<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att hålla lite liv i tråden...
Det här hände i början på 80-talet:
Farsgubben hade bytt till sig en Vattenskoter, den "fräcka" tidiga modellen med utombordare...
Skulle visa den för en kompis en vacker dag på sommarlovet. (hade små-skrytigt om hur lättstartad den var, och hur snabbt den gick...)
Hursom helst, när jag hade lastat i tanken i den lilla luckan och kopplat ihop bränsleslangen med motorn, pumpat blåsan, dragit ut choken, ställt reglaget tillrätta - sa jag till polarn: Kolla nu - första rycket...
Inte fan gick den igång heller, inte efter andra, tredje, tjugoförsta heller...
Polarn började tråka mig efter typ andra rycket, men jag bet ihop...
MEN, efter det typ tjugonionde rycket rann det över. Tänkte att nu ska du få snurra ditt j-vla gamla Chrysler h-lvete... (var ordentligt arg som ni förstår) Så jag laddade i med det sommarlovets ryckserie... OCH, ut genom det lilla hålet för startsnöret kom: Hela start arangemanget i blandade småbitar. Det var tillverkat i någon typ av nylon, som inte stod pall för en 15åring i upplösningstillstånd. Snöret hade snott sig runt på fel ställe när jag utförde min egen typ av startritual... Modell, tokrycka som en ...
Oooppps... Till och med polarn som hade suttit och hånflinat de sista minuterna så sammanbiten ut efter kanonaden av blandad plast som spreds över omgivningen.
Slutligen försökte vi slå våra "kloka" huvuden ihop och göra en ordentlig "analys" av den lättstartade Chryslern som inte gick igång. (var så dags i detta skede)
(Det visade sig att bränsleslangen hade likadana kopplingar i båda ändar, och givetvis hade jag satt den åt fel håll.

)
Än värre, farsgubben var på väg hem från jobbet...
Och hur skulle det här förklaras för att låta trovärdigt...
- Jo, du farsan... du vet den gamlamotorn på vattenskotern som du bytte till dig av grannen.
- Ja, du menar den lättstartade Chryslern.
- Öhh, ja, den ja... (shit, vad säger man nu?)
Ja, ni förstår att det var några laddade minuter...
Dagen efter var vi och inhandlade ny startanordning, montering och därefter provstart av Farsan.
Första rycket, den for igång på bråkdelen av en sekund...
Dock var inte polaren med då.
/Stefan <!-- </EdIndex> --></div>