Sänka underkanten? Tippande kolv? Squishband under 0.5 mm?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Sänka underkanten? Tippande kolv? Squishband under 0.5 mm?

Inlägg av Coolvette »

För att komma upp i lite "kul" durationer har jag höjt cylindern med 2,5 mm.
Avgasportens underkant har ju då höjts så nu har jag en kant på cirka 2 millimeter i BDC.

Bild

Min fundering är då om det är värt besväret att ta ner kanten eller det inte kommer att märkas på min low end performer?
Tanken är väl att det ger lite turbulens men det mesta av avgaserna kanske redan är evakuerade när kolven vänder?

I konsekvensens namn borde jag sänka spolportens underkant också, inte minst för att få upp portens area, men det har jag inte verktyg att göra så det får jag lämna.

För att kompensera den höjda kolven har jag kortat kolven med cirka 8 millimeter:

Bild

Det ser ju ut som om kolven blir lite framtung, frågan är om det spelar någon roll för slitaget eller jag kan köra som det är?
Jag kan inte korta den lika mycket i framkant då det kommer att öppna mot vevhuset i så fall, jag kan korta den några millimeter under avgasporten men inte lika mycket så obalans blir det ändå.
Vad tror ni om det?

Min sista fundering är om det blir för riskabelt att gå under 0.5 millimeter i squishband? Toppen är en centrumstiftstopp tillverkad av Conrad.
Med åtdragen cylinder och topp har jag mätt 0.45 millimeters frigång, mätt med lödtenn, dock utan fotpackning.
Vill slippa den fotpackningen och köra med dessa 0.45, är det OK?
Vevaxel och ramlager är nya eller nästan nya så det är friska grejor.
Någon som har lite kunskap om detta?
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Funkar säkert med 0,45 men det är nog inte mycket till säkerhetsmarginal när saker o ting börjar glappa lite,men det lär du höra :lol: :wink:
G-son

Inlägg av G-son »

När jag körde med 0,6mm squish på Hondan mätt med tenn ått ett håll bara (kolven tippar så verkligt mått blir lite mindre) fick jag topplocksavtryck i sotet på kolven. Jag skulle nog inte våga köra 0,45.

Nerkanterna på portarna bör spela måttlig roll. Trots allt så är ju kolven inte ens så långt ner att det gör någon skillnad en relativt stor del av tiden.

När det gäller tyngdskillnad på kolvens sidor skulle jag inte klia mig i skallen, dom är ofta inte lika ens från fabrik. Däremot bör du få betydligt högre kolvslitage när den får såpass mycket mindre stöd & styrning mot cylinderväggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Att köra med kolven så är inge problem. Visst, högre slitage. Men du kommer t.ex 900 mil istället för 1000mil (bara taget ur luften)
Men du förstår den lilla skillnaden.

Jag skulle sänka portarna, blir ju mer area! :wink: Mer effekt!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

har du aluminiumstake så kan det bli trångt när staken växer av värmen. även stål växer lite mer än gjutjärnet i cylindern, men inte så mycket att det slår i för bara stakens värmeutveckling.
jag skulle knacka en packning av tunnaste packningspapper och lägga dit.

erlan
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Rekomedationen är 1,2% av slaglängden.
Skriv svar