<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, jag kollade det där men jag kan inte se någon större skillnad med det jag redan har bortsett jag kan ringa eller ta emot samtal utanför huset....
Igentligen är jag inte ett dugg konservativ men kan ändå vara det helt omedvetet. Här sitter jag med mitt fasta telefonabonnemang som mina föräldrar tog när dom gifte sig i början av 50-talet. Det är ett enkelt kort gammalt nummer och det känns nästan som en del av mig själv. Det har också känts som en bro till tryggheten och det enda sanna och riktiga.

Bara genom att sträcka ut armen kan jag t.ex. nå sjukvårdsupplysning, de få nära jag har osv.
Men tiderna förändras.... Skulle jag räkna alla ingående samtal, som med åren blivit allt färre och färre så är minst hälften telefonförsäljning och någon organisation som vill ha pengar som jag inte har. Dessa samtal kan jag vara utan....
Telefonen har alltid kostat och har väl ökat ungefär som andra priser. Skillnaden vad jag förstår är att det nu kommit fler alternativ och som vid viss användning kan bli billigare. Jag har nu fått en begagnad mobiltelefon av ett pensionärspar jag känner och som jag är chaufför åt ibland t.ex. om dom ska hämtas vid järnvägsstationen. Tanken är väl att jag ska vara nåbar. Det var även uppladdat hundra kronor att ringa för märkte jag efter att ha läst om kvällarna hur den fungerar. Det är ett litet häfte med små små bokstäver så jag måste ha starkare glas. Det är mycket att sätta sig in i och telefonens funktioner verkar också knutna till operatören. Pappersinfot tror jag inte räcker till jag får nog söka på webben både på telefontillverkaren (Samsung) och operatören.
Nu funderar jag på att säga upp mitt gamla fasta abonnemang och använda den här kontantkortstelefonen som *vanlig telefon*. Det kommer bli lite nya vanor, man blir "kort i luren", men det får bli så.
Sen är det där med datorn och bredbandet....
Som läget är nu har jag Telia adsl abonnemang med priset kopplat till den fasta telefonen. Jag kan således inte slopa den fasta telefonen och behålla det fasta bredbandet till samma pris men egentligen är det inte särskilt billigt om man jämför mobilt bredband. Det skulle kosta ungefär hälften av det jag betalar nu.
Telia har ett mobilt bredband som kostar 99 kr per månad och då får man använda upp till 2 GB och nu undrar jag om det skulle räcka för mig. Jag sitter mycket vid datorn, ofta hela kvällarna, men kollar inget rörligt, bara tuben någon gång men det är inte ofta, däremot sitter jag mycket vid hemsidor som forumet, tradera och andra *vanliga* hemsidor. Jag får bara en känsla av att det skulle räcka med god marginal, kan det vara så? <!-- </EdIndex> --></div>