Puch VS 50 K - norsk modell

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Puch VS 50 K - norsk modell

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I går kväll hämtade jag hem denna Puch, inköpt av Björkenäs mopedmuseum.
Har alltid varit lite betuttad i denna modell, och benskydden tycker jag är lite extra cool.
Har använts som postmoped, enligt Björkenäs.
Är 4-växlad, och växlarna verkar gå i som de ska.
Förgasaren ser ut som en Bing 12:a, men jag har inte kikat närmare på den än.

Prio 1 är att få igång moppen. Gnista finns, men vill inte starta.
Med andra ord, får det bli lite rengörning av förgasare mm, så får vi se vad som sker.

Skicket är sådär. Bakre delen av bakskärmen är kass, och den får jag på sikt byta.
Dynan är sprucken, listen runt tanken trasig.
Gammal blåmetalliclack (har tydligen varit överlackad tidigare) kvar på diverse delar.
Framlampan är inte snygg.
Baklampan bedrövlig.
Fälgarna ok, men lite kromsläpp på bakhjulet.
Verkar vara lite större bromsar på denna.
Saknar styrlås (vilket ska jag ha?) och inga nycklar till facken därbak.
Hur fäster man gummit på fotplattorna, så de ligger kvar?

Tips mottages tacksamt framöver. Någon totalrenovering kommer inte att ske, utan den kommer att få vara i det välkända brukskicket.

Några bilder, tagna med dålig mobilkamera sent igår kväll.

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fränt ! Du köpte den :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kunde inte låta bli, efter en veckas funderingar fram och tillbaka :)
Känns lite kul att ha två moppar, av lite äldre snitt.
Har för mig att detta var en 62:a, men inte riktigt säker. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så några frågor så här långt.

Tänket byta olja i motorn, vilken olja ska jag ha (gärna exempel på märke) och hur mycket?
Finns det någon chans att hitta lamp"förklädnanden" med plats för positionsljus?
Gissar att det blir svårt, antagligen hårdvaluta.
Som tidigare fråga, hur och med vad limmar jag på gummit på fotplattorna? <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På gummi plattorna ska det vara ploppar i botten som går genom metallen' samma som på alabaman. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, ska kolla detta.
Misstänker att de är bortslitna på högra sidan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3107
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Så några frågor så här långt.

Tänket byta olja i motorn, vilken olja ska jag ha (gärna exempel på märke) och hur mycket?
Finns det någon chans att hitta lamp"förklädnanden" med plats för positionsljus?Gissar att det blir svårt, antagligen hårdvaluta.
Som tidigare fråga, hur och med vad limmar jag på gummit på fotplattorna?
Själva glaset till baklampan? Det ser ut precis som mitt och borde gå att få tag på hos KJ Tools eller hos någon annan välsorterad Zündapp-shop. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Olja...

Rak 50 inget annat, lamellerna håller bäst på det :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tack för svaren hittills.

Jag monterade bort motorn igår kväll, och det blev ett digert arbete. Inte med själva bortmonterandet, utan att gör rent alla gammal skit.
Jag gissar att ni vet hur det kan se ut.

Felet med att motorn inte startar, visade sig när jag tog bort tändningen, och packboxen låg halvvägs ut.
Med andra ord, byte av sådan måste göras.

Fick isär cylinder också.
Dock ingen topplockspackning, ska det inte vara någon sådan på dessa Puchmotorer?

Verkar vara en standard cylinder, så någon form av trimcylinder bör jag skaffa, för att få lite mer fart.
Någon speciell att rekommendera?

Nästa arbete blir att göra rent i alla skrymslen och vrår där motorn satt.
Väldigt mycket skit där! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antar att det var framlyset du menade när du praade lysen, ligger ett sånt jag tror du vill ha på tradera just nu.
Topplockspackning är svårt, den är inritad i reservdelskatalogerna, men många tycker det funkar att köra utan.
Själv har jag gett upp, jag kör med toppackning. Då kan jag vara säker på att det blir tätt, annars gäller väl att plana topp och cylinder lite snyggt så brukar det funka utan.
Ser fram emot att följa denna renovering. Fick du nån förklaring varför museet sålde ut förresten ? <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 222
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, här har Du ett lamphus . . . :P

http://www.tradera.com/lamphus-till-puch-lyx-auktion_100703_176457337

. . . F <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för länken till lamphuset, just ett sådant jag menar :D

Anders Arnesson, ägare till Björkenäs, hade tänkt att hans son skulle ha den här Puchen som sin, men det blev inte så.
Sen behöver han plats för lite andra mopeder, och då tyckte han att den kunde säljas.

Gillar modellen skarpt, fenders och småfack på skärmen.

Men någon mint-condition är det inte, och skall inte bli heller.
Många lager färg bland andra blåmetallic.

Det viktiga nu är att jag får motor och el att fungera som det ska.
Jag har ju aldrig skruvat med någon annan Puch en Maxi, så det här är en liten utmaning. Men det är himla kul och se hur saker och ting är lösta.

Hur var det nu med växellådsoljan, ska det vara SAE 50 eller något annat?

Bla Puchverkstan har en 60 cc cylinder. är det något att satsa på?
Vill ha moppen stark, max hastighet runt 60-sträcket dvs inget fartåk. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn ordentligt rengjord, fy va mycket skit överallt efter läckande olja.
Tror inte motorn varit isär förut, skruvskallarna ser helt oslitna ut, förutom oljepåfyllningsmuttern..
Har beställt packboxar också.
Hur får man dit denna packbox, utan att spräcka motorn och ta bort veven?
Något rör i lämplig dimension, eller något annat?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trots att lampan på norskmodellerna inte är snygg så tycker jag att den är kul. Behåll den, garanterat en snackis på träffarna <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, jag kan tro det.....den får nog sitta på ett tag till, bara för skoj.

SAE 50 har jag förstått rekommendera som växellådsolja.
Men hur mycket, 250 cc har jag sett någonstans, stämmer det? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar