Zundapp Sport Combinette 1965
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
Med våren kommer moppe-meckar lusten tillbaka. Har rivit motorn och tagit ur alla lager och packboxar. Körde vevhushalvorna i ugnen på 200 grader i en kvart, sedan ramlade nästan lagren ur.
Pressade också ur vevstaksbulten för att byta men den nya vevstaken passar inte i mitt vevparti, efter lite forskning visar det sig att tidiga zündappmotorer har en vevstakstapp med diameter 14,6mm medan alla vevstakar till salu (kort eller lång) har en vevtapp på 16mm. Tillbaka på ruta ett.
Skulle behöva ett vevparti med 16mm vevstakstapp att renovera, någon som har ett över?
Pressade också ur vevstaksbulten för att byta men den nya vevstaken passar inte i mitt vevparti, efter lite forskning visar det sig att tidiga zündappmotorer har en vevstakstapp med diameter 14,6mm medan alla vevstakar till salu (kort eller lång) har en vevtapp på 16mm. Tillbaka på ruta ett.
Skulle behöva ett vevparti med 16mm vevstakstapp att renovera, någon som har ett över?
Ja, det är lurigt det där med diametern på vevtappen.
Har också råkat på det problemet.
Det är ju inte bara att byta, det är ju inte samma diameter på vevhuslagren heller.
Har två av de tidigaste 4-växlade mootrerna som zündapp gjorde till Falconette (tror jag den hette, i början av 60-talet)
En har den smalare vevtappen och en har den tjockare.
Har också råkat på det problemet.
Det är ju inte bara att byta, det är ju inte samma diameter på vevhuslagren heller.
Har två av de tidigaste 4-växlade mootrerna som zündapp gjorde till Falconette (tror jag den hette, i början av 60-talet)
En har den smalare vevtappen och en har den tjockare.
Du har rätt, Hasse. Hittar ingen skillnad mellan vevpartiet med 16mm vevstaksbult och mitt gamla.
Lyckades byta vevstake med hjälp av hydraulpress, skruvstäd och pelarborr. Hydraulpress för att pressa ur den gamla vevstaken, Skruvstäd för att pressa ihop med den nya vevstaken och Pelarborr för att kolla så det inte kastar, ritsade ett par markeringar på skinkorna för grovjustering också.
Kanske inte rätt sätt men det blev bra, axlarna är perfekt centrerade och det borde inte bli några vibrationer (återstår att se).
/Håkan
Lyckades byta vevstake med hjälp av hydraulpress, skruvstäd och pelarborr. Hydraulpress för att pressa ur den gamla vevstaken, Skruvstäd för att pressa ihop med den nya vevstaken och Pelarborr för att kolla så det inte kastar, ritsade ett par markeringar på skinkorna för grovjustering också.
Kanske inte rätt sätt men det blev bra, axlarna är perfekt centrerade och det borde inte bli några vibrationer (återstår att se).
/Håkan