Olja
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 27 mar 2013, 00:00
Olja
Hej har en nymans år 53 undrar ska det vara någon form av motorolja hittar ingen olje plugg,och i sådana fall vilken typ av olja?
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 27 mar 2013, 00:00
olja
Tack så mycket för svaren.tur man kollade upp.moppen har stått still i 35 år
classic låter retro...
Den oljan kan vara tänkt för gamla motorcyklar. När jag tänker efter har man nog den 50 oljan i lådan för transmissionen där kopplingen sitter och det är ju precis likadant på autopeden fast man kallar det "motor" där.
Så visst, blir autopeden glad så blir nog dom gamla motorcyklarna det också.
Den oljan kan vara tänkt för gamla motorcyklar. När jag tänker efter har man nog den 50 oljan i lådan för transmissionen där kopplingen sitter och det är ju precis likadant på autopeden fast man kallar det "motor" där.
Så visst, blir autopeden glad så blir nog dom gamla motorcyklarna det också.

-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 27 mar 2013, 00:00
olja
Heter typen bara SAE 50 ..eller 10w-50...är det även en så kallad rak olja?
Re: olja
SAE50 är en rak olja, alltså ingen Multigrade som 10w50 är. Multigrade ska man undvika i växellådor o.s.v. då det finns tillsatser som kan fungera dåligt på en koppling o.s.v.guransson79 skrev:Heter typen bara SAE 50 ..eller 10w-50...är det även en så kallad rak olja?
(10w50 som då är multigrade innebär att den har 10w som kall viskositet, 50 som varm viskositet, ju mindre siffra före w desto mer lättflytande kall, ju högre siffra efter w desto tjockare varm)
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
Vad jag vet så är 10 w 50 vilken viskositet oljan har vid 0 respektive 100 grader 10 w håller högre viskositet än en 0 w vid 0 grader samt en 10 w 40 har hlägre viskositet än en 10 w 60 vid 100 grader.
En rak olja har väl mindre tillsatser som gör den lämpad till växellådor medans en multigrade har fler tillsatder just för att den ska funka bra vid större tempomfång, helst borde en rak olja var föruppvärmd innan den användes men så kan man ju int ha det
Endast mina egna slutsatser.
En rak olja har väl mindre tillsatser som gör den lämpad till växellådor medans en multigrade har fler tillsatder just för att den ska funka bra vid större tempomfång, helst borde en rak olja var föruppvärmd innan den användes men så kan man ju int ha det

Endast mina egna slutsatser.
En rak olja är tjock som sjutton kall och riktigt tunn varm, det är inte helt bra eftersom motorer inte gillar att smörjas av tjära vid kallstart eller olja tunn som vatten vid normal arbetstemperatur.
Multigradeoljan förändras mindre med temperaturen, och om jag minns rätt betyder förstasiffran på multigradeoljan vilken rak olja den är lika tjock som vid 0 grader (men det kan vara en lägre temperatur när amerikaner och Farenheitskalan varit inblandade), och andrasiffran vilken rak olja den motsvarar vid 99 grader.
Multigradeoljan förändras mindre med temperaturen, och om jag minns rätt betyder förstasiffran på multigradeoljan vilken rak olja den är lika tjock som vid 0 grader (men det kan vara en lägre temperatur när amerikaner och Farenheitskalan varit inblandade), och andrasiffran vilken rak olja den motsvarar vid 99 grader.
Beställde på Mekonomen, var inga problem att ta hem. Finns du i närheten av Stenungsund kan du få en skvätt.
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt: