex> --></div>