I L O tändning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
puch m flera
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 jul 2012, 23:00
Ort: vetlanda

I L O tändning

Inlägg av puch m flera »

Hej ILO mekare! Är ej själv ilo specialist. Ska plocka ihop en ilo tramp från
-59. Tändning saknas och jag letar en sån. Ska tydligen vara en Stefa med
85mm diameter med två fästhål. Har hittat olika annonsförslag, men
problemet är att en del är vänster - moturs och en del är höger medurs. Finns det
ilomotorer som går åt olika håll? Finns det också tändningar till ILO med olika diameter? Tacksam för lite upplysning.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Den fins med rem,kjedja och kugg trans därför rotation åt båda håll.
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

Lånar tråden lite: Byter ILO-motor på min monarscoot nu och på den gamla 2-vxl så är det 4 kablar och på den nya 3-vxl är det bara två kablar (svart o gul)! Vad är skillnaden? Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska koppla?
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Inlägg av pnilz »

Gul till lyse och svart till dödare.

Är det fyra brukar det vara 2spolar extra till broms och bakljus grön och grå om jag inte mins galet....

Danne
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

pnilz skrev:Gul till lyse och svart till dödare.

Är det fyra brukar det vara 2spolar extra till broms och bakljus grön och grå om jag inte mins galet....

Danne
Tack! Då kanske man ska dra av svänghjulet och kolla om det sitter ljusspolar där... Annars går det väl att sätta dit dom som saknas eller?
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Inlägg av pnilz »

Eller så anväder du gula till allt lyse...
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

[quote="pnilz"]Eller så anväder du gula till allt lyse...[/quote
Orkar en med"allt"lyse då?
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Inlägg av pnilz »

Jo men ett problem är att om framlyset går sönder finns risk att baklampan går sönder . Eftersom med lägre belastning ökar spänningen.

Danne
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

Å inte kan jag flytta över fr.gamla motorn heller då det är stefa och den"nya"är bosch... Om jag anv bara 2 trådar: var kopplar man ihop dom? i ljusknappen?
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

HUSQVARNA SPORT skrev:Den fins med rem,kjedja och kugg trans därför rotation åt båda håll.
Har då aldrig sett en Ilo med kuggtrans!!??
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

JRA skrev:Å inte kan jag flytta över fr.gamla motorn heller då det är stefa och den"nya"är bosch... Om jag anv bara 2 trådar: var kopplar man ihop dom? i ljusknappen?
Flyttar du med svänghjulet är det inga problem, konan är lika. Har för mig att jag haft en motor med boschhjul och stefaplatta och den gick.
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

ilo55cc skrev:
JRA skrev:Å inte kan jag flytta över fr.gamla motorn heller då det är stefa och den"nya"är bosch... Om jag anv bara 2 trådar: var kopplar man ihop dom? i ljusknappen?
Flyttar du med svänghjulet är det inga problem, konan är lika. Har för mig att jag haft en motor med boschhjul och stefaplatta och den gick.
Aha! Då kan jag ju flytta över både platta o svänghjul? Tänkte inte på det...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Tänk på att det är en liten skillnad mellan Bosch- och Stefamagneterna vad gäller JLO m.fl.

Boschsvänghjulet är invändigt 85,5 mm medan Stefasvänghjulet är 86 mm :!:

Därför är det inte säkert att det är skiftningsbart hur som helst :idea:
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

56:an skrev:Tänk på att det är en liten skillnad mellan Bosch- och Stefamagneterna vad gäller JLO m.fl.

Boschsvänghjulet är invändigt 85,5 mm medan Stefasvänghjulet är 86 mm :!:

Därför är det inte säkert att det är skiftningsbart hur som helst :idea:
Tror du man kan flytta över både plattan och svänghjulet då? Stefa på den"gamla"2 vxl och Bosch på den"nya"3vxl.. Alltså Ersätta Bosch med Stefa?
Eller ska man investera?
http://www.blocket.se/stockholm/Brytarl ... m?ca=6&w=3
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hela svänghjulsmagneten kan du skifta mellan Bosch och Stefa för infästningen bygger på någon form av industristandard.

Däremot är det inte säkert du kan skifta komponenter inom magnetfabrikaten men eftersom det ser likadant ut kan det vara det ändå eller åtminstone nästan så man får fila eller borra och passa dit prylen med lite *våld*. :D

Elektronisk tändning vet jag inte... Det är nåt jag känner till endast från motorsågar på småmotorerna, men dom har oftast tändspolen utvändigt så det är knepigt att få dit en sådan på en mopedmotor. :)
Skriv svar