Avgasportens underkant har ju då höjts så nu har jag en kant på cirka 2 millimeter i BDC.

Min fundering är då om det är värt besväret att ta ner kanten eller det inte kommer att märkas på min low end performer?
Tanken är väl att det ger lite turbulens men det mesta av avgaserna kanske redan är evakuerade när kolven vänder?
I konsekvensens namn borde jag sänka spolportens underkant också, inte minst för att få upp portens area, men det har jag inte verktyg att göra så det får jag lämna.
För att kompensera den höjda kolven har jag kortat kolven med cirka 8 millimeter:

Det ser ju ut som om kolven blir lite framtung, frågan är om det spelar någon roll för slitaget eller jag kan köra som det är?
Jag kan inte korta den lika mycket i framkant då det kommer att öppna mot vevhuset i så fall, jag kan korta den några millimeter under avgasporten men inte lika mycket så obalans blir det ändå.
Vad tror ni om det?
Min sista fundering är om det blir för riskabelt att gå under 0.5 millimeter i squishband? Toppen är en centrumstiftstopp tillverkad av Conrad.
Med åtdragen cylinder och topp har jag mätt 0.45 millimeters frigång, mätt med lödtenn, dock utan fotpackning.
Vill slippa den fotpackningen och köra med dessa 0.45, är det OK?
Vevaxel och ramlager är nya eller nästan nya så det är friska grejor.
Någon som har lite kunskap om detta?