Monark Monarped med 17mm bing

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Veteranaren
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
Ort: Tibro

Monark Monarped med 17mm bing

Inlägg av Veteranaren »

Nu är monarpeden klar med 17mm bing förknasare + tysk cylinder så kallad "5.5hk" 8)

Här ligger motorn i delar innan montering av nya lager,packboxar,kolvbultsbussning mm :
Bild

Köpte en 17mm bing förgasare + insug som passa bra :)
Bild

Bild

Här sitter motorn på med insug+förgasare, passar fint slider_cheers.gif :
Bild

Film på när jag testar den : http://www.youtube.com/watch?v=u6lUdwOYSfw
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

Inga problem med att ha förgasaren så där i vinkel ?
Användarens profilbild
Veteranaren
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
Ort: Tibro

Inlägg av Veteranaren »

har ej haft några problem med att den är vinklad
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Tror inte det hade blitt någe sämre med en 15mm, och då hade det sett bättre ut (läs mer osynligt).

Det låter som att den får lite för mycket bränsle?

Såhär låter min Transportmonarped, ingen direkt trim, bara en Finsk 1,5hk (ger styrka, inte så mycket mer varv och toppfart) samt här i klippet en Bingkopia 15mm, kör normalt med original Encarwi, och det är liten skillnad, toppfart/varv är samma, men styrkan är bättre med 15mm.

http://www.youtube.com/watch?v=PXEUA7RaSQY

(märkligt hur det låter som att den skramlar i klippet, i verkligheten finns inget skrammel förutom vibrationerna i ramen och pakethållarna)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jag blev nyfiken: varför väljer man den varianten av 17mm bing?
jag hade valt den så kallade u-båtsförgasaren avsedd för zyndapp istället.
rätt vinklad och valfrihet mellan ställbart och fast munstycke.

erlan
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Jag vill inte låta som en messersvicher nu men om du kikar på hur en förgasare är konstruerad inuti så inser du nog att den inte fungerar så där överdrivet bra om den inte sitter horisontellt monterad. Flottörnivån blir väldigt fel och det påverkar förgasarens prestanda. Skulle du ha haft kraftigt trimmad motor som behöver mycke soppa så hade den inte fungerat nå bra alls.
Det insug som du har brukar vara väldigt trångt i mitten, jag har haft ett likadant en gång och det var bara 12mm i kröken.
Till den cylindesom du har så tror jag mer på 15mm bingen som får plats i orginalläget. Stora förgasare till höga varv, små förgasare till låga varv, så bör man tänka för att få en trevlig karaktär :wink:
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

blyfot skrev: Det insug som du har brukar vara väldigt trångt i mitten,

Ser väl ut att vara monterat upp å ner mot hur det brukar sitta på en Puch..

Ett kort M50R insug vore nog bättre eller om ett Montanainsug får plats?

Mvh Patrik
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Förgasarinstallationen är optimal för skarp vänsterkurva i uppförsbacke :lol:
I högerkurvor står den rakt upp så då kommer tramporna till god nytta :wink:
Användarens profilbild
Veteranaren
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
Ort: Tibro

Inlägg av Veteranaren »

men om jag byter till en 15mm vad förlorar jag?? gasrespons?? :?
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Jag tror inte du förlorar nåt alls, snarare att du vinner på det då du får ställbart munstycke o.s.v. Med det trim du har kan du aldrig dra nytta av förgasaren fullt ut, den är onödigt stor.

Får se om jag hinner ska jag sätta dit en sån cylinder på min Transportmonarped i morrn och ha en 15mm förgasare, och filma om jag kan o lägga upp så du får se.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

Veteranaren skrev:men om jag byter till en 15mm vad förlorar jag?? gasrespons?? :?
är det nåt du vinner så är det gasrespons, startsnabbhet och backtagningsförmåga.

det du förlorar är några kmh i toppfart.

vad min ilo gör i toppfart kan jag inte säga exakt. den är bara kollad efter felvisand orginalmätare.

efter den mätaren gör en eu-moppe med regskylt 38 kmh och min ilo 45 - 47 kmh beroende på dagsform och väder.
sedan får du tolka det som du vill.

den har en fladdermuscylinder av okänt ursprung och en bing 1-15-43.
40mm borr med flintakolv. planad svensk std topp.
drevad 16-34.

där har du att jämföra din med.

erlan
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Har testat kombon tyskcylle och 15mm kinesbing med ställbart på min monarscoot och det var inte kul. Samma cylle men på alpinon och med en 14mm dellorto gick betydligt bättre, men den har ju numera som ni alla vet begåvats med en puchcylle med lyckat resultat. Tyskcyllen har stoppats ner i en låda i väntan på något. :lol:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vad var problemet med kinesbingen? :ar!

jag är lycklig ägare av äkta vara :-bd

erlan
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

erlan skrev:vad var problemet med kinesbingen? :ar!

jag är lycklig ägare av äkta vara :-bd

erlan
Vet inte riktigt, den bölade mest och vart inget drag. Gick fan i mej bättre med originalencarwin.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Det skulle vara intressant om du provade med "en riktig" Bing 15 mm förgasare istället för den kombination du nu har.
Jag ha kört med 15 mm Bing (inga kopior) på mina ILO som är i original 2 PS utförande, vilket torde kunna översättas till 5.5 hästar... :wink:
Skriv svar