<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte öka slaglängden på en Puch 3vx motor med 3mm (1,5 mm radiellt) och har hört att ramlagertapparna är inpressade i vevslängarna på samma sätt som tappen till vevstaken är.
Sant / Osant?
Vevslängarna är inte så farligt svåra att göra men axlarna med sina fingängor,konor och kopplingssplines klarar jag inte av.
Modifiera originalveven är bökigt så jag skippar det. <!-- </EdIndex> --></div>
Vevaxel Puch
Vevaxel Puch
Kreidler Florett Cross
Kreidler K50
Zündapp KS50
Zündapp Combinette 56
Rexoped Favorit Victoria MS51
Puch MS50L "baby"
Puch Dakota
Fram 54 HMW
Örnen Express
Hembyggen
"Kron vicky" militärcykel Vicky MS50
"Briggsoped" lastmoppe med Briggs & Stratton motor
"FramQvarna" 120cc stenkapsmotor.
DKW Hobby
Kreidler K50
Zündapp KS50
Zündapp Combinette 56
Rexoped Favorit Victoria MS51
Puch MS50L "baby"
Puch Dakota
Fram 54 HMW
Örnen Express
Hembyggen
"Kron vicky" militärcykel Vicky MS50
"Briggsoped" lastmoppe med Briggs & Stratton motor
"FramQvarna" 120cc stenkapsmotor.
DKW Hobby
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riv isär vevaxelv och montera tillbaka tappen. Slipa den lite först. Tryck ihop skinkorna mot varandra och rikta axeln. Därefter svetsar man ihop skinkorna, med tre pepplor. Därefter trycker man ut vevtappen och svarvar upp till en högre dimension. Men exentiskt, så centrum på nya tappen flyttas. VRM har stakar. <!-- </EdIndex> --></div>
hur vevtapparna sitter på puch har jag ingen aning om. på sachs är dom ju pressade i skivorna. om du vill göra lika på puch är det ju bara sätta upp en vevhalva mellan dubbarna i svarven och svarva bort skivan till det blir en rak axel kvar. svarva i så fall nya vevskivorna först och anpassa axlarna efter hålet i skivorna.
då behöver du bara vara idiotnoga med hålet för vevstakstappen.
erlan
då behöver du bara vara idiotnoga med hålet för vevstakstappen.
erlan