Transit motorn är fel den passar inte i Saab men från 17m passar den om man byter frän lager till bussning där växellådsaxeln går in i svänghjulet.
Danne
Tack för svaret, jag trodde att fästena var likadana på Transitmotorerna,
eftersom SAAB köpte V4-motorerna från Ford.
Var skiljer sig Transitens V4 från SAAB:s V4?
Från början togs motorn fram i USA, avsedd för ett småbilskoncept som kallades Cardinal, men det tänkta projektet lades ned och motorn skickades över till europeiska Ford. I England satt den i bakhjulsdrivna Cortina och i Tyskland i framhjulsdrivna Taunus 12M. Den förekom även i Transit.
I SAAB var motorn modifierad efter deras önskemål och tillverkades av Ford för SAABs räkning i många år efter att Ford själva slutat använda den i sina bilar.
Hos SAAB fanns både 1500 och 1700. Den större motorn satt i Sonett III och i en rallyversion av V4an som kallades 1700 S och byggdes i mycket begränsad upplaga. Skillnaden är inte i borrningen utan endast i vevpartiet.
. . . F skrev:
Hos SAAB fanns både 1500 och 1700. Den större motorn satt i Sonett III och i en rallyversion av V4an som kallades 1700 S och byggdes i mycket begränsad upplaga.
. . . F
Tackar för faktan om V4:an.
Men Cortina..? hade den verkligen V4 någon gång?
Cortinan förekom ju i lite olika varianter. V4 är väl inte det man först tänker på, men Googla "Ford Cortina V4 Engine" och välj bilder . . .
Den orange (indisk gul) bilen på bilderna är sannolikt en 1700 S.
Den vita är det definitivt inte, men den kan ju ha fått en sådan motor.
1700 S byggdes av tävlingsavdelningen när de hade tid över. Bilarna hämtades från den vanliga produktionen och byggdes om. De var nästan alltid orange även om det förekom andra färger. Detta var i mitten på 70-talet. Den vita bilen på bilderna är för tidig för att vara en äkta 1700 S
Cortinan förekom ju i lite olika varianter. V4 är väl inte det man först tänker på, men Googla "Ford Cortina V4 Engine" och välj bilder . . .
Den orange (indisk gul) bilen på bilderna är sannolikt en 1700 S.
Den vita är det definitivt inte, men den kan ju ha fått en sådan motor.
1700 S byggdes av tävlingsavdelningen när de hade tid över. Bilarna hämtades från den vanliga produktionen och byggdes om. De var nästan alltid orange även om det förekom andra färger. Detta var i mitten på 70-talet. Den vita bilen på bilderna är för tidig för att vara en äkta 1700 S
. . . F
Jo, det är nog riktigt att 1700-motorn kom under senare år i SAAB 96.
90 hästar var väl den vässade versionen på, SAAB hade väl även tagit fram en 100 hästars ombyggnadssats för de SAAB V4-ägare som ville ha lite mer drag i spisen.
Till det paketet fanns väl också en annan drevsats så inte bilen blev helt luftburen.
Jag har en f.d. granne som har en -67 Monte Carlo V4, men det är nog bara 1500-motorn i den.
120E 1964-65 4-cyl radmotor ohv 1498 cm³ 60 hk Enkel förgasare
120 GT 1964-65 4-cyl radmotor ohv 1498 cm³ 78 hk Tvåportsförgasare
V4 1966-70 4-cyl V-motor ohv 1663 cm³ 72 hk Enkel förgasare
2000 1966-70 4-cyl V-motor ohv 1996 cm³ 82 hk Enkel förgasare
2000E 1968-70 4-cyl V-motor ohv 1996 cm³ 88 hk Tvåportsförgasare
Jag hade en 1965 års Corsar GT ( kon några stycken GT till Sverige av misstag med en båtleverans) Men senare hade jag en granne som hade en -69 med 88 hästars V4. Den motorn var för stark för växelåda och bakaxeln. Jag hjälpte honom att byta växelådan en gång. Mvh HSE.