Tändningsinställning Zündapp?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Astanius
Inlägg: 80
Blev medlem: 23 apr 2012, 23:00
Ort: Skövde

Tändningsinställning Zündapp?

Inlägg av Astanius »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Då jag monterat ett Athena Supherterm 70 cc kit och Kokusan brytarlöst tändningssystem på min Zündapp motor funderar jag över vilken förtändning jag ska ha? Med tändsystemet följde en lapp som det står 1,1 till 1,2 mm förtändning. I Stora Tvåtaktsboken står det 1,8 mm? Vad gäller?

Någon som har erfatenhet när det gäller denna bestyckning på en Zündapp motor?

Påverkar trimningsgraden hur mycket förtändning man ska ha? <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1,8mm gäller svensk 1 hk modell. 1,2-1,5 mm brukar funka
med 70cc Athena. Oftast på 2t så ju mer trimmat ju senare
tändläge. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skunkworkz skrev:1,8mm gäller svensk 1 hk modell. 1,2-1,5 mm brukar funka
med 70cc Athena. Oftast på 2t så ju mer trimmat ju senare
tändläge.
Allt som oftast läser man här på forumet att ställ med max förtändning, oftast från personer med bra trim på grejorna. Är det inte så att ju mer du trimmar ju mer förtändning behövs ju mer varv du får ut behövs ju mer förtändning så det hinner tända lagom till öd aannarsär ju risken att du får för sen tändning och du bränner avgasport o kolv, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, inte om du har ett riktigt förbränningsrum.
Dom som verkligen har fart på grejerna har inte
"max förtändning". Runt 16 grader vid max vrid
moments varv brukar vara normalt på en frisk
2t.Ju högre varv desto mer turbulens i förbrännings
rummet, ju snabbare brinner det. Det är inte ovanligt
att man har 30 grader på låga varv för att på högre
varv blir senare. Tvärtom mot 4t. <!-- </EdIndex> --></div>
Astanius
Inlägg: 80
Blev medlem: 23 apr 2012, 23:00
Ort: Skövde

Inlägg av Astanius »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag trodde samma som Volvomanen, men kan ha fel. Det viktiga för mig är att jag har en körbar motor på alla varv. Jag är inte mycket för att maxa hela tiden utan gillar att glida runt lite lagom och dra ut någon gång emellanåt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar