Justera nålen ? [Löst]

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kuli

Justera nålen ? [Löst]

Inlägg av Kuli »

Frågan gäller en:
Sachs 2 växladhand med kick, utan plugg och med 12 mm förgasare med ställbart munstycke. Ingen choke.

Problem:
Lätt startad men tål inte gaspådrag innan den blir lite varm. Öppnar jag munstycket lite så går den bättre, men då måste man justera tillbaka munstycket allt eftersom den blir varmare för att den inte ska fyrtakta. När den är varm går den bra.

Är det i dessa fall man ska justera nålen istället (höja den) ?

Finns det någon instruktion om hur man justerar nål resp. munstycke på äldre moppar ?

Förövrigt var det härligt moppeväder i Örebro idag. Sol, 15 grader varmt och ganska många cykelbanor som är nysopade, rena från vinterns grus. :scooter:

/Kuli...
Senast redigerad av Kuli den 20 apr 2013, 21:00, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag utgår ifrån det är en svensk motor och då har du ändrat setupen som förgasarn var inställd och bestyckad för från början.

Motorer med mer pulver i än dom svenska 1 hästarna brukar ha större nålmunstycke och kanske högre nålläge.

Börja med att höja nålen högst upp. Blev det bra då kan du sänka till till det läge då motorn fortfarande fungerar bra. Hjälpte inte det så prova ett större nålmunstycke.

Fast ibland kan det vara vilka fel som helst. Jag hjälpte en med ett liknande problem för något år sedan och felet visade sig vara att flottören var vänd uppochned :shock:
Kuli

Inlägg av Kuli »

Får prova med det.

Tack för svaret...

Kuli...
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Den går ju bra när den är varm, så varför bekymra dig? En motor går dåligt kall, så det är fullt normalt!
Kuli

Inlägg av Kuli »

Rexxy skrev:Den går ju bra när den är varm, så varför bekymra dig? En motor går dåligt kall, så det är fullt normalt!
Jo, men den går väldigt dåligt. Man måste hålla exakt rätt läge på gasen för att den inte ska stanna och så är det i flera minuter innan den blir varm. Stannar man sedan 10-15 minuter efter vägen så är den lite kinkig igen innan den blir ordentligt varm igen.

Men visst alla moppar går ju mer eller mindre dåligt när dom är kalla. Svårt för att inte säga omöjligt att en förgasarinställning ska vara perfekt vid alla temperaturer.

/Kuli...
flora

Inlägg av flora »

Alla sachsar är tjuriga när dom är kalla, flöda tills det rinner över och öppna det ställbara munstycket.
Kuli

Inlägg av Kuli »

flora skrev:Alla sachsar är tjuriga när dom är kalla, flöda tills det rinner över och öppna det ställbara munstycket.
Vill helst inte pilla på munstycksinställningen för då är den lite skruvande innan man får tillbaka den perfekta inställningen igen.

Saknar choke på sachsförgasare, det skulle behövas.

/Kuli...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det låter som den motorn är onormalt känslig.
kan det vara så att tändsystemet inte är tipp topp?
för hårt/kallt tändstift?

erlan
flora

Inlägg av flora »

Pröva med ett annat ställbart munstycke också, det du har kan vara slitet.
Kuli

Inlägg av Kuli »

erlan skrev:det låter som den motorn är onormalt känslig.
kan det vara så att tändsystemet inte är tipp topp?
för hårt/kallt tändstift?

erlan
Tändspole, konding, brytare, tändhat, tändkabel byttes för ca. ett år sedan. Tändinställning och brytare justerades noga. Tändstift är NGK B6HS. Så tändsystemet bör vara "tip top".

Innan jag bytte alla tändningsdelar så gick moppen likadant som nu, förutom att den stannade förut p.g.a. överslag i tändspole.

Tror den går för magert när den är kall helt enkelt. Öppnar man munstycket lite så får den bättre när den är kall men då måste jag justera tillbaka när den är varm annars fyrtaktat den.

Ska kolla nålens läge i helgen om vädret är OK.

/Kuli...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ngk 6 kan vara lite hårt stift för så lite trimmat. jag har haft problem med nytillverkade "noname" tändspolar som har vit kabel till brytaren.
har du kollat abriss-avståndet? vad har du för avstånd/luftspalt mellan polskorna och svänghjulet? du har väl inte monterat tändhatt med störningsmotstånd? en bosch orginal kondensator kostar ca 80 kr beroende på var man köper den. så det finns ingen anledning att sätta dit en pirat. dom och brytarsatsen som är komplett med pinne finns fortfarande från bosch.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

en tanke till som slog mig.
om det bara är pluggen som är ur, orkar den dra luft så du får rätt gashastighet genom förgasaren? har du någon std förgasare att testa med?

erlan
Kuli

Inlägg av Kuli »

erlan skrev:ngk 6 kan vara lite hårt stift för så lite trimmat. jag har haft problem med nytillverkade "noname" tändspolar som har vit kabel till brytaren.
har du kollat abriss-avståndet? vad har du för avstånd/luftspalt mellan polskorna och svänghjulet? du har väl inte monterat tändhatt med störningsmotstånd? en bosch orginal kondensator kostar ca 80 kr beroende på var man köper den. så det finns ingen anledning att sätta dit en pirat. dom och brytarsatsen som är komplett med pinne finns fortfarande från bosch.

erlan
Nepp, inga avstörda grejer. Har inte kollat abriss eller luftspalt. Bara ställt brytare med bladmått och tändning med strobblampa. Men eftersom den går bra när den har blivit lite varm eller om jag öppnar munstycket lite så tror jag inte det är ett tändningsproblem.

/Kuli...
Kuli

Inlägg av Kuli »

erlan skrev:en tanke till som slog mig.
om det bara är pluggen som är ur, orkar den dra luft så du får rätt gashastighet genom förgasaren? har du någon std förgasare att testa med?

erlan
Borde inte en originalcylle utan plugg passa bra ihop med en 12mm ?

/Kuli...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

njaaa, cylindrarna är ju bearbetade på så sätt att kanalernas inte öppnar fullt.
jag har alltid fått känslan av att begränsningen hur mycket bränsle-luft-blandning den orkar suga in sitter där.
en så simpel förgasare som en mopedförgasare behöver en viss gashastighet för att orka finfördela och blanda bensinen med luft.
blir bränsledropparna för stora behöver man mer bränsle fär att nå en tändkraftig blandning. för mager eller för fet blandning blir svårare att tända.
ett exempel från ungdomen:en sachs med orginal 4,3a gick mycket bättre och drog mycket mindre bensin när jag böt ut kyrkportaren mot en 19mm dellorto.antar att dellortons luftkanaler till nålmunstycket är mer lyckade än bingens.
har man en mager blandning så behöver man bättre efekt i tändsystemet för att tända den.

erlan
Skriv svar