Hej! Fick idag ett uppdrag och göra iordning en compackt med flinta motor. Den hade ingen gnista sa ägaren så det var det första att undersöka men jag tyckte att den gick tungt att kicka runt. om ni kollar på bilderna nedan så förstår ni nog också vad felet är.
Svaret är: sand?!
Så nu till ämnet. Jag har smörjt, dragit med tång, petat med skruvmejsel, slagit med skruvmejsel och värmt lite grann för att få loss dessa krysskilar som sitter på vevaxeln. Den ena fanns det knappt något kvar av innan jag börja och ja det har blivit deformationer på dem efter arbetets gång. Vad tror ni? Hur ska jag egentligen gå tillväga för att få lossa dessa as? Det brukar ju vanligtvis vara åt andra hållet att man sällan får krysskilarna att fasta och dom lossnar hela tiden.
jag är ju skeptisk till om den veven verkligen är användbar.
men vi förutsätter att den är det.
i så fall skylle jag börja med att värna och spruta på eller hellre doppa ändan i penetreande rostlösningsolja. helst vapenolja.
får jag inte loss dom så, skulle jag försöka svetsa på nån liten plåtbit på kilen så jag får bättre tag. tigsvets?
erlan skrev:jag är ju skeptisk till om den veven verkligen är användbar.
men vi förutsätter att den är det.
i så fall skylle jag börja med att värna och spruta på eller hellre doppa ändan i penetreande rostlösningsolja. helst vapenolja.
får jag inte loss dom så, skulle jag försöka svetsa på nån liten plåtbit på kilen så jag får bättre tag. tigsvets?
hoppas jag alldrig träffar på så envisa kilar.
erlan
Jag skulle också vara skeptiskt om jag såg bilderna men den rullar fint och är inte glapp. Endast en sliten kolvbultsbussning.
Efter ett episkt slag stod jag som segrare. Efter att ha värmt, smort, slipad och slagit kom dom lös. även om det nu bara var ca 1/4 av hela kilen som kom ut men nöjd är jag ändå. Spåren är hela och fina och arbeta kan fortsätta. Tackar för tipsen!