HVA Flinta renoverad - men krånglar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hampasragnar

Inlägg av hampasragnar »

Hej,

Jag har skrivit om detta tidigare här på forumet (det gamla forumet i alla fall).

Jag har en underbar Crescent Skoterett från 1964 med paddanavgasröret.

Den gick fint förra året men började lägga av efter ca 15 min körning och när den fått svalna av några minuter gick den fint igen men med samma problematik.

Under vintern renoverade jag motorn som endast gått ca 500 mil med nya packningar, packboxar, kolv, tändspole, kondensator, tändstift, tändkabel mm.

Nu när jag skall börja köra moppen så startar den fint men går bara att köra ca 1 min innan den dör. När den fått vila nån minut går den igen men problematiken upprepas :evil:

Motorn har ingen tomgång heller.

Jag börjar bli j***ligt trött nu och jag kan inte komma fram till vad felet kan vara!

Snälla hjälp mig få Flintan att gå som vanligt så att jag kan ut och glida i vårsolen :D

Mvh

Hampus
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Re: HVA Flinta renoverad - men krånglar

Inlägg av Coolvette »

hampasragnar skrev:Hej,

Jag har skrivit om detta tidigare här på forumet (det gamla forumet i alla fall).

Jag har en underbar Crescent Skoterett från 1964 med paddanavgasröret.

Den gick fint förra året men började lägga av efter ca 15 min körning och när den fått svalna av några minuter gick den fint igen men med samma problematik.

Under vintern renoverade jag motorn som endast gått ca 500 mil med nya packningar, packboxar, kolv, tändspole, kondensator, tändstift, tändkabel mm.

Nu när jag skall börja köra moppen så startar den fint men går bara att köra ca 1 min innan den dör. När den fått vila nån minut går den igen men problematiken upprepas :evil:

Motorn har ingen tomgång heller.

Jag börjar bli j***ligt trött nu och jag kan inte komma fram till vad felet kan vara!

Snälla hjälp mig få Flintan att gå som vanligt så att jag kan ut och glida i vårsolen :D

Mvh

Hampus
Du har bytt mycket men hur är det med tanken, fungerar luftningen?
Det har ställt till det för många att tanklockets luftning är igensatt, lätt att missa...
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Ånglås kanske, för liten packning mellan förgasare och cylinder, har haft detta problemet på både Sachs(för tunn packning) och Zündapp(det var en aluminium packning så värmen gick direkt ut i insuget)
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Flytta upp trottelnålen, byt till större munstycke, det kan vara ånglås i förgasaren har du plåten som ska sitta mellan förgasare och cyllindern.
hampasragnar

Inlägg av hampasragnar »

Hej,

Tändstiftet blir otroligt varmt efter bara nån minut glömde jag säga.

Aluminiumbrickan mellan förgasare och cylinder sitter på plats.
Nu har jag fast-standard munstycke (kommer ej ihåg storlek) men förgasaren är en Encarwi.

Jag har ett ställbartmunstycke hemma, skall jag testa med detta?

Har aldrig hört talas om ånglås... får testa det ni skriver. Tanklocket har jag missat att kolla.

Skall titta på detta i helgen.

/H
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

på dagens bensin är det risk att det går för magert med orginalmunstycke.
på encarvin kan inkörningsmunstycket sitta kvar innanför luftfiltret om du har tur.
där satt rätt munstycke när moppen levererades ny. sen var det meningen man skulle byta plats på dom.

alkylatbensin har högre kokpunkt än mackbensin, kan hjälpa mot ånglås.

erlan
arneby

Inlägg av arneby »

jag tror att flotören har svårt att röra sig nedåt, då får den för lite bensin efter ett tag. ta bort flottören och rensa styr hålet inunder.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Använd en liten borr med rätt dimension. En handdrill är bäst och borra mycket försiktigt så endast smuts och korrosion försvinner.
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

har du kollat det lilla filtret i flåtör locket
hampasragnar

Inlägg av hampasragnar »

Tack för alla tips. Tror på att det var ånglås som var boven i dramat. Gjorde alla steg ni tipsa om men förgasaren var fin sedan rengöringen i vintras så detta var nog inte problemet. Satte fyra rejäla fiberpackningar mellan förgasare och cylinder samt lät värmeavskjilningplattan sitta kvar.

Tändinställningarna var perfekta enligt anvisningarna:-) Bytte även till akrylatbensin, kör på 4% olja.

Nu går den som ett mycket långsamt skott men den går jämt och fint utan att dö:-)

Tomgången är fortfarande helt obefintlig och ger jag den inte lite gas dör den. Jag har mixat med tomgasskruven men utan resultat.

Förslag?

/H
Användarens profilbild
Moondrip

Inlägg av Moondrip »

Tändstiftet blir varmt - Testa ett tändstift med högre värmetal och avståndet - det ska vara 0,5 mm gap

"Med rätt värmetal på tändstiftet (och rätt förgasar- och tändinställning) ska isolatorfoten vara brun. Om stiftet har sotat igen bör du välja ett varmare stift såvida det inte beror på för fet oljablandning eller felaktig motorinställning. Ett sotigt stift kan leda iväg gnistan från själva gnistgapet."

Jag hade för stort "gap" vilket ledde till att herr moped endast kom till kiosken. Han fick för mkt soppa för att kunna antända och började sakta dö ut men fungerade igen efter att den "torkat ut"
Skriv svar