Otillräckligt soppaflöde? Trimmad Zündapp
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Otillräckligt soppaflöde? Trimmad Zündapp
Hej,
Har efter vinterns skruvande äntligen fått prova den nyrenoverade 5 växlade motorn.
Efter en fullgasrepa genom växlarna och en stund full rulle på 5:an upplevde jag att den ville dö?
Ungerfär som soppabrist.
Kan det vara så att den suger slut i flottörhuset och att soppa sytemet inte hinner fylla på tillräckligt snabbt ? (original bensinkran, "fullflödes" soppafilter)
Hur tar man reda på att så är fallet, några tips?
mvh Jonas
Har efter vinterns skruvande äntligen fått prova den nyrenoverade 5 växlade motorn.
Efter en fullgasrepa genom växlarna och en stund full rulle på 5:an upplevde jag att den ville dö?
Ungerfär som soppabrist.
Kan det vara så att den suger slut i flottörhuset och att soppa sytemet inte hinner fylla på tillräckligt snabbt ? (original bensinkran, "fullflödes" soppafilter)
Hur tar man reda på att så är fallet, några tips?
mvh Jonas
Jo, det finns luft att hämta i flottörhuset och tömmer du slangen fortare än det rinner till så blir det luftfickor, du kan t.o.m se dom röra på sig när du rappar med gasen.G-son skrev:Nja... Det kommer ju inte in luft i slangen bara för att bensinflödet genom kranen inte riktigt räcker till.blyfot skrev:Jag brukar köra med genomskinlig slang, då upptäcker man lätt om det är problem med flödet, det blir luftfickor i slangen som man lätt kan se.

Visst finns det luft i flottörhuset, men jag ser det som rätt osannolikt att den tar sig upp förbi flottörnålens öppning medan det sakta men säkert rinner ner soppa från tanken - luftbubblor brukar inte röra sig särskilt lätt genom dessa slangar ens utan att behöva gå mot bränslets flöde. Är nog mer troligt att det kommit ner luft via bensinkranen då, när soppan skvalpat runt och kranens öppning hamnat över ytan.
Förstår hur du tänker och det kanske är jag som har fel men jag var ute för exakt detta fenomen alldeles nyligen, jag kunde t.o.m se luftbubblorna röra sig upp och ner i slangen när jag gasade och problemet försvann när jag "trimmade" bensinkranen med borrmaskinenG-son skrev:Visst finns det luft i flottörhuset, men jag ser det som rätt osannolikt att den tar sig upp förbi flottörnålens öppning medan det sakta men säkert rinner ner soppa från tanken - luftbubblor brukar inte röra sig särskilt lätt genom dessa slangar ens utan att behöva gå mot bränslets flöde. Är nog mer troligt att det kommit ner luft via bensinkranen då, när soppan skvalpat runt och kranens öppning hamnat över ytan.

Jag hade full tank vid tillfället så jag tror inte att luften kom uppifrån.
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
[quote="blyfot
Förstår hur du tänker och det kanske är jag som har fel men jag var ute för exakt detta fenomen alldeles nyligen, jag kunde t.o.m se luftbubblorna röra sig upp och ner i slangen när jag gasade och problemet försvann när jag "trimmade" bensinkranen med borrmaskinen
Jag hade full tank vid tillfället så jag tror inte att luften kom uppifrån.[/quote]
Och för en novis: Hur trimmar man bensinkranen då?
Förstår hur du tänker och det kanske är jag som har fel men jag var ute för exakt detta fenomen alldeles nyligen, jag kunde t.o.m se luftbubblorna röra sig upp och ner i slangen när jag gasade och problemet försvann när jag "trimmade" bensinkranen med borrmaskinen

Jag hade full tank vid tillfället så jag tror inte att luften kom uppifrån.[/quote]
Och för en novis: Hur trimmar man bensinkranen då?
Ok! Tack! Men då återstår frågan: Behöver man "trimma"kranen vid måttligt trimmad motor? (ILO+Flinta)G-son skrev:Plocka isär den. Kolla på de kanaler och delar bensinen passerar, om det är möjligt vill du förstora dom. Finns det någon extra trång passage är det naturligtvis den som är i störst behov av modifikation.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome