Gör inte så här...

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Oldtimer

Gör inte så här...

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag läste här på forumet om att man kunde sota avgasröret med hjälp av kaustik-soda. Briljant, tänkte jag, varför inte få upp glansen lite på topplocket med samma metod?! Det var ingen bra idé...

Istället för ett blankt o fint topplock, tog jag upp ett topplock som var svartare och sotigare än något annat jag sett...
Det tog en timmas polerande med tvål, tvättmedel och kromglans att bli av med den svarta färgen. Dessutom skållade jag handen på kokhett vatten i min iver att blidka den store topplocksguden...

/Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det ett topplock i aluminium? Alu+kaustiksoda=vätgas... Som yngling brukade jag roa mig med att lösa aluminiumfolie i soda och tända på, det kan smälla rätt bra :P <!-- </EdIndex> --></div>
Oldtimer

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det var/är aluminium...

/Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alu är rikskänsligt mot vissa ämnen som finns även i "vanliga" tvålbaserade tvättmedel/avfettningsmedel som tex. microavfettning diskmaskinspulver mm. å kaustiksoda är som rena dynamiten hade du låtit toppen ligga ett par dagar så hade du nog varit tvungen att plana om den :shock:
Om du vill vara säker när du tvättar Aluminiumdetaljer så finns det vissa speciella "ickebetande" tvättmedel avsedda för just det ändamålet.
Har för mig att Jim på classicmotor namngav ett av dessa i sitt repotage om diskmaskin för motordelar.. <!-- </EdIndex> --></div>
almen
Kontakt:

Inlägg av almen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har man möjlighet så kan man glasblästra alu delar det blir skit bra <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra finish m. glas är ett som är säkert. Det var riktigt poppis på -90 talet på div mc byggen. Allt skulle vara mattblästrad alu i billet stil. Trist är att ytan suger olja åt sig som en tvättsvamp. en droppe blir en fläck på 5cm/diam. När det gäller glasblästring av motordelar ska man passa sig eftersom det nästan är helt omöjligt att få bort från gängor/kanaler vare sig med tvättning/tryckluft. Å ett par glaskorn kan ställa till det rejält i lagerbanor i en motor. Numera blästrar man känsliga motordelar med is, nötskal eller plastkulor ibland trumlar man prylen å det blir en riktigt snygg silkeslen yta. men som sagt glasblästring funkar bra på saker utanpå motorn å går även bra på topplock. men undvik ytor som är i kontakt med olja samt rörliga delar .. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag ALU blästrar de mesta, blir en snygg alu yta som håller länge <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar