Förtändning på Puch Dakota?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Förtändning på Puch Dakota?

Inlägg av P-plats.se »

Min Puch Dakota har inte riktigt vela gå så bra som jag har följande setup:
60cc som är lite portad, 15mm förgasare, Jamarcoldämpare som sitter långt fram på böjen och det sitter ett Kokusan brytarlöst tändsystem på den.
Tändningen var ställd på 2mm förtändning men motorn verkade inte riktigt vilja gå bra, liksom trög när man ska iväg men när man väl fick upp farten så varvade den skapligt.

Igår så ökade jag förtändningen till 3mm och den gick mycket bättre.
Nu sitter bara tändplattan med två skruv var av den ena knapt går att dra fast så kvällens jobb blir till att försöka modda lite så man kan skruva fast plattan.

Nu till mina frågor, ska det inte vara 2-2,5mm förtändning på Puchen?
Ska jag försöka öka förtändningen ännu mer och se om den går bättre?
(Kan tillägga att jag inte fick kört så mycket igår innan det började regna)
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Ska och ska, alla motorer är olika. Så vad din går bäst med får du testa dig fram till!
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Om du behöver mer än 2mm på en motor med så litet borr
tyder det på att det brinner dåligt. Om förgasaren inte är helt
felinställd så är troligtvis förbränningsrummet fel, ingen el
alldeles för stort schvish avstånd.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Skunkworkz skrev:...tyder det på att det brinner dåligt. ... troligtvis förbränningsrummet fel, ingen el alldeles för stort schvish avstånd.
Existerar det ens några vettigt utformade veteranmopedtopplock om vi bortser från några ganska moderna dyra skapelser från t.ex. VRM? :wink:

Var har du hittat uppgifterna att Puch ska ha 2-2½mm förtändning? Om det är fabrikens originaluppgifter kan du lämna dom i brahahyllan ihop med originaldelarna när du åker trimmat, när man gjort såpass stora ändringar på en motor får man göra alla justeringar från grunden för att hitta vad som fungerar bäst.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Högkompressionslocket till ILO har i vart fall ett brett squishband och ett kompakt kupolformat förbränningsrum.
De locken är värda mer än guld!

Så, nå't enstaka exempel på lite mer vettigt utformade lock finns det?
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Inget går ju direkt smidigt på mopedfronten just nu...

Har moddat lite och nu även testat med upp mot 4mm förtändningn men den verkar gå bäst runt 3mm.
Tycker dock inte det är rätt klipp i motorn så jag funderar på om det kanske är nåt annat vajsing.
Vet att motorn verkade ännu mer orkeslös när jag hade nålen satt längre ner och nu sitter den längst upp, kan det vara så att den behöver ännu mer soppa?

2-2,5mm förtändning står det överallt när man söker på Puch men om detta inte gäller när man trimmar lite vad ska man då ha?
Vissa jag pratat med beskriver det så enkelt och bara säger att sätt max förtändnig så blir det bra...
Det konstiga är att deras moppar går bra också och jag som försöker göra allt rätt får problem!? :roll:
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

Behöver den större förgasare kanske??? (Vet ju inte hur du portat den)
Får den tillräckligt med luft???
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

jorhul skrev:Behöver den större förgasare kanske??? (Vet ju inte hur du portat den)
Får den tillräckligt med luft???
En större förgasare skulle nog inte skada MEN jag vill inte ha något stort åbäke hängandes ut på sidan av moppen därför valde jag min 15mm förgasare...
Började fundera lite efter Skunkworkz:s inlägg och när jag startade upp moppen så började jag med nålen näst högst upp.
Då den inte svarade på gasen riktigt så sänkte jag nålen men då gick den sämre.
Nu har jag den längst upp och moppen går lite bättre och då funderar jag på om jag behöver ett större nålmunstycke!?
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

Jag är ingen mästare på det här men....
Att byta nål är ju det sista finliret.. Du borde nog få den att gå hyfsat ändå.
För att få den lite rappare i starten vore det väl idé att minska på förtändningen eller??
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Det hade varit intressant med lite mer fakta om portningen, dvs. Vilka portar har du ändrat på och i vilken omfattning. 15mm förgasaren har väl ganska snabbt gjort sitt om man är lite för modig med filen :oops:
Tändningen känns spontant lite väl tidig. 2mm är väl en bra början, men det brukar väl vara neråt man får gå om man vill få snurr på toppen. Kokusan har väl ingen retarderande tändkurva? För i så fall blir saken annorlunda. Jag tycker att du ska koppla in ett stroboskop och kolla hur tändningen beter sig över varvtalet så det inte är något skumt med den.
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Skönt att man har en Alabama så man slipper tända på före som du verkar behöva.....
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

blyfot skrev:Det hade varit intressant med lite mer fakta om portningen, dvs. Vilka portar har du ändrat på och i vilken omfattning. 15mm förgasaren har väl ganska snabbt gjort sitt om man är lite för modig med filen :oops:
Tändningen känns spontant lite väl tidig. 2mm är väl en bra början, men det brukar väl vara neråt man får gå om man vill få snurr på toppen. Kokusan har väl ingen retarderande tändkurva? För i så fall blir saken annorlunda. Jag tycker att du ska koppla in ett stroboskop och kolla hur tändningen beter sig över varvtalet så det inte är något skumt med den.
Jag är ju ingen mästefilare så jag har gått försiktigt fram.
Breddat alla portar samt höjt dom ytterst försiktigt.
Det är nog så att min förgasare är i minsta laget MEN jag vill inte ha någon hängandes ut på sidan...

Har hela tiden kollat med strob och tändningen ändrar sig inte nämnvärt när man gasar...

Ska ikvällens mekpass pröva lite med att labba med bränslet och se om det gör skillnad.
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Inlägg av PUCH-60 »

Jag har aldrig fått någon motor att gå riktigt bra
med sån där 15mm förgasare skit enl. mig
ta en bing 17 ubåt och modda dit (också en skitförgasare)
men funkar betydligt bättre :wink:
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

P-plats.se skrev:
blyfot skrev:Det hade varit intressant med lite mer fakta om portningen, dvs. Vilka portar har du ändrat på och i vilken omfattning. 15mm förgasaren har väl ganska snabbt gjort sitt om man är lite för modig med filen :oops:
Tändningen känns spontant lite väl tidig. 2mm är väl en bra början, men det brukar väl vara neråt man får gå om man vill få snurr på toppen. Kokusan har väl ingen retarderande tändkurva? För i så fall blir saken annorlunda. Jag tycker att du ska koppla in ett stroboskop och kolla hur tändningen beter sig över varvtalet så det inte är något skumt med den.
Jag är ju ingen mästefilare så jag har gått försiktigt fram.
Breddat alla portar samt höjt dom ytterst försiktigt.
Det är nog så att min förgasare är i minsta laget MEN jag vill inte ha någon hängandes ut på sidan...

Har hela tiden kollat med strob och tändningen ändrar sig inte nämnvärt när man gasar...

Ska ikvällens mekpass pröva lite med att labba med bränslet och se om det gör skillnad.
Jag har faktiskt en gång med lite god vilja lyckats svetsa ihop ett kort insug och klämma in en kortad ubåt 17 men det var utan luftfilter och det är ju inte en långsiktigt bra lösning. En ide som jag senare haft går ut på att skära upp ett hål i ramen och svetsa in en 90gr rörböj som man kan ta ut bakom luftburken och ansluta till luftfilter eller orginalburken.
Orginal burken går att ta bort baksidan på så det går fint att gömma diverse där bakom utan att det syns, själv har jag tändspolen till mitt HPI system där :)
Jag har också provat en 15mm bing till den lilla motorn som jag har min portade 60cc på men den var för klen det var tvunget att bli en 17 istället, som jag till sist gjorde ett insug som gick ut på sidan istället.
Det jag spontant tänkte på när du nämnde portningen är att det är till fördel om du försök matcha portarnas varvtalsomde så de jobbar inom samma. Spolportarna på min 60cc var väldigt låga när jag mätte dom ( minns tyvärr inte exakt vad de var men jag har för mig att de knappt nådde upp till 100gr) skulle jag någonsin mer använda en 60cc så skulle jag göra annorlunda. Jag skulle höja cylindern med spacer så mycket det går utan att avgasporten öppnas under kolvkanten vid TDC innan jag filar i portarna för arean blir fort väldigt stora på avgassidan om man ska varva lite :oops:
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Har ikväll höjt nålen ytterligare ca 1mm och det känns som jag är på rätt väg...
Ska istället prova att ta upp nålmunstycket men jag funderar på hur mycket.
Skriv svar