Stockholmare No 4

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Conrad Engström

Stockholmare No 4

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag började med ett Stockholmarbygge som omväxling. Jag tänker mig en fläktkyld EKF med justerad 80 Athena. Bygget kommer att ta lite tid. Det är fjärde bygget denna vinter.
Våren är ju här och mahognybåten behöver lite nya träbitar och en hel del andra oönskade arbeten, som måste göras. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Propellersnurra :?: :?: Noooo :shock: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fläktkyld EKF har jag aldrig hör talas om, spännande. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte mig en moppe som ser anonym ut. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Re: Stockholmare No 4

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:.....mahognybåten....
Jo, jag tackar jag det låter 1960-tal värre det där :urock: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mahognysnipan är byggd 1955. Albin O21 orginal sitter kvar. Alla axlar i backslaget har jag svarvat nya. Motorn i övrigt är helrenoverad. Båten är klinkbyggd i mahogny och dom två nedre borden vid kölen är ek. Hon är byggd på vuxna ekspant. Jag har bytt 22 m bordläggning, 8 spant, hela kölen rakt genom och hela motorbädden. Hon är ringdäckad med mahognybård och origonpinjeribb på däck. Det har jag bytt hela rubbet. Alla durkar är nya. Allt har jag gjort själv.
Hon var med i reportage i tidningen Nostalgia no 4 2006 <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter fint men jag fattar inte hur du hinner med allt... :shock:

Förr fanns det båtbyggerier lite överallt har jag förstått och på sextiotalet byggdes det träbåtar fortfarande men det var nog slutet då. Kalmar är en hamnstad och det fanns massor av småbåtar och småbryggor längs stränderna. På senvåren vaknade allt ur vinterdvalan och gubbarna satte igång med penslar färg och fernissor. Som unga grabbar var vi ofta där och kollade och jag var extra intresserad vad som fanns i den där trälådan ungefär mitt i båten och som det ofta stack upp en spak ur... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Mahognysnipan är byggd 1955. Albin O21 orginal sitter kvar. Alla axlar i backslaget har jag svarvat nya. Motorn i övrigt är helrenoverad. Båten är klinkbyggd i mahogny och dom två nedre borden vid kölen är ek. Hon är byggd på vuxna ekspant. Jag har bytt 22 m bordläggning, 8 spant, hela kölen rakt genom och hela motorbädden. Hon är ringdäckad med mahognybård och origonpinjeribb på däck. Det har jag bytt hela rubbet. Alla durkar är nya. Allt har jag gjort själv.
Hon var med i reportage i tidningen Nostalgia no 4 2006
Härligt :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar