Drevning och förgasar inställning Monark 1209 2 växlad

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
andreas hansson
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 apr 2013, 07:43
Ort: Dalarna

Drevning och förgasar inställning Monark 1209 2 växlad

Inlägg av andreas hansson »

Hej på er.
Första inlägget på detta forum.
Jag har 2 st frågor

Mopeden är en Monark 1209. Den har en borrad 5.5hk cylinder och kyrkport.
Vad skall man ha för drevning på en sådan pjäs?
Jag kör med 14 drev fram nu men tycker att den varvar ur jätte fort.
Efter några hundra meter så fullvarvar den.

Fråga 2
Om jag åker lite lugnt och drar gasen i botten så dör den liksom.
Lika i uppförsbackar. Har man inte varv på den så dör den.
Jag har ställt nålen så högt man kan. Den har ställbart munstycke.

Finns det något annat mustycke som man behöver byta?

Tacksam för lite hjälp :)
Monark 1209
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Vad har du för luftburk? Din set-up kräver att hyfsat flöde till förgasaren. Ett sätt är att ta bort luftburken helt en stund för att se om restriktionen ligger där.

Om man har en luftburk med uttag på sidan och ett lite konfilter eller liknande så går det inte alls lika bra som med t.ex. ett Biltema Fiddy-filter eller en s.k. Gråburk.

Om du kör med original avgassystem stryps maskinen.

En annan faktor är att prova ut en förtändning som fungerar och öka på den försiktigt efter behov till t.ex. 2,5 mm för att få bättre respons. Men med hög förtändning ökar risken för att motorn spikar och den går tyngre på höga varv.
Användarens profilbild
andreas hansson
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 apr 2013, 07:43
Ort: Dalarna

Inlägg av andreas hansson »

Tackar för svaren :)
Jag har ett öppet filter på sidan med ett litet kon filter. Jag skall testa att ta bort det för att kolla om det blir någon skillnad.
Jag kör med ett 32mm effekt system.

Finns det någon bra guide hur man ställer tändingen på sachs?
Har aldrig ställt tändningen
Monark 1209
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

andreas hansson skrev:
Finns det någon bra guide hur man ställer tändingen på sachs?
Har aldrig ställt tändningen
Här finns en guide:
http://raketsport.com/tandinstallning.htm
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

http://lmgtfy.com/?q=st%C3%A4lla+t%C3%A ... sachsmotor

Är man riktigt petig och maskinen hårt trimmad är det bästa att använda en stroboskoplampa efter att först ha märkt ut när kolven är 1, 1,5 2, 2,5 mm TDC.
är motorn rejält trimmad kan t.ex. 1 mm vara lagom och i ditt fall är du nog på säkra sidan om du väljer något mellan 1,5 och 2 mm. 2 mm ger bättre bottendrag, 1,5 mm går bättre på höga varv. Biltemas tändningsinställningslampor är inte så dyra och man kan driva dem med ett litet 12V MC GEL batteri. Batteriet behöver inte vara på mer än ett par Ah.

Men det går lika bra (nästan) att titta när brytarna öppnar kontra kolvens läge om du har ett brytarsystem.
Användarens profilbild
andreas hansson
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 apr 2013, 07:43
Ort: Dalarna

Inlägg av andreas hansson »

Tackar
Helgen är räddad :D
Monark 1209
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

jag har samma,...........

Inlägg av evelinas pappa »

......... problem med likadan moppe /setup.



Jag fick detta svaret av en medlem här på forumet:

Det ska vara mer förtändning än standard svensk 1 hk motor. Den tyska 4,3 hästars motorn ska förtändning 2,8 - 3.2 mm f.ö.d. och det bör vara nåt sådant för din del också.

Det blir mera krut med högre tändning

Fast egentligen har det med det högre varvtalet att göra, då motorn går snabbare måste det tända tidigare för att bränslet ska hinna brinna ut i cylindern och inte hälften av soppan brinner av i avgasröret...




Jag har helt nya saker och har fått flytta upp nålen till andra spåret nerifrån o ändå går den ej bra. Mitt svänghjul är ej rätt men ett nytt e på väg. Skall montera det och ställa in tändningen efter uppgifterna ovan. sedan blir det till att flytta nålen mer.

Är det rimligt att behöva ha nålen så högt? finns det andra nålar? ställbart eller fast munstycke??

Min moppe skall ej vara en raket utan gå bra,. lite foratare, och vara stark och pålitlig.

Tipps tack
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

som ni märkt av svaren så kan det finnas olika förklaringar till dålig gasrespons.
när jag var 15 så blev jag rekomenderad 1 mm förtändning av en profesionell mopedmekaniker som viste vad han talade om. har kört på det sen dess.
därmed inte sagt att det gäller för era motorer.
till orginal bing förgasare finns det väl ett antal olika nålar och nålmunstycken.
börja med att gå in på bingpower.de och leta reda på data om din förgasare.
om delarna till nytillverkade kopior är utbytbara med delar till orginal bing har jag ingen aning om.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

1 hästare ska ha nålmunstycke nr 1517 och nål II
2,6 hästare (12 mm förgasare) nålmunstycke 1717 och nål II eller III
4.3 hästare (17 mm förgasare) nålmunstycke 2017 och nål III

uppgifter hämtade ur Sachs verkstadshandbok

Du bör ha svänghjulet idag :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag skriver "ska ha" för det står så i verkstadshandboken.

Och högre varv fordrar högre tändning det säger själv...

Men en ny trend idag är att man kan vänta sig vilka absurda påståenden som helst, att man skapar fred genom krig osv. Jag tror det handlar om att göra folk rädda och osäkra....
Användarens profilbild
andreas hansson
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 apr 2013, 07:43
Ort: Dalarna

Inlägg av andreas hansson »

Var hittar man nål och munstycke någonstans?
Står det Bing på kopiorna oxå? Det står Bing på min
Monark 1209
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Inlägg av evelinas pappa »

Jo då jag har fått svänghjulet idag.

Förgasaren är en original Bing som jag köpt ny hos RNMOTOR borde den inte vara bestyckad rätt med rätt nål mm. Hur ser man på nålen vilken det är? munstycket är förmodligen stämplat.
Var köper jag nya delar om det är fel.

Cylindern är jofrabs 5hk och 32 mm avgasböj samt 70mm ljuddämpare.

Rn motors "kvalitets sats"

Jag har semester 2 v nu och kanske har jag tid att titta på prylarna men semestern är till för att dränera om mitt hus. Moppen är ej inkörd än har endast varit igång 2ggr på samanlagt 20min.

Micke
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det är väl sällsynt man hamnar rätt med en gång. Det brukar fordras både justeringar och intrimning samt inkörning innan max effekt och önskade egenskaper infinner sig.

Du får ha lite tålamod och pröva dig fram så blir det nog bra i slutänden :D
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Jag hadde samma problem fick för lite bensin i mellan registrett hadde ingett större huvudmunstycke la då dit en bricka på 1mm uder nålen blev bättre la dit en till helt perfekt.
Användarens profilbild
andreas hansson
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 apr 2013, 07:43
Ort: Dalarna

Inlägg av andreas hansson »

Jag försökte mig på en film :)
Fast det var ju rätt svårt att filma och köra moped samtidigt.
Nåja det hörs ju ialla fall hur den går.
Nog borde jag kunna gå upp till 15drev fram? Jag kör med orginal bak.
http://www.youtube.com/watch?v=3aocHKRp ... e=youtu.be
Det är på planmark. Topp farten ligger runt 55-60 skulle jag tro
Monark 1209
Skriv svar