Det började med en ram till en Zündapp från 1976

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag gick det mesta som jag skulle göra åt helvete och som exempel på allt hejdlöst elände som drabbade mig så kan vi ta en titta på det här färgprovet. En felaktig kedja är en annan sak som vi kunde tittat på. Men det är inte riktigt rätt färg va? Min leverantör har ju blandat fel, men jag levde på hoppet ända tills jag tog ut grejorna ur ugnen... för då gick det ju inte längre att blunda. :furious:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ajdå! Ibland blir det så, inget stämmer, allt jävlas...

Men som tröst kan jag säga att det vänder och man blir glad och glömmer eländet!

Och färgblandare ska man inte lita på, vet av egen erfarenhet! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolalola skrev: Undrar om jag inte skall ha dom där skumma "spindelgallrena" som ibland sitter på import-517 också.
Det skall jag nog inte ha... det ser ju skitkonstigt ut. Rörigt liksom. Jag kan inte bestämma mig, men det blir nog inga såna där kåpor.

Bild

Förresten så fick jag problem med dreven. Jag hade ju räknat ut det så bra och kollat upp innan jag skruvade ihop alltsammans, men det lite grövre framdrevet till 4- och 5-växlad och Honda 125 är INTE samma. Det är väldigt likt men det skiljer nån tiondel, så efter en sådär femton kuggar så börjar det löpa iväg och bli fel.

Det var ett jävla jobb att få fatt på ett nytt bakdrev som var 420 och inte kostade tusen spänn... Eller ja det var jättelätt men ett med rätt antal kuggar och tillräckligt "massivt" för att det skulle gå att fräsa ur centrumet till hondastorlek var värre. Men nu så, nu sitter det ett där och kedjan funkar som den skall. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt med "unterzug" på en 517 :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Nu har jag fått ihop motorn och alltsammans. Den gick bra och det fungerade fint med kedjan. Fast det var en dålig motor jag fick tag i. "Funkar bra, har kört med den själv men behöver kanske lite växeljustering" Jojo... vilken tur att mina egna grejor som skulle på var i prima skick.

Men den går att köra med, och efter lite justering av både växlar och koppling så tror jag att jag kan ha det så här till i höst. Fast fyran är svår att få att ligga kvar tror jag. Jag får pröva mera sen när det har blivit varmare ute.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

SuperSport... Fan, jag har velat ha den där dekalen sen tidigt åttiotal men aldrig haft rätt kåpor. Men nu så!

Bild

:D
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Så vackert, gillar verkligen färgen!
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Lolalola skrev:SuperSport... Fan, jag har velat ha den där dekalen sen tidigt åttiotal men aldrig haft rätt kåpor. Men nu så!

Bild

:D
Kan inget om Zundapp å rätt kåpor,men det ser djävligt bra ut thumb_up
Pälle

Inlägg av Pälle »

Bravo!!! Snyggt jobbat. Mer bilder tack :D
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

ja, en bild på hela mopeden tack.
Användarens profilbild
. . . F

Inlägg av . . . F »

Ja, de är snygga, de där dekalerna. . . man kan inte tro att de är tyska, men så fanns de ju bara ett år också.

Kanske Zündapp anställt en lätt pårökt designer, som hann med ett uppdrag, innan det upptäcktes och tysk "ordnung" återställdes . . . :lol:

. . . F
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Den blev som på bilderna här nedanför, och nu är den väl att betrakta som ganska så färdig. Om jag har bytt tank? Öhhh... ja, det har jag. Det funkade inte med den skitsnygga från -62. Det gick bara inte. Moppen såg dödsläcker ut men jag tänkte av någon anledning bara på Standard Weekend Cross när jag gick förbi den.
Inte det sämsta om man säger så men det var ju ingen Zündapp. Fast jag har ju kvar den ifall andan skulle falla på, men jag funderar på att ersätta det guldfärgade fältet med ett lila och ha silverfärgade tanksidor istället. Det och tillklippta stora dekaler från SportCombinette. :)

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
. . . F

Inlägg av . . . F »

Klart Du skall ta den till Tjolöholm . . .

CSen är skitsnygg för att vara CS men 517 regerar . . . :headbang:

Det är ju en attans snabb rackare också . . .

. . . F
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Har aldrig förr gillat den tanken, men på din ser den förvånansvärt bra ut tillsammans med allt det andra.
Bara att gratulera till en riktig smällkaramell!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Tackar! Jo ja det blev bra med den där tanken. Nu har jag dessutom lackat upp en i stort sett oskadd likadan en som skall på i morgon. :)

Bild

Annars så verkar den funka bra. Jag körde fyra mil utan problem igår och idag så fick jag på mitt 17-framdrev och en hastighetsmätarwire. Synd bara att min jättedyra hundramätare pajade när den nådde trakterna runt nittio. Den bara lade av efter att ha börjat vifta lite mellan 85 och 95, men det var enormt kul att se nålen där uppe.
Skriv svar