krysskil till 2vxl drev?
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
krysskil till 2vxl drev?
Är det verkligen nödvändigt med kil på utgående axel till drevet på en sachs 2 vxl? Är ju ett konat hål och axel och det är ju det som håller det på plats inte kilen den ska ju vara till för att få det i rätt läge, åtminstånde stämmer det angående svänghjulet?
Likadant är det på maxins motor vad gäller slirkopplingen konad axel och slungkoppling inget kil där inte.
Tankar, någon?
Likadant är det på maxins motor vad gäller slirkopplingen konad axel och slungkoppling inget kil där inte.
Tankar, någon?
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
tror du tänker helt rätt. kilen är väl egentligen en styrning för det mesta. men i fallet angående utgående axeln så tror ja den gör lite nytta för att drevet ej ska kunna släppa på axeln. men slipar man in drevets kona mot axeln och drar åt rejält så skall det sitta och ej släppa.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Det måste finnas ett låst fixerat läge för att klara moment-toppar ex. vis vid en rivstart. Finns inte det kan det bli en förskjutning som sårar ytan och det ursprungliga greppet är förlorat.
Ju längre fram i transmissionen mot vevaxeln man kommer desto mindre blir momentet och betydelsen av kilar. JLO Piano saknar kil helt och hållet vid tandrullen på vevaxeln och det funkar fantastiskt bra ändå.
Ju längre fram i transmissionen mot vevaxeln man kommer desto mindre blir momentet och betydelsen av kilar. JLO Piano saknar kil helt och hållet vid tandrullen på vevaxeln och det funkar fantastiskt bra ändå.

- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
56:an skrev:Det måste finnas ett låst fixerat läge för att klara moment-toppar ex. vis vid en rivstart. Finns inte det kan det bli en förskjutning som sårar ytan och det ursprungliga greppet är förlorat.
Ju längre fram i transmissionen mot vevaxeln man kommer desto mindre blir momentet och betydelsen av kilar. JLO Piano saknar kil helt och hållet vid tandrullen på vevaxeln och det funkar fantastiskt bra ändå.
JLO kvalitetsmotorn såklart
