Dakota 3000 originalrenovering [KLAR]
kinadelar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visste inte att Dakota 3000 växelspak fanns som nytillverkad. Vad har jag missat ? <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer lite Puch växelspakslektion för alla.
Från vänster : Monza 4 speed, finns nytillverkad.
Dakota 3000 osv fanns i två versioner, stål eller alu, finns inte nytillverkad vad jag vet.
Vanliga Dakota, Florida osv Finns
Pungmotorn finns även den nytillverkad.
Tror du försökte kränga på en Dakotaspak på en Dakota 3000, klart den slog ifrån sig och sprack.
<!-- </EdIndex> --></div>
Från vänster : Monza 4 speed, finns nytillverkad.
Dakota 3000 osv fanns i två versioner, stål eller alu, finns inte nytillverkad vad jag vet.
Vanliga Dakota, Florida osv Finns
Pungmotorn finns även den nytillverkad.
Tror du försökte kränga på en Dakotaspak på en Dakota 3000, klart den slog ifrån sig och sprack.
<!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, jag bara skojade, det är samma storlek. Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så var man ute på premiärturen med 3000, växellådan går fint och bromsarna verkar fungera kanon, har dock fortfarande en del problem med motorgången, han ville gå snålt med standardmunstycket, hade inget större så jag testade med ett 1mm.s borr och nu verkar det bli lite för bra =)
Gissar jag rätt när jag säger att munstycken är graderade te.x 76 för 0.76mm?
dvs har jag ett 100-munstycke i nu? <!-- </EdIndex> --></div>
Gissar jag rätt när jag säger att munstycken är graderade te.x 76 för 0.76mm?
dvs har jag ett 100-munstycke i nu? <!-- </EdIndex> --></div>
Verkar äntligen fått ordning på knasaren, ett 75-munstycke gjorde susen.
Fipplat med lite el ikväll, mätte upp kablarna och byggde den framför datorn utanför moppen och allt verkar passa bra *pust*
Baklyset:
Snöret till bromsljuskontakten:
Trådarna till t-låset:
Och motorkontakten.
blev riktigt bra, nu kan jag börja kludda med lampor, signalhorn och ljuskontakt.
Fipplat med lite el ikväll, mätte upp kablarna och byggde den framför datorn utanför moppen och allt verkar passa bra *pust*
Baklyset:
Snöret till bromsljuskontakten:
Trådarna till t-låset:
Och motorkontakten.
blev riktigt bra, nu kan jag börja kludda med lampor, signalhorn och ljuskontakt.
Börjar bli klart nu, saknar fortfarande pakethållaren och ett par vajerfästen till framskärmen som är på förzinkning, behöver även lite glödlampor sedan är det dags att börja köra till jobbet med maskin Smile
Instrumentpanelen klar:
Ska dit en puchdekal här men vet inte hur jag ska få den att fästa på den skrovliga plasten Confused
Ser ut som kriget i mitt lilla pannrum, men det går att skruva moppe ändå Smile
Instrumentpanelen klar:
Ska dit en puchdekal här men vet inte hur jag ska få den att fästa på den skrovliga plasten Confused
Ser ut som kriget i mitt lilla pannrum, men det går att skruva moppe ändå Smile
börjar bli klart nu, har fått ordning på koppling det som saknas är två vajerfästen på framskärmen, en dekal på instrumentbrädan och pakethållaren.
Sen ska jag försöka få tag i rätt instrument också.
Hade varit trevligt att få lite mer fart i maskinen med, vet att packningen mellan mitt 17mm insug och cylindern bara har ett 12mm stort hål, så det är kanske klokt att börja där ;)
Sen ska jag försöka få tag i rätt instrument också.
Hade varit trevligt att få lite mer fart i maskinen med, vet att packningen mellan mitt 17mm insug och cylindern bara har ett 12mm stort hål, så det är kanske klokt att börja där ;)
Rev cylinder ikväll och hittade några anledningar till moppens hyfsat slöa framfart.
Cylinderfotspackningen hade hamnat snett och låg på båda sidor över överströmningskanalerna med mer än 50%
Insugspackning diameter 12mm, insug 17mm, cylinder 16mm
Stora klumpar av gjutskägg inuti insugskanalen på cylinder
Insuget hade invändiga gjutkanter på 1.5-2mm i böjen
Fixade allt detta och gick loss med dremeln i insug och cylinder för att rensa kanalerna och portmatcha så gott det gick.
Slängde sedan på ett puch original högkompstopplock och testade att starta, märktes redan vid första kicken att kompressionen var rejält höjd, fick en helt annan gasrespons på moppen nu, känns betydligt rappare, tyvärr är det lite för sent för att provköra, men imorgon ska vi se hur det gick med min lilla optimering
Cylinderfotspackningen hade hamnat snett och låg på båda sidor över överströmningskanalerna med mer än 50%
Insugspackning diameter 12mm, insug 17mm, cylinder 16mm
Stora klumpar av gjutskägg inuti insugskanalen på cylinder
Insuget hade invändiga gjutkanter på 1.5-2mm i böjen
Fixade allt detta och gick loss med dremeln i insug och cylinder för att rensa kanalerna och portmatcha så gott det gick.
Slängde sedan på ett puch original högkompstopplock och testade att starta, märktes redan vid första kicken att kompressionen var rejält höjd, fick en helt annan gasrespons på moppen nu, känns betydligt rappare, tyvärr är det lite för sent för att provköra, men imorgon ska vi se hur det gick med min lilla optimering