Mothåll och verktyg till demontering av en Sachskoppling

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Mothåll och verktyg till demontering av en Sachskoppling

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som kan tipsa mig om några specialverktyg och mothåll för att lossa primärdrevet och kopplingsnavet på min Sachs?

Om det är möjligt att tillverka själv så har jag tillgång till maskiner men tipsen om vilka verktyg, och hur dom ser ut, saknas.

Tar också emot tips om var man kan köpa lämpliga verktyg tas emot tacksamt. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En gammal lamell med ett skaft som går ner i lamellkorgen. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att hantera muttern till primärdrevet använder jag plastskaftet på en lagom stor skruvmejsel som jag låter vila mot vevstakens storände och vevhuset. Cylinder och kolv är givetvis borttagna då och vevaxeln i öd.

Ännu så länge har jag inte fixat något mothåll till kopplingscentrumet så jag har använt en lämplig tång istället. Nåt litet märke kan det bli men det går att fila bort. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Re: Mothåll och verktyg till demontering av en Sachskoppling

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Tar också emot tips om var man kan köpa lämpliga verktyg tas emot tacksamt.
Säljs Sachs originalverktyg ibland på Tradera men till priser som, åtminstone för mig, gör det helt ointressant...

http://www.tradera.com/diverse-specialverktyg-for-mopeder-nr-11-auktion_100704_176207943 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about128.html&highlight=

En bra länk med verktyg till sachs <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Försiktigt med mutterdragaren funkar att få den grejerna med. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har använt en (kraftig) skruvdragare med momentinställning och en 1/4" stubbe med sexkant i andra änden. Man börjar med lägre moment och ökar efter behov. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->avdragaren till splinesnavet finns som svänghjulsavdragare. jag kommer inte ihåg om det är M27x1 eller M27x1,25. om ingen har det i huvudet så kan jag kolla.
till lamellpaketet kan man använda ett kickdrev som hjälpmedel.

erland <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är M27 x 1,25 och den måste man ha. Jag köpte min avdragare i höstas i höstas och dom finns som lagervara hos grossisterna. Har för mig den stod som svänghjulsavdragare till någon annan moped. Den var inte särskilt dyr heller... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
glava
Forumsponsor

Inlägg av glava »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->svänghjulsavdragare till simson .

Det finns billiga på ebay.de , runt 100kr med frakt! <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här lådan kan du köpa coolvette, det finns en hel del godis i den. :drewl:

http://www.tradera.com/deverse-specialverktyg-till-mopeder-auktion_100704_177385394

Och genom att sälja om bitar du inte behöver kan du kanske komma ner i ett pris som känns "rätt" :nod:

Jag ser i lådan finns utöver Sachsmopedverktygen:
*Original svänghjulsavdragare till HVA Silverpilen
*Ramlageravdragare Sachs 150 och 175
*Något specialverktyg till HVA 98-änglavinge eller 118, 120 kubikaren
*Ett bra mothållsverktyg man använder till att få bort dreven på gängade kransar på gamla cykelbaknav

Jag ser också en liten ställbar brotsch. Den kan vara till kolvbultsbussningar och en sånn brotsch är jag sugen på. Behöver den bl.a. till Vulcan* Novolettemotor. Får se om jag hittar en någonstans.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar