Tomos Trip renoveringsutmaning
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 07 feb 2013, 00:00
- Ort: Luleå
Tomos Trip renoveringsutmaning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla glada mopedentusiaster!
Jag har en Tomos Trip (3 växlad, luftkyld) som dessvärre varit delvis isärplockad sen ca 15 år tillbaka. Den ursprungliga anledningen till det är att kopplingsaxeln gått av och i brist på reservdel har den blivit stående. Nu har jag fått hjälp att göra en ny axel så det är dags att börja plocka ihop delarna.
Jag har redan fått några bra ledtrådar genom detta trevliga forum, bla Rösebäcken för reservdelar. Jag har sökt med ljus och lykta på nätet efter reservdelskatalog och sprängskisser men det enda det resulterat i är ett traderaköp som beskriver fel motor, den fläktkylda.
Jag tror att det jag söker finns i PDF:en för TS50 som finns länk till här på sidan men jag får inte länken att fungera. Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med det.
MVH
Markus <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har en Tomos Trip (3 växlad, luftkyld) som dessvärre varit delvis isärplockad sen ca 15 år tillbaka. Den ursprungliga anledningen till det är att kopplingsaxeln gått av och i brist på reservdel har den blivit stående. Nu har jag fått hjälp att göra en ny axel så det är dags att börja plocka ihop delarna.
Jag har redan fått några bra ledtrådar genom detta trevliga forum, bla Rösebäcken för reservdelar. Jag har sökt med ljus och lykta på nätet efter reservdelskatalog och sprängskisser men det enda det resulterat i är ett traderaköp som beskriver fel motor, den fläktkylda.
Jag tror att det jag söker finns i PDF:en för TS50 som finns länk till här på sidan men jag får inte länken att fungera. Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med det.
MVH
Markus <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 07 feb 2013, 00:00
- Ort: Luleå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar så mycket för hjälpen så långt!
Har en skada i cylindern där det ser ut att ha gått lite varmt, kanske 1 mm djupt.

Sen ser det även skumt ut i andra änden

Känns som det enklaste är att investera i en ny cylinder då det finns att få tag i. Eller är det någon som förespråkar borrning osv? Vad tror ni om biten som saknas i "bottenänden", har det någon betydelse? Mopeden gick bra innan den blev isärplockad. <!-- </EdIndex> --></div>
Har en skada i cylindern där det ser ut att ha gått lite varmt, kanske 1 mm djupt.

Sen ser det även skumt ut i andra änden

Känns som det enklaste är att investera i en ny cylinder då det finns att få tag i. Eller är det någon som förespråkar borrning osv? Vad tror ni om biten som saknas i "bottenänden", har det någon betydelse? Mopeden gick bra innan den blev isärplockad. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen aning, men det är skruvlock på tanken, eller var, för jag bytte ut den mot en nyare en gång på den tiden som jag inte förstod bättre. Men jag har kvar grejorna. Både Tomosen och tanken. Det börjar väl dra mot en sådär trettiofem år nu, och originaltanken sitter nuförtiden på min Alabama. 
Men hur som helst så hade jag tre olika cylindrar från olika ställen och samtliga hade gängad plugg. <!-- </EdIndex> --></div>

Men hur som helst så hade jag tre olika cylindrar från olika ställen och samtliga hade gängad plugg. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 07 feb 2013, 00:00
- Ort: Luleå
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är repan 1 mm djup så går det väl inte ens att borra cylindern.
I min värld är den skrot men det kanske finns någon som bättre känner till Tomos och om man kanske kan använda en annan kolv som har minst 2 mm större diameter och i så fall borra cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
I min värld är den skrot men det kanske finns någon som bättre känner till Tomos och om man kanske kan använda en annan kolv som har minst 2 mm större diameter och i så fall borra cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 07 feb 2013, 00:00
- Ort: Luleå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
puch trimkolvar finns 40 och 41.
men man får kapa kolvana i nederkant för tomoskolven är kortare än puchkolven.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
till tomos och puch kan man använda yamaha fs1 kolvar. finns upp till 41mm fanns större förr, vet inte om det finns idag.pangerva skrev:Är repan 1 mm djup så går det väl inte ens att borra cylindern.
I min värld är den skrot men det kanske finns någon som bättre känner till Tomos och om man kanske kan använda en annan kolv som har minst 2 mm större diameter och i så fall borra cylindern.
puch trimkolvar finns 40 och 41.
men man får kapa kolvana i nederkant för tomoskolven är kortare än puchkolven.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja det fanns nån som känner till Tomos bättre.erlan skrev:till tomos och puch kan man använda yamaha fs1 kolvar. finns upp till 41mm fanns större förr, vet inte om det finns idag.pangerva skrev:Är repan 1 mm djup så går det väl inte ens att borra cylindern.
I min värld är den skrot men det kanske finns någon som bättre känner till Tomos och om man kanske kan använda en annan kolv som har minst 2 mm större diameter och i så fall borra cylindern.
puch trimkolvar finns 40 och 41.
men man får kapa kolvana i nederkant för tomoskolven är kortare än puchkolven.
erlan

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 07 feb 2013, 00:00
- Ort: Luleå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur många varianter av motorer finns det till Tomos? Min är väldigt lik den i ST50 reservdelskatalogen men treväxlad. Har sett att det även finns en fläktkyld variant (tvåväxlad) men där verkar inget stämma i motorn, är det den som är Puchmotorn?
Såg att det fanns en orginalcylinder som är identisk med min på mopeddelar.se så det lutar åt en sån, men tack för alternativa tips! <!-- </EdIndex> --></div>
Såg att det fanns en orginalcylinder som är identisk med min på mopeddelar.se så det lutar åt en sån, men tack för alternativa tips! <!-- </EdIndex> --></div>