krysskil till 2vxl drev?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

krysskil till 2vxl drev?

Inlägg av volvomannen »

Är det verkligen nödvändigt med kil på utgående axel till drevet på en sachs 2 vxl? Är ju ett konat hål och axel och det är ju det som håller det på plats inte kilen den ska ju vara till för att få det i rätt läge, åtminstånde stämmer det angående svänghjulet?

Likadant är det på maxins motor vad gäller slirkopplingen konad axel och slungkoppling inget kil där inte.

Tankar, någon?
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

tror du tänker helt rätt. kilen är väl egentligen en styrning för det mesta. men i fallet angående utgående axeln så tror ja den gör lite nytta för att drevet ej ska kunna släppa på axeln. men slipar man in drevets kona mot axeln och drar åt rejält så skall det sitta och ej släppa.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det måste finnas ett låst fixerat läge för att klara moment-toppar ex. vis vid en rivstart. Finns inte det kan det bli en förskjutning som sårar ytan och det ursprungliga greppet är förlorat.

Ju längre fram i transmissionen mot vevaxeln man kommer desto mindre blir momentet och betydelsen av kilar. JLO Piano saknar kil helt och hållet vid tandrullen på vevaxeln och det funkar fantastiskt bra ändå. :)
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Ok då blir det kil :D
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Det måste finnas ett låst fixerat läge för att klara moment-toppar ex. vis vid en rivstart. Finns inte det kan det bli en förskjutning som sårar ytan och det ursprungliga greppet är förlorat.

Ju längre fram i transmissionen mot vevaxeln man kommer desto mindre blir momentet och betydelsen av kilar. JLO Piano saknar kil helt och hållet vid tandrullen på vevaxeln och det funkar fantastiskt bra ändå. :)

JLO kvalitetsmotorn såklart :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

  • JLO Piano

- Mest motor för pengarna :thumb:
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Jag köpte en Puch Magnum-motor en gång, och den hade faktiskt kil på drivbacks-sidan
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

BjörnK skrev:Jag köpte en Puch Magnum-motor en gång, och den hade faktiskt kil på drivbacks-sidan
Inte samma kvalitet som JLO. :hide:
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Inlägg av PUCH-60 »

Men cylindrarna dom duger dom :lol:
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Jodå så atteh.. :slangbella:
Skriv svar