Byta kickfjäder ILO Piano
-
Byta kickfjäder ILO Piano
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lämnade idag in min Monarscooter med en ILO G50-motor på en verkstad för att byta kickfjäder då den som sitter på är kass. Efter några timmar ringer de och säger att för att göra det behöver de klyva motorn i två delar för att komma åt, vilket skulle ta 6 timmar och kosta 3500 spänn. Men vad jag har hört så är detta ett av de vanligaste felen på ILO-motorn att kickfjädern pajar.
Är det något jag som nybörjare kan ta på mig att göra hemma, då en del säger att det är det lättaste man kan göra på ILO piano, eller ska jag behöva betala 3500 på en verkstad? Låter absurt dyrt. <!-- </EdIndex> --></div>
Är det något jag som nybörjare kan ta på mig att göra hemma, då en del säger att det är det lättaste man kan göra på ILO piano, eller ska jag behöva betala 3500 på en verkstad? Låter absurt dyrt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kostar det 3500 så är det väl bättre att skaffa en något modernare motor med utanpåliggande kickfjäder.
såvida inte moppen är i ett extremt fint orginalskick.
jag har också hört att dom invändiga kickfjädrarna gick av väldigt ofta.
det var väl därför dom flyttade ut den på utsidan på motorn, så den skulle vara lätt att byta.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
såvida inte moppen är i ett extremt fint orginalskick.
jag har också hört att dom invändiga kickfjädrarna gick av väldigt ofta.
det var väl därför dom flyttade ut den på utsidan på motorn, så den skulle vara lätt att byta.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mer ILO frågor: Sitter det nån form av returfjäder för kopplingsarmen? Hu mkt jobb är det att byta en sån? Finns det nya att köpa? Tycker att min koppling är seeeg i"returen"! <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Re: Byta kickfjäder ILO Piano
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Säjer man ett man ett sånt pris vill man nog inte ha jobbet... Vart bor du? <!-- </EdIndex> --></div>Hoppepoppe skrev:Jag lämnade idag in min Monarscooter med en ILO G50-motor på en verkstad för att byta kickfjäder då den som sitter på är kass. Efter några timmar ringer de och säger att för att göra det behöver de klyva motorn i två delar för att komma åt, vilket skulle ta 6 timmar och kosta 3500 spänn. Men vad jag har hört så är detta ett av de vanligaste felen på ILO-motorn att kickfjädern pajar.
Är det något jag som nybörjare kan ta på mig att göra hemma, då en del säger att det är det lättaste man kan göra på ILO piano, eller ska jag behöva betala 3500 på en verkstad? Låter absurt dyrt.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppen i sig är i bra skick, visst är den patinerad i lacken, men är helt original. Jag ska se efter om jag hittar en annan verkstad, den här var närmast där jag bor därför hörde jag av mig till de.
Jag bor i Göteborg, verkstaden i fråga var EM-motor. De var väldigt hjälpsamma och trevliga annars, så jag vill inte kasta skit på de. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag bor i Göteborg, verkstaden i fråga var EM-motor. De var väldigt hjälpsamma och trevliga annars, så jag vill inte kasta skit på de. <!-- </EdIndex> --></div>
Det ska sitta en fjäder runt armen där den sitter fast i motorblocket . Är inte speciellt svår att byta. Armen sitter på en fjäderpinne men du måste ta bort svänghjulet för att få bort den. Vet inte om fjädern finns att köpa ny,har heller aldrig varit med om att den gått av. <!-- </EdIndex> --></div>JRA skrev:Mer ILO frågor: Sitter det nån form av returfjäder för kopplingsarmen? Hu mkt jobb är det att byta en sån? Finns det nya att köpa? Tycker att min koppling är seeeg i"returen"!
<!-- </EdIndex> --></div>
OK, lite långt till Kalmar men en lös motor går ju att skicka. 240 kr t.o.r med Schenker men då får man nog strippa motorn från topp och cylle för att komma under 10 kilo. Lycka till och hittar du inget lämpligt alternativ så kan jag tänka mig jobbet. Det där med att hitta rätt fjäder kan möjligen vara lite knepigt men med lite idéer och fantasi så brukar det lösa sig.Hoppepoppe skrev:Moppen i sig är i bra skick, visst är den patinerad i lacken, men är helt original. Jag ska se efter om jag hittar en annan verkstad, den här var närmast där jag bor därför hörde jag av mig till de.
Jag bor i Göteborg, verkstaden i fråga var EM-motor. De var väldigt hjälpsamma och trevliga annars, så jag vill inte kasta skit på de.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var nog lite otydlig , det var kopplingsfjädrar jag menade.
Kan ha kickfjädrar också men då måste jag leta lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Kan ha kickfjädrar också men då måste jag leta lite. <!-- </EdIndex> --></div>
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om dom skall ha 6 timmar att riva en ILO så vågar jag inte ens gissa vad dom vill ha för andra maskiner
Om du vågar så riv den själv, jag lovar att du klarar det på max 2 timmar <!-- </EdIndex> --></div>
Om du vågar så riv den själv, jag lovar att du klarar det på max 2 timmar <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fjädern har jag så det är lugnt! han jag köpte moppen av berättade hur det låg till med fjädern och lovade att skicka en ny han hittat på tradera.
Jag kanske får ge mig i kast med att riva motorn själv isånafall. Sprängskisser finns ju att hitta här på sidan har jag sett så. Har hittat en annan verkstad på Hisingen som jag testa först dock. Annars, om det finns en vänlig själ i göteborg som vill hjälpa mig mot en slant vore jag tacksam as hell. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kanske får ge mig i kast med att riva motorn själv isånafall. Sprängskisser finns ju att hitta här på sidan har jag sett så. Har hittat en annan verkstad på Hisingen som jag testa först dock. Annars, om det finns en vänlig själ i göteborg som vill hjälpa mig mot en slant vore jag tacksam as hell. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Byta kickfjäder ILO Piano
Jag ser inget fel i den summan på ett kostnadsförslag från en verkstad som gör annat än bedriver välgörenhet. Det är mycket pengar, visst, men inte orimligt dyrt. <!-- </EdIndex> --></div>
Det blir "bara" 583kr/h, och då har jag inte dragit ifrån pengarna för packningar, packboxar och lager som åtminstone jag räknar med att byta varje klyvning. Och många verkstäder avrundar tiden ganska kraftigt uppåt när dom ska ge kostnadsförslag på gamla motorer/moppar för att ha goda marginaler för att något jäklas - som det lätt kan göra när skruvar etc. haft 40 år på sig att oxidera fast.56:an skrev:Säjer man ett man ett sånt pris vill man nog inte ha jobbet...
Jag ser inget fel i den summan på ett kostnadsförslag från en verkstad som gör annat än bedriver välgörenhet. Det är mycket pengar, visst, men inte orimligt dyrt. <!-- </EdIndex> --></div>