Rexxys Mopeder. | E-type MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
f50glx skrev:orangesilikon bara amatörer som andvänder och det är du ju inte så varför
Nix, inte orange silikon! Loctite flänstätning! (Har för mig den heter 510) Och sen har Am6 flytande packning i mitten original, således saknas papperspackning att köpa! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

Rexxy skrev: Am6 motorn då? Jo, ducatisystemet satt på den motorn, och systemet skulle ju till Derbimotorn. Men motorn ville jag ha! Så jag lyckades övertala killen att byta den. Så jag förlorar avgasröret som satt på Am6 hojen (Ronkenröret) samt en ostrypt CDI!
Motorn är helt original. Original 50cc cylinder o.s.v
Planen med motorn, är att se hur fort man kan åka med en originalcylinder! Alltså stannar jag på 50cc, och ofilad cylinder! Ska leka lite mythbuster. Se om myten om 100+ med effektrör är sant. Sen ska jag försöka knäcka 100+ med den också, enbart med hjälp av en avstämd pipa.
Vad motorn ska sitta i, vet jag inte idag. Blir en framtida plan!

Bild
Bild

Nejdå, jag har inte glömt R/T motorn. Idag mathcportade jag spacern med kanalerna! Blev att fila en hel del vid boostkanalen. Am6 hade ynkligt liten kanal jämfört med liggande minarelli. Blev tight, blev ett hål!! Som tur är, finns kemiskt metall...!
Jag bör påminna er om att hur ytan ser ut på dessa ytor spelar ingen större roll i effekuttaget! Finns alltid någon som ska klaga på finishen! :)
Tyvärr fick jag samma problem som Casal fick med sin R/T Derbi. Blocket är lite överportat, så vinklarna blev inte direkt bra..
Vill du sälja den så hojta till. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte till salu, men är lite nyfiken. Vad ska du ha en AM6a till? :P <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte fixa en 50cc racer :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, motorn ihop! inte långt kvar till start.
Klämspalten hamnade på c:a 0,5mm. En jävla komp i maskinen nu! Tänkte köra på 98 oktan också, så förhoppningsvis håller det. :wink:

Har börjat klippa ut mallarna till pipan nu, maxeffekt på runt 13300rpm. Ska nog röra på sig. :)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår byggdes pipan! RC2, designad av Casal. Dock en hemskhet att svetsa 0,7mm plåt med min svets. Så fogarna såg ju ut sådär.. Så dom slipar jag ner.. :roll: Får se om jag lackerar röret eller slänger på linolja.
Svarvade även en hylsa på jobbet idag, som passar över R/T's originalstos. Svetsar fast röret en bit in i hylsan, och sen hålls den fast med hjälp av fjädrar, som det var tänkt original! :) Är lite grön på svarvjobb, och jag kunde inte svarven riktigt. Det resulterade att hylsan blev lite större än vad jag ville ha. Ville ha sugpassning, men nu glappar det lite. får leva med det! Rörets mynning ska ändå ligga dikt mot stosen där inne, så det bör täta en del!

Fick också ett varnings tecken av Lennart @ MNF att kolla kolvringsgapet. Är den för liten blir det för trångt i cylindern när det blir varmt, med nyp som resultat.
Enligt Graham Bell ska min ligga på strax under 0.20mm. Runt 0,18 har jag för mig det var. Mätte upp min, och fick inte i 0.10mm! :O 0.05 gick i, men det är ju alldeles för tight! Så det blev att fila så det blev större!

Svarvade hylsan och R/T originalstos! :)

Bild
Bild

Pipan utklippt samt rullad. Eller ja, rullad och rullad. Handknackad. :)

Bild

Och pipan ihopssvetsad! Nästa gång ska pipan få sig en böj!

Bild

Fogarna är usch usch! Ska slipas ner.

Bild

Lite bättre bilder på motorn. Förra gången var det mobilbilder.

Bild

Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut Rexxy...många börjat med vattenkyling när dom ska trimma. Hörde att dessa cyllar var billgare än lyftkylda varianter...***ler***. :)

Ett tipps jag fick angående pipdesigne är att det är viktigare att insidan är slät å fin....så du slipade väl bort alla ojämnheter loppor/svets mm på insidan.
Innan den sista svetsen exempelvis på mitten..för sen kan du inte pusta på insidan... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

billykid skrev:Ser bra ut Rexxy...många börjat med vattenkyling när dom ska trimma. Hörde att dessa cyllar var billgare än lyftkylda varianter...***ler***. :)

Ett tipps jag fick angående pipdesigne är att det är viktigare att insidan är slät å fin....så du slipade väl bort alla ojämnheter loppor/svets mm på insidan.
Innan den sista svetsen exempelvis på mitten..för sen kan du inte pusta på insidan... 8)
Förvånadsvärt nog lyckades jag få en rätt så bra insida! Utan loppor eller liknande. Så jag skippade det. **Lite lat också*** :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Rexxy skrev:
Och pipan ihopssvetsad! Nästa gång ska pipan få sig en böj!

[img]bild[/img]
Brutal och skitsnygg! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pipan nästan färdig! Det som är kvar är att fixa fläns till ljuddämparen, svetsa ringar för fjädrarna samt förstärka upp stingern. :) Sen kanske lite färg då!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ändrat om lite i första inlägget på tråden. På alla andra forum har jag en stor projekttråd där jag har alla mina mopeder i. Men det hade jag inte här... Tills nu!

Så nu gäller denna tråd alla mina projekt! :wink:

Dagens update är detta! Avgasröret jag köpte av Coolvette har kommit hit. Tack så mycket för affären!
Denna ska monteras på min 80cc EKF.

fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt Rexxy!

En fråga, tar inte kedjan i svingens tvärstag på Am6 hojen?

Kanske en synvilla, men jag tycker drevet sitter högt om man jämför med svingaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

fatchance skrev:Snyggt Rexxy!

En fråga, tar inte kedjan i svingens tvärstag på Am6 hojen?

Kanske en synvilla, men jag tycker drevet sitter högt om man jämför med svingaxeln.
Synvilla!

Här är en bild där man se hur kedjan går under svingen. Är lite utrymme där.
Förvisso sjunker det ihop när jag sätter mig. Men tillräckligt är det.
Men skulle jag dreva med små drev fram, och mindre bak, då blir det nog lite tight. :roll:

fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra!

Vet av egen erfarenhet att det lätt kan gå fel vid motorbyte... :? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

fatchance skrev:Bra!

Vet av egen erfarenhet att det lätt kan gå fel vid motorbyte... :? :wink:
Har redan kört en sommar med denna motor (körde ju på biltemarally) och jag har inte märkt några problem av det. :)
Det ända jag kan klaga på, är att kedjan inte linjerar till 100%. Är c:a 1 drevs tjocklek snett.

Det gjorde jag med flit, för annars skulle avgasmyningen gå rätt in i rambenen där framme. Skulle blivit en rolig böj i början av avgasröret då. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar