Aspen?
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur går det med packningar och P-boxar med E85?
Om det anses OK så borde väl det vara ett ypperligt bränsle.
Eller vem vet vad akrylatbensin gör med packningar och P-boxar.
Ska faktiskt dra en liten parallell.
Jag har en utombordare, 75hk Mercury 2006, av den gamla typen av 2-taktsutombordare. När jag frågat via nätet vad Mercury internationellt säger om akrylatbensin får jag bara svar att man rekommenderar 95 oktanig bensin. Miljönissarna i Sverige däremot säger att akrylatbensinen är helt OK men då undrar man undrar vem som vill ta på sig ansvaret om något pajar för inte gör någon annan än användaren det.
Tror dock att akrylatbensin är OK i en 2-taktare oavsett luft- eller vattenkylt. Vad man däremot vet är att oljebytena i en 4-taktare måste göras betydligt oftare om man använder E85. <!-- </EdIndex> --></div>
Om det anses OK så borde väl det vara ett ypperligt bränsle.
Eller vem vet vad akrylatbensin gör med packningar och P-boxar.
Ska faktiskt dra en liten parallell.
Jag har en utombordare, 75hk Mercury 2006, av den gamla typen av 2-taktsutombordare. När jag frågat via nätet vad Mercury internationellt säger om akrylatbensin får jag bara svar att man rekommenderar 95 oktanig bensin. Miljönissarna i Sverige däremot säger att akrylatbensinen är helt OK men då undrar man undrar vem som vill ta på sig ansvaret om något pajar för inte gör någon annan än användaren det.
Tror dock att akrylatbensin är OK i en 2-taktare oavsett luft- eller vattenkylt. Vad man däremot vet är att oljebytena i en 4-taktare måste göras betydligt oftare om man använder E85. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sjösatte 16 juli!
Har varit ute en gång ca 1,5 timmar iår och det är lika mycket som förra året.
Kan du bidra med mellanskillnaden mot en 4-taktare så byter jag direkt
Det är nog inte mer än runt 50.000:- jag behöver 
Själv tycker jag inte att användandet motiverar kostnaden, och förresten har jag inte pengarna, men som sagt med ditt bidrag så................. <!-- </EdIndex> --></div>
Har varit ute en gång ca 1,5 timmar iår och det är lika mycket som förra året.
Kan du bidra med mellanskillnaden mot en 4-taktare så byter jag direkt


Själv tycker jag inte att användandet motiverar kostnaden, och förresten har jag inte pengarna, men som sagt med ditt bidrag så................. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan inte hålla mig längre!
Akrylat = latex, tex i målarfärg. Samlingsnamn på polymerer
ALKYLAT = Miljöbränsle, extra ren bensin.
Jag bytte ut min 4 hk 2-taktssnurra mot en ny 4-taktare i sommar och kör den på alkylat. Har bara bra saker att säga. Skönt att slippa slabbet med olja, bränslet luktar mindre i sig och 4-taktaren morrar skönt jämnfört med den gamla vrålapan till 2-taktare. <!-- </EdIndex> --></div>
Akrylat = latex, tex i målarfärg. Samlingsnamn på polymerer
ALKYLAT = Miljöbränsle, extra ren bensin.
Jag bytte ut min 4 hk 2-taktssnurra mot en ny 4-taktare i sommar och kör den på alkylat. Har bara bra saker att säga. Skönt att slippa slabbet med olja, bränslet luktar mindre i sig och 4-taktaren morrar skönt jämnfört med den gamla vrålapan till 2-taktare. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Utöver det måste man givetvis använda en tvåtaktsolja som blandar sig med E85, och ställa om förgasare och ev. tändning.
Fler "problem" än så jag jag i alla fall inte uppmärksammat när det gäller E85 i tvåtakt. <!-- </EdIndex> --></div>
Etanolen har en förmåga att lösa upp gamla avlagringar i bränslesystemet, vilket gör att man har förgasarrensningar att se fram emot om man inte sköljer rent tank etc. och helst även byter soppaslang. Vissa varianter av "packning på tub" löses upp av E85 har jag också hört, men det finns å andra sidan varianter som inte tål bensin heller...pangerva skrev:Hur går det med packningar och P-boxar med E85?
Om det anses OK så borde väl det vara ett ypperligt bränsle.

Fler "problem" än så jag jag i alla fall inte uppmärksammat när det gäller E85 i tvåtakt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
klart att moppeskrället ska starta på kicken. <!-- </EdIndex> --></div>
Blir till att montera motorvärmare den dan man tankar E85 då, springa ALDRIG!!Rexxy skrev:E85 = liter svårare att starta vid kall motor. Blir många kilometers springande när man ska starta!
Kör E85 i min Sachs EKF med 80cc. Tjurig att starta, men sen startar den på första kicken!

klart att moppeskrället ska starta på kicken. <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1135 skrev:
Jag antar dock att det inte bara är jag som skrivit fel till och från genom åren. 
Erkänner gärna, har inga problem med det, att jag länge trodde att det hette akrylatbensin.
Förresten är Aspen ett varumärke.
ALKYLATBENSIN finns från flertalet oljebolag.
Pangerva skrev:
<!-- </EdIndex> --></div>
1135 har rätt men jag skrev faktiskt ALKYLAT i tidigare inlägg.Kan inte hålla mig längre!
Akrylat = latex, tex i målarfärg. Samlingsnamn på polymerer
ALKYLAT = Miljöbränsle, extra ren bensin.


Erkänner gärna, har inga problem med det, att jag länge trodde att det hette akrylatbensin.

Förresten är Aspen ett varumärke.

Pangerva skrev:
Vi är alltså två messersmitters du, 1135, och jag ("besserwisser heter det")Lör Aug 22, 2009 11:51 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Det heter alkylatbensin

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men som jag skrev ovanför, använd oljeblandad bensin i en sprayflaska. <!-- </EdIndex> --></div>
Använd inte startgas, en jag vet fick "spikmärken" när han använde startgas. Den är för lättantändlig. Bättre med oljeblandad bensin i en sprayflaska. Funkar perfekt och startar oftast på första kicken då.G-son skrev:Startgas... om man nu inte anser att kickmekanismen är tre hekto ren ondska som inte hör hemma på en vass hoj.
Lite motion är ju alltid bra!Esso skrev:Blir till att montera motorvärmare den dan man tankar E85 då, springa ALDRIG!!Rexxy skrev:E85 = liter svårare att starta vid kall motor. Blir många kilometers springande när man ska starta!
Kör E85 i min Sachs EKF med 80cc. Tjurig att starta, men sen startar den på första kicken!
klart att moppeskrället ska starta på kicken.

Min erfarenhet med Alkylat-soppan i skogsbruket
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är att Alkylat-soppan fungerar klart bättre än vanlig soppa. Lagringsbeständig, Blandbar med vanlig soppa, gör motorerna mer lättstartade, Sotar minimalt (i princip inte alls), inget oljekladd från ljuddämparen samt ger ett helt klart bättre "klipp" i motorerna. Att notera är att på de äldre sågar jag där jag bytt till Aspen har jag efter några tankar blivit tvungen att magra av högfartsblandningen eftersom dom började fyrtakta på högre varv. <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Min erfarenhet med Alkylat-soppan i skogsbruket
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
(är ej återförsäljare för aspen & liknande produkter..
) <!-- </EdIndex> --></div>
Ja jag håller bara med..Matte skrev:Är att Alkylat-soppan fungerar klart bättre än vanlig soppa. Lagringsbeständig, Blandbar med vanlig soppa, gör motorerna mer lättstartade, Sotar minimalt (i princip inte alls), inget oljekladd från ljuddämparen samt ger ett helt klart bättre "klipp" i motorerna. Att notera är att på de äldre sågar jag där jag bytt till Aspen har jag efter några tankar blivit tvungen att magra av högfartsblandningen eftersom dom började fyrtakta på högre varv.


Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Matte har alla 100 hemma helt rätt skrivet
när miljösoppan kom vart den förbjuden att tävla i gokartar
för det räknades som trim = fusk
livslängden på kolv, ramlager, staklager är ca fördubblad på miljösoppa
pga att den är destilerad = mycket dynamit per liter och ren
det är aldrig problem med oljor det är macksoppan som är förorenad
den funkar ypperligt på en 4-Taktare som har soppan endart ovan kolven
men att dra ner skiten genom kolven ramlager och vevlagren år sorgligt
// Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
när miljösoppan kom vart den förbjuden att tävla i gokartar
för det räknades som trim = fusk
livslängden på kolv, ramlager, staklager är ca fördubblad på miljösoppa
pga att den är destilerad = mycket dynamit per liter och ren
det är aldrig problem med oljor det är macksoppan som är förorenad
den funkar ypperligt på en 4-Taktare som har soppan endart ovan kolven
men att dra ner skiten genom kolven ramlager och vevlagren år sorgligt

// Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körde ett tag på E85 och 2% Castrol R40 
Borrade upp munstycket
Men R40 sotar utav h-e
Det luktade annorlunda i rykröret men jag tror inte det höjde effekten nämnvärt
Kolla in
http://etanol.nu/forumrecover/viewforum.php?f=44&sid=13a72926babb9521e3e58cfc03f09eff <!-- </EdIndex> --></div>

Borrade upp munstycket
Men R40 sotar utav h-e
Det luktade annorlunda i rykröret men jag tror inte det höjde effekten nämnvärt
Kolla in
http://etanol.nu/forumrecover/viewforum.php?f=44&sid=13a72926babb9521e3e58cfc03f09eff <!-- </EdIndex> --></div>