Hjälp! Jag har ett problem! Jag kan inte få i ettans växel.... Friläget ligger"rätt , tvåan och trean går i men inte ettan! Det går bara inte att dra upp stången så att ettan hoppar i! Någon som har en ide???ilo55cc skrev:1:an vid fullt uppdragen stång släpp ner ett snäpp friläge sedan 2:an och 3:an.
Väldigt lätt att justera, spänn viren så 1:an går i kolla sen att friläget hamnar där det ska på växelhandtaget så ger sig resten självt.
3-vxl ILO
Först var det bara en liten grön fyrkant men sen dök bilden upp!erlan skrev:jag har inte gjort nåt mer med bilden.
trodde du menade att du inte såg vinkelfästet ilo55cc talar om.
dessutom fattas en fjäder på bilden.
den här motorn köpte jag delar av forsacomp på tradera för att kompletera upp.
erlan
Jag skall kolla det där med växelförarn/axeln i morgon.
Får jag inte till det så så kanske man får ta med sig motorn på en tripp till Engelsberg till nån som kan...

[quote="JRA"][quote="erlan"]
dålig bild men den bästa jag har.
Nu går den! Fick lov att fila lite på armen som går in i dragstångsaxeln... När etten skulle i så tog det i i kanten i det avlånga hålet i dragstången.
Med den konstiga gjutjärnscylindern o bing 15 och 15 kugg fram så blev det 51 km/h uppmätt med GPS.. Nu ska jag prova med en tysk alu cylle....

dålig bild men den bästa jag har.
Nu går den! Fick lov att fila lite på armen som går in i dragstångsaxeln... När etten skulle i så tog det i i kanten i det avlånga hålet i dragstången.
Med den konstiga gjutjärnscylindern o bing 15 och 15 kugg fram så blev det 51 km/h uppmätt med GPS.. Nu ska jag prova med en tysk alu cylle....
antingen finns det treväxlade ilos med olika drevsatser, eller så har du ett ovanligt känsligt motoröra. skillnaden i utväxling är nämligen försumbar på dom jag har, jämfört med tvåväxlade. skillnaden är att det finns två växlar lägre istället för en lägre växel.
men jämför du med en tvåväxlad med orginal 12 (1hk) eller 13 (o,8hk) drev fram
så blir det ju skillnad.
för er som inte kört treväxlad ilo kan nämnas att den är lite mer tätstegad än dom flesta andra trepetar. vilket gör att den inte upplevs som lika hysterisk vid nerväxlingar i branta uppförsbackar, gathörn och liknande.
så jag håller med. dom är sköna att köra.
erlan
men jämför du med en tvåväxlad med orginal 12 (1hk) eller 13 (o,8hk) drev fram
så blir det ju skillnad.
för er som inte kört treväxlad ilo kan nämnas att den är lite mer tätstegad än dom flesta andra trepetar. vilket gör att den inte upplevs som lika hysterisk vid nerväxlingar i branta uppförsbackar, gathörn och liknande.
så jag håller med. dom är sköna att köra.
erlan
Jo, treväxlade JLO är sköna att köra och jag har för mig den treväxlade, handväxlade flintamotorn var ungefär lika som JLO i växlingen.
Apropå utväxlingar har jag nu kommit på det finns tvåväxlade JLO med olika inre utväxlingar. Jag köpte en låda inkråm till moppemotorer och där var det med en växellådsdrevsats till en kick-JLO med högre utväxling än den vanliga JLO:n med tramper. Dom större hjulen på drevaxeln var mindre än vanligt och kugghjulen på kopplingsaxeln lite större. Där fanns heller ingen "midja" på axeln i den änden som går till det lilla kullagret på magnetsidan.
Apropå utväxlingar har jag nu kommit på det finns tvåväxlade JLO med olika inre utväxlingar. Jag köpte en låda inkråm till moppemotorer och där var det med en växellådsdrevsats till en kick-JLO med högre utväxling än den vanliga JLO:n med tramper. Dom större hjulen på drevaxeln var mindre än vanligt och kugghjulen på kopplingsaxeln lite större. Där fanns heller ingen "midja" på axeln i den änden som går till det lilla kullagret på magnetsidan.