Byta kickfjäder ILO Piano

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Re: Byta kickfjäder ILO Piano

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:... packningar, packboxar och lager som åtminstone jag räknar med att byta varje klyvning.....
Nåra sånna principer har inte jag. Det handlar istället om att få till det bra till lägsta möjliga kostnad. Och är det nåt dåligt vid sidan om så får det rättas till också. Jag har aldrig blundat för sånt, det kan jag bara inte. Det ska vara redigt när det lämnas. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

G-son skrev:
56:an skrev:Säjer man ett man ett sånt pris vill man nog inte ha jobbet...
Det blir "bara" 583kr/h, och då har jag inte dragit ifrån pengarna för packningar, packboxar och lager som åtminstone jag räknar med att byta varje klyvning. Och många verkstäder avrundar tiden ganska kraftigt uppåt när dom ska ge kostnadsförslag på gamla motorer/moppar för att ha goda marginaler för att något jäklas - som det lätt kan göra när skruvar etc. haft 40 år på sig att oxidera fast.

Jag ser inget fel i den summan på ett kostnadsförslag från en verkstad som gör annat än bedriver välgörenhet. Det är mycket pengar, visst, men inte orimligt dyrt.
nej timkostnden är inget att säga om. men däremot 6 timmar för att öppna och bara byta kickfjäder på en lös ilo motor. jag utgår från att eventuella andra fel man kan hitta skulle kosta extra att fixa.
ilomotorn går ju inte tungt att dela eller lägga ihop. den har perfekt glidpassning i alla axlar.
jag antar att det är så att ingen på den verkstaden har mekaat ilo förr så dom vet hur förhållande vis enkelt det är.

en liten fråga bara. om du inte mekar själv, är du säker på att det är den tidiga modellen så du måste dela motorn? på den senare modellen sitter kickfjädern bara innanför svänghjulskåpan. sen är det bara att knacka ur en sprint för att byta fjädern. på dom modellerna med fjädern inne i lådan så ska det vara ett utanpåliggande kickstopp som ser ut som det vore hemslöjdat. påträtt på kickaxeln och fastskruvat inne i ramen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har nog inte läst tråden från början erlan det är en monarscoot :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det står ju inte att det verkligen är kickfjäder på insidan motorn :) Kanske bäst att kolla iaf. (men det borde väl verkstan ha gjort kan man tycka)

Iaf, 6 timmar är ju brutalt i överkant för ett sånt jobb.

Själv ogillar jag dom med innre kickfjäder, dom få gånger jag haft en sån så har jag satt det yttre istället, borra hål i kickaxeln och i vevhushalvan och sätt dit den nyare, gäller ju ioförsig att få tag på en sån också.
Brukar ju inte bara vara att fjädern går av, klacken som fjädern spänner emot brukar också kunna fara. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Amarace skrev:Men det står ju inte att det verkligen är kickfjäder på insidan motorn :)
Verkstan säjer att dom måste klyva motorn för att komma åt. Borde inte kickfjädern sitta på insidan då? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:
Amarace skrev:Men det står ju inte att det verkligen är kickfjäder på insidan motorn :)
Verkstan säjer att dom måste klyva motorn för att komma åt. Borde inte kickfjädern sitta på insidan då?
Fast vad vet vi egentligen om vad dom gjort? Nu är det ju troligen så, men vi vet ju inte helt säkert.
Har själv stött på att en verkstad sagt en sak, men dom egentligen inte ens kollat hur det ser ut.

Det jag menar är bara att man aldrig säkert kan veta förrän Trådskaparen själv kollat. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev:Du har nog inte läst tråden från början erlan det är en monarscoot :lol:
nu hänger jag inte med. jag har aldrig hållit på med nån monarscoot med kickstartad ilo. har dom andra kickfjädrar än vanliga kickstartade ilo?

Hoppepoppe

Inlägg av Hoppepoppe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Asså, som den nybörjare jag är så litar jag ju på att kan sin grej, sen kan det ju vara som någon skrev att de aldrig mekat en Ilo förut. Men det är en ILO Piano G 50, och verkstadskillen sringde mig när han tagit bort svänghjulskåpan och sa att de behövde klyva motorn för att komma åt, så jag litar ju på det han säger då.

Men om någon kan hjälpa mig att identifiera om det är en 'gammal' eller nyare Ilo så kan jag slänga upp bilder på't så kanske någon kan se om det verkligen behövs klyvas, eller, som någon skrev, att det verkligen sitter innanför hjulkåpan. <!-- </EdIndex> --></div>
Hoppepoppe

Inlägg av Hoppepoppe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->svänghjulskåpan* <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst... Bara lägg upp bilder sådant gillas här och du får garanterat svar och respons... :D

Här är lite tips om det är oklart hur man gör :)

http://raketsport.forumup.se/viewforum.php?f=10&mforum=raketsport

erlan skrev:
56:an skrev:Du har nog inte läst tråden från början erlan det är en monarscoot :lol:
nu hänger jag inte med. jag har aldrig hållit på med nån monarscoot med kickstartad ilo. har dom andra kickfjädrar än vanliga kickstartade ilo?

erlan
Det är ett rullkedjelänkage mellan motorns kickaxel och kicken som finns bakom fotstödet och där blir också kickstoppet. Sitter kicken däremot på motorn som på monarpeden måste man ha ett sånt där stopp som du köpte av mig för nåt år sen... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aha då förstår jag.
har inte kommit så långt på min monarscoot så jag kan passa in kicken än.

Roback721

Inlägg av Roback721 »

Hej
Håller på att renovera en g50b med invändig kickfjäder och undrar hur
den yttre kickstoppen ser ut gärna bilder om nån har. Eller ska det vara nån inre kickstop?
Har ingen klar bild av hur det skall se ut eftersom jag har köpt mopeden i delar.
Är mycket tacksam om nån kan hjälpa mig
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

Stoppet sitter på insidan. Det halvmånformade kickdrevet har en klack med en kork eller gummiplupp på som går mot en klack i motorblocket.
På utsidan finns bara fjädern. Har tyvärr ingen bild.
Skriv svar