Förstår inte vad Tofta menar, jag har inte varit medlem här så länge så jag förstår inte alla oskrivna regler. <!-- </EdIndex> --></div>Tofta skrev:Gilla......bmw02touring skrev:Hmm, någon som editerar inläggen här eller? Tyckte att jag fått ett svar tidigare, men det verkar borta?
Jag trodde det var högt till tak här och att man kunde jäklas lite med varandra (mellan märkena)! kanske hade jag fel.
Med vänlig hälsning, Tofta..
Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vi får ta en tur tillsammans i sommar..
Med vänlig hälsning, tofta... <!-- </EdIndex> --></div>
gillar vad du skrev...bmw02touring skrev:Förstår inte vad Tofta menar, jag har inte varit medlem här så länge så jag förstår inte alla oskrivna regler.Tofta skrev:Gilla......bmw02touring skrev:Hmm, någon som editerar inläggen här eller? Tyckte att jag fått ett svar tidigare, men det verkar borta?
Jag trodde det var högt till tak här och att man kunde jäklas lite med varandra (mellan märkena)! kanske hade jag fel.
Med vänlig hälsning, Tofta..
vi får ta en tur tillsammans i sommar..
Med vänlig hälsning, tofta... <!-- </EdIndex> --></div>
Med vänlig hälsning, Tofta.
1256 Champion lätt Bukkompenserad.
1256 Champion lätt Bukkompenserad.
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Långt uppehåll i tråden, nu är mopparna iaf försäkrade och körbara.
Frugan fyllde år i förrgår och fick då officiellt sin Compact och även ett rosa Vurpollon med googles. Hon provkörde även en sväng, vilket hon klarade med bravur (med tanke på att hon aldrig kört växlad moped tidigare).
Idag var mina föräldrar förbi på middag och de hade hittat 2st bruna gamla packväskor(sidomonterade) i mint condition på en loppis, så nu känns compacten färdig. skulle kanske behöva 2kugg ner bak.
Igår passade jag på att fixa de sista på Athena Supertherm cylindern, så nu är den nerkapad till lagom format för Solfjäder toppen.
Monterade cylindern och toppen, sedan var det dags för uppstart med min gamla hederliga 17mm Bing. Startade direkt, men tjurade lite.
Provade att skruva ut munstycket lite, men då blev det värre, när jag skruvade in det 0,5 varv så började den gå riktigt fint. Lite finjustering senare så började det hända grejor.
Kan bara säga två ord: "Fi Faaan" vad den går. Går hur snällt som helst på dellast och känns stark och fin i botten, går lätt att Cruisa i ca 45km/h. Sedan när man vrider på rullen så brakar helvetet lös. Första gången jag inte vågat toppa ett fordon!
Kopplingen slirar när effekten kommer, så nu har jag beställt nya lameller och fjädrar, passade även på att beställa en hastighetsmätarwire, tror min mätare kommer gå i botten.
Tar tacksamt emot tips på lamellbytet på Zundapp, så man slipper ramla i onödiga gropar. Vad jag har förstått ska man inte behöva demontera Måtorn ur ramen, utan det räcker med att plocka bort svänghjulet och ev tändplattan?

Frugan fyllde år i förrgår och fick då officiellt sin Compact och även ett rosa Vurpollon med googles. Hon provkörde även en sväng, vilket hon klarade med bravur (med tanke på att hon aldrig kört växlad moped tidigare).
Idag var mina föräldrar förbi på middag och de hade hittat 2st bruna gamla packväskor(sidomonterade) i mint condition på en loppis, så nu känns compacten färdig. skulle kanske behöva 2kugg ner bak.
Igår passade jag på att fixa de sista på Athena Supertherm cylindern, så nu är den nerkapad till lagom format för Solfjäder toppen.
Monterade cylindern och toppen, sedan var det dags för uppstart med min gamla hederliga 17mm Bing. Startade direkt, men tjurade lite.
Provade att skruva ut munstycket lite, men då blev det värre, när jag skruvade in det 0,5 varv så började den gå riktigt fint. Lite finjustering senare så började det hända grejor.




Kan bara säga två ord: "Fi Faaan" vad den går. Går hur snällt som helst på dellast och känns stark och fin i botten, går lätt att Cruisa i ca 45km/h. Sedan när man vrider på rullen så brakar helvetet lös. Första gången jag inte vågat toppa ett fordon!

Kopplingen slirar när effekten kommer, så nu har jag beställt nya lameller och fjädrar, passade även på att beställa en hastighetsmätarwire, tror min mätare kommer gå i botten.
Tar tacksamt emot tips på lamellbytet på Zundapp, så man slipper ramla i onödiga gropar. Vad jag har förstått ska man inte behöva demontera Måtorn ur ramen, utan det räcker med att plocka bort svänghjulet och ev tändplattan?

-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
Har du Jamarcol helsvetsat avgassystem eller "vanligt" med lös krök ?bmw02touring skrev:Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Har jamarcol som är helsvetsat.Cobra5000 skrev:Har du Jamarcol helsvetsat avgassystem eller "vanligt" med lös krök ?bmw02touring skrev:Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
Kommer dock skära isär det vid tillfälle och rikta om det, gillar inte passformen på det. Det sitter så ruskigt lågt.
Har slut på svetsgas förtillfället,
