Crescent 1145. under omvårdnad

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Pälle skrev:
NiklasHögberg skrev:glömde av en bild. fick ju hem 2 lite slitna men hela gaffelplåtar som monterats. vet att navet är slitet o fullt. men de står ja ut med, har ej råd att köpa NOS prylar till den, saker o ting är rena och hela iallafall. samtidigt vill ja inte kladda o måla naven. får slita flitigt på den sen så har den snart en patina som passar den bra.

Bild
Ser ju najs ut! Budgetrenovering de luxe :D Rent o snyggt men lite silverfärg kan du väl bjuda bromsskölden på? :roll:
vill ogärna spraykladda på den men kan hända skölden får lite färg när hjulet får nya bromsbackar om ja finner några till den.
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

Ja det där är nog det fulast som finns i mopeväg. Ful design, ful motor (fulare än Puch) och fult avgassystem.

Grattis till ett bra köp. :)
NiklasHögberg

mopedus skrev:Ja det där är nog det fulast som finns i mopeväg. Ful design, ful motor (fulare än Puch) och fult avgassystem.

motorn är ju i grund o botten en vanlig sachs maskin. avgassystemet tycker ja har ganska snygg design. den kanske inte e snygg som modell men ja gillar den och har nu äntligen funnit en, den har ju dessutom inte kostat många kronor när den är klar.
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

NiklasHögberg skrev:
mopedus skrev:Ja det där är nog det fulast som finns i mopeväg. Ful design, ful motor (fulare än Puch) och fult avgassystem.

motorn är ju i grund o botten en vanlig sachs maskin. avgassystemet tycker ja har ganska snygg design. den kanske inte e snygg som modell men ja gillar den och har nu äntligen funnit en, den har ju dessutom inte kostat många kronor när den är klar.
Ja den är ju häftig på sitt egen sett. Dom är ju ett blickfång.
NiklasHögberg

Här går det mycket sakta nu när upploppet inför start är nära monterat alla wirear utom koppling. sen är det el och kedja kvar, sen kan ja nog tanka o se om motorn lever, i nuläget blir det inget trim men om den går hyggligt fint så kommer en reed cylinder monteras som skall borras upp till ev 41mm
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
a@westman

Inlägg av a@westman »

vill ogärna spraykladda på den men kan hända skölden får lite färg när hjulet får nya bromsbackar om ja finner några till den.
hittar du inga nya finns ju möjligheten att byta bromsband på dom gamla. gjorde det på min 1238 för några år sedan. kosta en 100kr då vill jag minnas:-)
NiklasHögberg

a@westman skrev:
hittar du inga nya finns ju möjligheten att byta bromsband på dom gamla. gjorde det på min 1238 för några år sedan. kosta en 100kr då vill jag minnas:-)
jo ja har ju rydahls i grannkommun de kan nog lösa mitt problem om ja inte finner vad ja söker. för övrigt e de inte mkt kvar nu innan ja kan sparka liv i den!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg

nu börjar min tråd trilla ner en bit på grund av stillestånd i projektet, men puch60 räddar det hela så nu väntar ja paket med posten och där i skall en fin bromssköld med backar ligga så den hamnar på hjul igen sen skall kedjan monteras så ja kan känna om växellådan lever som den ska. :D
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle

Inlägg av Pälle »

Härligt! Bromsar behöver man väl inte för att kunna provköra...
NiklasHögberg

Pälle skrev:Härligt! Bromsar behöver man väl inte för att kunna provköra...
nej men det behövs sköld för att montera hjulet o så himla skoj e de inte att plocka på o av hjulet flera gånger så nu e den en enhjuling i väntan på frisk sköld med nya backar.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Finfint blir det :wink:
NiklasHögberg

Lasse väss skrev:Finfint blir det :wink:
tackar tackar Lasse. hoppas den kan charma någon i sommar iaf. den ska med mig till mellsta de e en sak som e säker!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg

Äntligen står den på 2 hjul igen. puch60 räddade mig. han sände med bromsbackar som faktiskt passade utan modifiering. så nu har den broms.
så nu kan de nog bara gå framåt med projektet. lägger med inköpsbild samt hur det ser ut nu. de vart ju knappast sämre. :)

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Bild

Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg

monterat på avgassystemet helt nu. kröken hade lite rost men det syns ej. det är originalröret så ja ville använda det. de blir någon sak i taget som ja monterar så till slut kanske objektet e färdigt.

Bild

Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
PUCH-60

Inlägg av PUCH-60 »

Många bäckar små blir snart en hel moped
jobba på :lol:
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd