Putsarns - Hva Roulette ,E-type allt på en gång tråd...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Putsarn
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2013, 00:00

Putsarns - Hva Roulette ,E-type allt på en gång tråd...

Inlägg av Putsarn »

Halloj!

Här kommer en liten bild på min Husqvarna Roulette.
Jag har faktiskt inte lyckats lista ut årsmodellen exakt, sent 50-tal vet jag men inte mer noga än så.

Bild

Garagelackad av mig runt 2006, duger i krig.
Egenhändigt omklädd sadel. Annars är den original, aluminiumcylinder och kolv med 3 ringar. Kröken är nytillverkad på e firma i trakten.

En riktigt trevlig men lite slö moped, men det avhjälptes med lite egensnickrad insats. Obs att här provas det ut av glada amatörer, ingen vetenskap bakom detta.

Bild


Forts. följer...
Senast redigerad av Putsarn den 07 apr 2013, 22:07, redigerad totalt 1 gång.
Putsarn
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2013, 00:00

Inlägg av Putsarn »

Här har vi ett framgångsrecept!

Ljuddämpare från Honda Cr 125. Det lät mullrigt och fint, men jag tror inte att man kan säga att det är lagligt. Den gamla huskyn gick som ett skott däremot, trots att resten är oriiginal.

Bild
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Den moppen känner jag igen. Kul att du hittade hit :D
Du får väl lägga ut lite bilder på snetrean, under övriga fordon.
Putsarn
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2013, 00:00

Inlägg av Putsarn »

Halloj!

Jo jag ska utmana raketarns tråd :lol:

Snart får jag anledning att skriva en E-typeprojekttråd också...
Det du Conrad!
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Egentligen borde det göras ett reportage om vad det händer i lokalerna där du håller till. :D
Putsarn
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2013, 00:00

Inlägg av Putsarn »

Nyheter på mopedfronten.

I Torsdags utökades flottan till ett trevligt litet långtidsprojekt.
Utgångspunkten är en E-typeram, tank och lite kringplock. Det blir ingen originalrenovering utan mer en snygg mofjäs att fara ikring på i allmänhet.

Originalstuket skall ev. kunna uppstå framöver om så inget skall kapas eller förstöras. Men som nybliven student blir man inte E-typerenoverare på heltid så att säga.
Här är ramen, trevligt svart och pulverlackad.
Bild

Den snygga tanken har tyvärr berikats med spackel i klass med Norges årsåtgång. Hela det snygga kännetecknet för mopeden försvinner ju om man inte har gummiskydden på tanken.

Bild

Nåväl, fram med ett järn och börja frilägga lite försiktigt runt kragen för tankgummit.

Bild

Det var hårt men med lite finess kunde spacklet knackas bort, givetvis utan att skada ev. underliggande krom.

Bild


Så blir det när klåfingriga, finniga mopedister skall lacka på egen hand.
Jag funderar på att lämna den på isblästring då kromet under ser väldigt fint ut än så länge?
Andra tips på att avlägsna färgen skonsamt och snabbt, säg inte bromsvätska =)

Det var allt för nu. Forts. följer.
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Oj... Där har du lite att pilla med!

Full respekt om du lyckas få ordning på den, och som du säger så kan "klåpare" ställa till en del! :D

Har haft ett liknande projekt själv på sista tiden, dock slapp jag ta rätt
på överdoserat spackel. Men vet hur mycket jobb det är om det ska bli lite finish på prylarna! :wink:

Bild
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

spocht_winner Supersnyggt jobb det där fatchance.
Senast redigerad av Hasse den 23 apr 2013, 08:46, redigerad totalt 1 gång.
Putsarn
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2013, 00:00

Inlägg av Putsarn »

Idag har jag gjort den något väntade men fasansfulla upptäckten att kromet är fint!
Alltså det är ju fan kalasfint!!! (med mina förväntningar lågt ställda)
Men det finns några mjuka bucklor ovanpå ex.
Synd bara att spacklet liksom kunde gett fan i att kleta dit sig från första början.

Bildbevis kommer men jag glömde mobil'n hemma när jag susade iväg till garaget. Åker med stil förövrigt, mormors NV Hermes 1939 rullar väldigt väldigt lätt. Första turen på den för i vår.

Stay tuned.
Putsarn
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2013, 00:00

Inlägg av Putsarn »

Sådärja!

Nu är tanken helt avslipad. Sedan hann jag även vränga av det urkiga sadelöverdraget som satt på. Därunder var det inte så trevligt.

Bild


Stommen var väldigt rostig men ändå inte helt förstörd.
Här blir det blästring och sedan en ny egentillverkad dyna med lägre profil.

Bild

Tanken efter en första lättare polering.
Det får nog duga så länge, då de inte växer på träd.

Bild
musköchrister
Inlägg: 1518
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Inlägg av musköchrister »

du köpte väl det som var på blocket? var det inte med en kromtank som såg bra ut på bilden? var ju nån mustang-gaffel och nån annan gaffel +en ram till + lite delar?
Putsarn
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2013, 00:00

Inlägg av Putsarn »

Jo det stämmer!

Men den kromtanken var åt skogen, det syntes bara inte på bilderna.
Den var bucklig och igenlagt med tenn och gud vet allt.

Däremot var motorfästet bra, och pakethållare fick jag med. Det var ju dubbelt av flera saker så poolaren (Cykelmorfar) kan börja snickra på sin egen.
Igentligen är allt Pelles fel (Engström)... Att det blev såhär =)

Men jag tror att denna tanken går att rädda, tänkte lacka uppe på "platten" och ha sidorna i krom. Det får helt enkelt vara så. Det är ju inte en utställingsmoped jag bygger ändå.
Putsarn
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2013, 00:00

Inlägg av Putsarn »

Äntligen Tisdag!

Senaste tiden har ägnats åt småpill, bland annat har en Marzocci-gaffel från 70-talet plockats isär för lite renovering och modifiering.
Den skall kortas då den i nuläget är av "crossmodell".

Ena benet blästrat och lite mjukt uppborstat med stålborste.
Jag funderar på att polera hela rasket, annars blir det lackat i svart eller silver.


Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3143
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Marzocci-gaffel från 70-talet
:worship:

Intressant tråd! E-type är alltid rätt. Sen så är jag mycket imponerad av ditt arbete med stämjärnet också, det blev ju skitbra det där. :)

Edit: Men du, vad är det för extrafästen som sitter där nere vid böjen på motorbågarna?
Putsarn
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2013, 00:00

Inlägg av Putsarn »

Tja.

Jo, jag vet inte riktigt vad det är.
Det har väl agerat förstärkning på något vis.
Jag har tyvärr ingen vetskap om ramens tidigare liv.

Jag upptäckte även att ett av 2 motorfästen jag köpte är anpassat för en annan motor, kanske zündapp eller annat. Säljaren hade en E-type med just Zündappmotor... hemskt igentligen :shock:
Skriv svar