Oljan ser ut som chokeladmjölk?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lynxlynx
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 apr 2013, 13:57
Ort: Hässelby

Oljan ser ut som chokeladmjölk?

Inlägg av Lynxlynx »

Hej, öppnade inspektionsluckan på min Sachs 2 vxl motor och oljan ser ut som chokeladmjölk. Vad kan ha hänt eller ser den ut så på 2 takts motorer? Eller har det läcker in vatten i motorn och frågan är då var kan det läcka in?

MVH Martin
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

Ja du måste ha fått kondens eller så läker det in vatten :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

ja det har läckt in vatten.
var?
ja det funderar jag också över.
får samma problem.

erlan
Lynxlynx
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 apr 2013, 13:57
Ort: Hässelby

Inlägg av Lynxlynx »

Okej, är det någon fara att köra med den efter jag bytt olja eller måste jag skruva isär hela motorn och sanera bort oljevattnet?
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Jag skulle nog försöka skölja ur lådan med diesel eller något liknande för att bli av med allt klegg.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det är mysko om det ser ut som chokladmjölk, det normala är väl att motorn ser ut att vara fylld med vispad grädde :roll:

Har det varit röd automatlådeolja i motorn som vatten och kondens gjort brunfärgad?

Har för mig Victoria MS50 och 51 led av samma problem och dom hade väl också den här magnsesiumlegeringen i halvor och kåpor?
Lynxlynx
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 apr 2013, 13:57
Ort: Hässelby

Inlägg av Lynxlynx »

Jag byter oljan och kör ett tag och sen byter jag igen så får vi se hur oljan blir. Har precis köpt moppen och tror att den stått oanvänd en längre tid så har det regnat och blivit kondens i motorn så är det nog inte så konstigt att oljan ser lustig ut. Har ju heller ingen aning vilken olja som använts tidigare.

Vad är det för olja man skall ha i? Går det bra med en mineralolja typ 70-80?
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

Det stämmer exakt: chokladmjölk blir det i dom gamla Sachs måtårerna ! Byt bara, och kör så det ryker :)
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

Lika dant var det i våran Yammaha Cross man fick byta olja ofta, vi hittade aldrig anledningen. :D
HSE
Inlägg: 6068
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Min gissning är att vevaxelns tätning inte håller riktigt tätt på växelådssidan,så att det trycks ut lite gran färskgas i växelådsoljan. Behövs inte mycket...
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

Annars kan det vara så att dräneringshålet i "badkaret" är blockerad och när det regnar fylls badkaret upp och så rinner det in vatten via vevhusventilationen som också sitter i badkaret. Eller är jag helt ute å cyklar nu?
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

är väl inte särskilt lyckat att ha vevhusventilation på en tvåtaktare?
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

volvomannen skrev:är väl inte särskilt lyckat att ha vevhusventilation på en tvåtaktare?
Vevhusventilation är nog inte rätt ord i sammanhanget... 8)
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

Oops! :oops:
Växellådsventilation menade jag :lol:
Skriv svar