Dakota 3000 originalrenovering [KLAR]
Ger mer alla dagar i veckan vettu ;)
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Hur gick det då med originalcylindern?
Allt monterat och åtdraget, kickade igång och lät motorn knattra på tomgång, testade med lite gas och visst svarade han bättre på gas utan tvekan, efter några sekunder hör jag ett svagt tickande, provar att gasa lite försiktigt för att se om ljudet följer efter, direkt hörs ett ljudligt krasande, knastrande ljud och jag stänger av direkt.
Av med allt igen och vad upptäcker man - en knäckt kolvring:

Hur i h_e kunde detta hända?, jag såg till att kolv och cylinder var kliniskt ren innan montering, cylindern var nyhonad och hade inga grader eller kanter.
Nu ligger kolvringsbiten eller bitarna naturligtvis nere i vevhuset, nån som vet hur man får ut dem på något smidigt sätt?
Allt monterat och åtdraget, kickade igång och lät motorn knattra på tomgång, testade med lite gas och visst svarade han bättre på gas utan tvekan, efter några sekunder hör jag ett svagt tickande, provar att gasa lite försiktigt för att se om ljudet följer efter, direkt hörs ett ljudligt krasande, knastrande ljud och jag stänger av direkt.
Av med allt igen och vad upptäcker man - en knäckt kolvring:

Hur i h_e kunde detta hända?, jag såg till att kolv och cylinder var kliniskt ren innan montering, cylindern var nyhonad och hade inga grader eller kanter.
Nu ligger kolvringsbiten eller bitarna naturligtvis nere i vevhuset, nån som vet hur man får ut dem på något smidigt sätt?

TRÅKIGT!
Hade du monterat kolven åt rätt håll?
Prova med tryckluft eller en liten magnet
med teleskopskaft.Hur gick det med cylindern?
Hade du monterat kolven åt rätt håll?
Prova med tryckluft eller en liten magnet
med teleskopskaft.Hur gick det med cylindern?
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Plocka lös motorn och skaka ur den, är nog enkaste sättet.
Patrik '83. Livin' for speed!
Jag råkade ut för samma fadäs en gång. Jag gjorde så här: Fyllde på lite tvåtaktsolja. Tryckte ned hushållspapper och snurrade och snurrade. Sedan bytte jag papper fyllde på olja. Studerar man papperstussarna ser man när man fiskat upp metallbitarna. Bara ett tips. Jag upprepade behandlingen under ett par dagar när andan föll på. Till slut låg alla bitar på bänken.JK skrev:Måste försöka med tryckluft först men jag är nog rökt där med eftersom veven inte går runt 360 grader, den fastnar på ett ställe så med min tur lär jag behöva dela hela skiten
Verkar ha fått ut det mesta med magnetpinnar och tryckluft, kan säkert vara nåt litet skit kvar men jag får se det som inkörningspasta
Veven går runt nu iaf.
Pratade med PV och jag skulle få en ny originalkolv istället, den här gången ska jag kolla på både pil och kolvringsgap innan montering.
Gissningsvis var alla ÖD-kolvar han hade på lager felmärkta och han lovade att kolla upp det så det inte inträffar någon annan stackare ..

Veven går runt nu iaf.
Pratade med PV och jag skulle få en ny originalkolv istället, den här gången ska jag kolla på både pil och kolvringsgap innan montering.
Gissningsvis var alla ÖD-kolvar han hade på lager felmärkta och han lovade att kolla upp det så det inte inträffar någon annan stackare ..
Så vart det färdigt, fick en ny originalkolv så nu har jag både Elko-kolv och cylinder original.
Tyvärr har jag ett litet missljud från vevpartiet så jag vet inte om skrotet som hamnat där skadat lagren eller nåt annat
Hursomhelst, sista dekalen åkte på igår och så här ser maskinen ut i färdigrenoverat skick:

Hoppas ni gillar den, själv älskar jag N50-modellerna.
Tyvärr har jag ett litet missljud från vevpartiet så jag vet inte om skrotet som hamnat där skadat lagren eller nåt annat

Hursomhelst, sista dekalen åkte på igår och så här ser maskinen ut i färdigrenoverat skick:

Hoppas ni gillar den, själv älskar jag N50-modellerna.
- Lasse väss
- Forumsponsor