<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn i ST50 reservdelslistan är exakt samma oavsett 2?, 3, 4 eller 5vxl förutom antalet växeldrev. Samma motor, med lite moddad kopplÃngs mekanism, satt på Jawa TWS50 som såldes som 4 & 5 vxl i sverige.
Jag har själv byggt om en 3-vxl till 4-vxl till min TS50 från -72. I höstas fick jag tag på en kpl. JAWA TWS 50 med 5 vxl motor billigt. Det är sk. bolt on (efter borttagning av den svarta färgen på motorn för att få ett tidstypiskt utseende). <!-- </EdIndex> --></div>
Tomos Trip renoveringsutmaning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dom flesta poliser missade nämligen att det var en trimmad kolv när det satt en tomoskolv i en puch. när dom såg en obearbetad gjuten yta i nederkant på kolven så antog dom att den var otrimmad.
det här att mopedhandlarna hjälper grabbarna att trimma är inget nytt påfund.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
inte så mycket igentligen. det här med olika längd på puch och tomos kolvar brättade en gammal mopedmekaniker för mig när vi diskuterade "fusktrimmning"pangerva skrev:Ja det fanns nån som känner till Tomos bättre.erlan skrev:till tomos och puch kan man använda yamaha fs1 kolvar. finns upp till 41mm fanns större förr, vet inte om det finns idag.pangerva skrev:Är repan 1 mm djup så går det väl inte ens att borra cylindern.
I min värld är den skrot men det kanske finns någon som bättre känner till Tomos och om man kanske kan använda en annan kolv som har minst 2 mm större diameter och i så fall borra cylindern.
puch trimkolvar finns 40 och 41.
men man får kapa kolvana i nederkant för tomoskolven är kortare än puchkolven.
erlan
dom flesta poliser missade nämligen att det var en trimmad kolv när det satt en tomoskolv i en puch. när dom såg en obearbetad gjuten yta i nederkant på kolven så antog dom att den var otrimmad.
det här att mopedhandlarna hjälper grabbarna att trimma är inget nytt påfund.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra då har jag fått bättre koll på motorn! Verkar som Raketsport är rätt ställe när det gäller kunskap om gamla mopeder. Jag har beställt en NOS cylinder samt lite packningar. Jag tror att jag även måste kolla igenom lagren innan det blir tal om montering. Är det lätt att hitta rätt kullager till motorn om man måste byta och var köper man? <!-- </EdIndex> --></div>
I ST50 pdf´en står samtliga lagerbenämningar. <!-- </EdIndex> --></div>
Vilken motor har du? Puchvarianten eller Tomos egen?Nightrider skrev:Bra då har jag fått bättre koll på motorn! Verkar som Raketsport är rätt ställe när det gäller kunskap om gamla mopeder. Jag har beställt en NOS cylinder samt lite packningar. Jag tror att jag även måste kolla igenom lagren innan det blir tal om montering. Är det lätt att hitta rätt kullager till motorn om man måste byta och var köper man?
I ST50 pdf´en står samtliga lagerbenämningar. <!-- </EdIndex> --></div>
Tomos TS50 -72, Puch Florida -64
-
<!-- </EdIndex> --></div>
Motorn i sig är tämligen lätt mekad ett tips dock: Krysskilen som i detta fallet är en liten rulle, håll koll på den. Jag har själv tappat bort 2st när jag grejjat. Den ena hittades efter en halvtimme å massor av svordomar senare på en spole på tändplattanNightrider skrev:Jag har tomosmotorn. Det är lysande, då är det bara att köpa tex SKF-lager. Verkar ju vara standardlager vad jag kan se.

Tomos TS50 -72, Puch Florida -64