Puch VS 50 K - norsk modell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att det där med växellådsoljor är en hel djungel, och att det finns många åsikter i ämnet.
Men jag har förstått att ni Puchägare rekommendera SAE 50 som växellådsolja, och inte SAE 30 som exempelvis säljs av Puchverkstan.
Då önskar jag få tips om en bra olja och inköpställe! <!-- </EdIndex> --></div>
Men jag har förstått att ni Puchägare rekommendera SAE 50 som växellådsolja, och inte SAE 30 som exempelvis säljs av Puchverkstan.
Då önskar jag få tips om en bra olja och inköpställe! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Närmsta mack som kränger olja. Kolla så att det är avsett för MC-bruk. Jag kör med Q8 Straight 50 i mina motorer http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/101377&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100918 <!-- </EdIndex> --></div>BjörnK skrev:Jag vet att det där med växellådsoljor är en hel djungel, och att det finns många åsikter i ämnet.
Men jag har förstått att ni Puchägare rekommendera SAE 50 som växellådsolja, och inte SAE 30 som exempelvis säljs av Puchverkstan.
Då önskar jag få tips om en bra olja och inköpställe!
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Puch själva rekommenderade följande : Växellåda, sommar SAE 40-50, Vinter SAE 20-30. Vid första påfyllning 250 cc, vid oljebyte 200cc. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår hämtade jag ramen från "verkstan".
Det nytillverkade skärmslutet är på plats. Passformen var så där, lika bra att säga det.
Men det ska nog bli bra.
Han som hjälpte mig lagade också en av kåporna till motorn.
Nu ska jag fortsätta med rengöring och också försöka polera upp lacken.
Sen blir det lite ny lack på bakskärmen och de små "handskfacken".
<!-- </EdIndex> --></div>
Det nytillverkade skärmslutet är på plats. Passformen var så där, lika bra att säga det.
Men det ska nog bli bra.
Han som hjälpte mig lagade också en av kåporna till motorn.
Nu ska jag fortsätta med rengöring och också försöka polera upp lacken.
Sen blir det lite ny lack på bakskärmen och de små "handskfacken".

Mitt senaste inlägg borta, då jag skriver det igen.
I alla fall har jag skruvat på alla kåpor och lyckats hitta all skruvar också.
Inte illa.
Någon finputs blir det inte av motorn. Den ska ju överensstämma med skicket på det övriga också.
Idag köpte jag enl rekommendation rak 50 olja på Q8, och har pytsat i motorn.
Nu håller jag tummarna att det håller tätt.
En bromswire och lås till sidofacken kom med posten idag också. Så nu är det lite tomt i plånboken.....

I alla fall har jag skruvat på alla kåpor och lyckats hitta all skruvar också.
Inte illa.
Någon finputs blir det inte av motorn. Den ska ju överensstämma med skicket på det övriga också.
Idag köpte jag enl rekommendation rak 50 olja på Q8, och har pytsat i motorn.
Nu håller jag tummarna att det håller tätt.
En bromswire och lås till sidofacken kom med posten idag också. Så nu är det lite tomt i plånboken.....

13 kugg är inget problem ,14 börjar det bli trångt då får man slipa lite
i växelaxeln, vad har du för bakdrev 35 ? Jag kör 12-35 på min, tycker
jag är ganska lagom. Min är 3växlad handväxel så jag har ingen
växelaxel som är i vägen.
i växelaxeln, vad har du för bakdrev 35 ? Jag kör 12-35 på min, tycker
jag är ganska lagom. Min är 3växlad handväxel så jag har ingen
växelaxel som är i vägen.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Har varit nästan däckad av en riktigt busig vårförkylning, som fortfarande hänger kvar.
Trist, när våren äntligen knackar på dörren.
Har mellan nysningarna lackat skärmslutet, med sådär resultat.
Grundfärgen gillade inte riktigt den färgen jag använde.
Men det får vara så.
Kanske, om Puchen känns kul att ha kvar framöver, lackerar jag om hela moppen.
Den fär jag tänkte då, är den rödbruna färgen som en del Puch Lyx hade.
Tycker den är mycket snygg, har sett den "live" på en Puch här i stan.
Benskyddet har jag också grejat med. Det var en del bucklor nedtill som jag knackat ut hjälpligt.
Putsat och bättringsfärgat på en del ställen.
Samt en omgång vax.
Nu börjar det snart närma sig det riktigt roliga, nämligen att sätta ihop den!

Trist, när våren äntligen knackar på dörren.
Har mellan nysningarna lackat skärmslutet, med sådär resultat.
Grundfärgen gillade inte riktigt den färgen jag använde.
Men det får vara så.
Kanske, om Puchen känns kul att ha kvar framöver, lackerar jag om hela moppen.
Den fär jag tänkte då, är den rödbruna färgen som en del Puch Lyx hade.
Tycker den är mycket snygg, har sett den "live" på en Puch här i stan.
Benskyddet har jag också grejat med. Det var en del bucklor nedtill som jag knackat ut hjälpligt.
Putsat och bättringsfärgat på en del ställen.
Samt en omgång vax.
Nu börjar det snart närma sig det riktigt roliga, nämligen att sätta ihop den!
