F50 renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Härlig färg,ser det förstärkts till en potent motor.
Vad månne det bliva :?:
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

Snygga bussningar i svingen men hur eller var sker vridningen runt bulten? med bronsbussning kan du inte dra åt skiten glappfritt eller?
Med gummi bussning blir ju själva vridrörelsen i gummit för man drar ju åt svingbulten tills ögonen blöder så det inte börjar glappa!
Ricky

Inlägg av Ricky »

Motorn blir (än så länge) inget värre än en 3 växlad 60 kubikare. Dock finns ett par athenor och ett ekf block på hyllan....

Ang. Bussningarna så sitter dom stumt med svingbulten och motorfästet imellan och vridningen sker alltså mellan sving och ytterkant på bussningarna. Svingen är 5mm smalare än ramen så med "flänsens" bredd på bussningen kan jag justera svingens spel axiellt. Den ligger i dag på ett par tiondelar och det tillsammans med fett gör att det löper lätt men är totalt stum i sidled. Jag körde liknande på en compact med bra resultat.

Med vänlig hälsning, Ricky
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Yii-Haa !! KnallGult är så snyggt :lol: och brons bussningarna är ju helt enligt "Old school" :-bd
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Snyggt!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Rejsig som få! :headbang:
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Och gult blev det! :shock:

Kanonsnyggt.

Hur går det med min gamla F50? :)
tture

Inlägg av tture »

ja hur går det har min guling fått en kompis :twisted:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Ricky skrev:Det gulaste ni har tack!

Det var allt jag sa till lackeraren när jag lämnade tank och kåpor i hans händer.

Idag var jag och hämtade sakerna, och det vart gult så det räcker och blir över!

Önskemålet kom från min äldsta son som vill ha en gul moped, och i ett svagt ögonblick orkade jag inte med tjatet trots att gult är långt ifrån min favoritfärg.
Visst grabben.... jag fixar det blev svaret. När man nyktrat till var det bara att bita ihop, sätta sig i bilen och åka till lackeraren och slanta upp.

Nu är det så att grabben bara är 6 år, så det blir många år jag själv kommer få brumma runt på "påskmoppen" då det är min jobb-pendlarmoppe.
Jag hoppas jag vänjer mig vid färgen!

Det är SachsMekarns gamla F50 jag tänkte bita tag i och fräscha upp efter ett par år i min ägo.

Förra säsongen gick den mååånga mil fast då i det skick jag köpte den, med bla. enbart grundlackade kåpor och tank.

Bild

Svingen har fått nya bussningar svarvade i lagerbrons.
Jag upplevde bakändan aningen "svajjig" i fjol och hoppas detta kan råda bot på problemet då svingen gick att flytta ett par cm i sidled med de gamla gummibussningarna.

Bild

En förstärkning har svetsats fast när svingen ändå var demonterad och blästrad. Om det var nödvändnigt eller inte vet jag inte.

Utanför bild har även permanenta kedjesträckade svetsats fast likt mitt förra F50 projekt, samt oanvända svinglås-infästningar kapats bort.

Bild

Det ska bli en lite enklare renovering denna gång, målet är att ha den klar i maj månad.

Slänger upp lite bilder vartefter det händer något.

mvh Ricky
En svag 2:a på Svetsarna. Hadde jag troligen fått på min svets kurs... :)
Skriv svar