Husqvarna D-motor - tändning mm
Husqvarna D-motor - tändning mm
Jag har efter ca 20 år fått för mig att få igång min Roulette -57.
Men den startar inte.
När jag använder startgas så är den igång i kanske 2 sekunder och dör sen.
Jag har rengjort förgasaren och tror inte att det är där felet ligger, utan kanske i tändningen. Det är gnista, men den ser lite "svag ut".
Därmed köpte jag hem ny tändspole samt kondensator och brytare.
(Brytarna jag beställde visade sig sen vara fel, jag beställde med axel, det skulle vara utan.)
Efter att ha bytt tändspolen och kondensatorn så har jag nu ingen gnista alls.
Kan jag ha skadat kondensatorn när jag satte i den?
Det gick så trögt att jag fick använda polygrip, men som jag försökte knipa väldigt, väldigt försiktigt med för att få ner kondensatorn i fästet.
Nästa fråga; "Stiftet" som sitter genom vevaxeln för att hålla svänghjulet i rätt läge, var får man tag i ett sånt? Jag fick skapa ett eget genom att klippa en lagom tjock spik, men jag vill ha tag i ett stift av bättre, hårdare material.
Tredje och sista frågan; (Och denna skäms jag nästan för) Visst ska brytarna öppna vid ÖD? (Så att jag inte monterat svänghjulet 180 grader fel...)
EDIT: Det är svänghjul mm från Stefa.
Men den startar inte.
När jag använder startgas så är den igång i kanske 2 sekunder och dör sen.
Jag har rengjort förgasaren och tror inte att det är där felet ligger, utan kanske i tändningen. Det är gnista, men den ser lite "svag ut".
Därmed köpte jag hem ny tändspole samt kondensator och brytare.
(Brytarna jag beställde visade sig sen vara fel, jag beställde med axel, det skulle vara utan.)
Efter att ha bytt tändspolen och kondensatorn så har jag nu ingen gnista alls.
Kan jag ha skadat kondensatorn när jag satte i den?
Det gick så trögt att jag fick använda polygrip, men som jag försökte knipa väldigt, väldigt försiktigt med för att få ner kondensatorn i fästet.
Nästa fråga; "Stiftet" som sitter genom vevaxeln för att hålla svänghjulet i rätt läge, var får man tag i ett sånt? Jag fick skapa ett eget genom att klippa en lagom tjock spik, men jag vill ha tag i ett stift av bättre, hårdare material.
Tredje och sista frågan; (Och denna skäms jag nästan för) Visst ska brytarna öppna vid ÖD? (Så att jag inte monterat svänghjulet 180 grader fel...)
EDIT: Det är svänghjul mm från Stefa.
jag gissar att du har jobbat i onödan. misstänker att det kan vara packboxarna/tätningsringarna runt vevaxeln som torkat ihop.
det är mycket lätt att klämma sönder en kondensator med en polygriptång.
bättre att ta en hylsa och knacka ner den i plattan.
det förekommer även att dagens kinatillverkade kondingar är trasiga vid leverans.
styrstiftet behöver inte vara av hårt material. har svänghjulet snurrat, eller om dom inte setat ihop förut så tar man lite ventilslippasta till fyrtaktsmotorer och slipar in konorna mot varandra så dom blir exakta. sen sitter svänghjulet still!!
erlan
det är mycket lätt att klämma sönder en kondensator med en polygriptång.
bättre att ta en hylsa och knacka ner den i plattan.
det förekommer även att dagens kinatillverkade kondingar är trasiga vid leverans.
styrstiftet behöver inte vara av hårt material. har svänghjulet snurrat, eller om dom inte setat ihop förut så tar man lite ventilslippasta till fyrtaktsmotorer och slipar in konorna mot varandra så dom blir exakta. sen sitter svänghjulet still!!
erlan
Efter att ha börjat om från början, tagit loss svänghjul, brytare, tändspole och ohm-mätt allt och därefter monterat tillbaks allt, samt rengjort förgasaren på nytt så hoppade pärlan igång igen.
Nu återstår att få den att gå rent på fullvarv, den börjar fyrtakta...
Det är nog choken som läcker misstänker jag.
Hur ser "originalvajern" ut till choken i änden som sitter i förgasaren.
Jag har nog bytt vajern en gång i tiden, och nu så finns det dels ingen packning alls kvar, dels så ser jag inte hur den ska fästas, då det inte sitter nån "bricka" eller motsvarande i änden.
Samtidigt, om jag tittar på 56:ans bild här så tycks inte packningen alls sitta på själva vajern.
Hur är den fäst då?
Nästa problem är att den är ganska "trött och orkeslös", och inte orkar särskilt bra alls i uppförsbackar, vilket annars denna motor ska vara känd för.
Detta problem fanns även en gång i tiden då jag var 15-16 år, för övrigt, så problemet är inte nytt.
Vilka alternativa orsaker finns det till att den kan vara det?

Nu återstår att få den att gå rent på fullvarv, den börjar fyrtakta...
Det är nog choken som läcker misstänker jag.
Hur ser "originalvajern" ut till choken i änden som sitter i förgasaren.
Jag har nog bytt vajern en gång i tiden, och nu så finns det dels ingen packning alls kvar, dels så ser jag inte hur den ska fästas, då det inte sitter nån "bricka" eller motsvarande i änden.
Samtidigt, om jag tittar på 56:ans bild här så tycks inte packningen alls sitta på själva vajern.
Hur är den fäst då?
Nästa problem är att den är ganska "trött och orkeslös", och inte orkar särskilt bra alls i uppförsbackar, vilket annars denna motor ska vara känd för.
Detta problem fanns även en gång i tiden då jag var 15-16 år, för övrigt, så problemet är inte nytt.
Ja du, min är lika... Slö som en smörknivCarlsson skrev: Nästa problem är att den är ganska "trött och orkeslös", och inte orkar särskilt bra alls i uppförsbackar, vilket annars denna motor ska vara känd för.

- Hakan
Packboxar hittar du hos flera moped ÅF som håller på med äldre mopeder. Bla här http://www.tradera.com/packboxset-husqv ... _181508870.
Håller själv på och renoverar en D-motor, lager packningar ,packboxar mm.
Håller själv på och renoverar en D-motor, lager packningar ,packboxar mm.
- Hakan
Lossa vevstaken ?Carlsson skrev:Tack för tipset!
När vi ändå är inne på packboxarna...
Hur bär man sig åt för att lossa vevstaken?
På högra sidan av motorn så ser det ut att krävas en avdragare, eller specialverktyg av nåt slag?
Finns flera faktorer som gör en motor slö.
Se till att tändprylarna är ok.
Nästa är avgassystemet, ta av det dela och rensa, även ljudämparen.Motorn måste få andas.
Nästa steg se till att motorn är tät, typ packboxar , packning vid förgasaren och insuget.
Kan även behövas nya kolvringar, kolla så inte cylindern är utsliten.
En ny sk sotningsats finns på samma ställe som jag länkade till.
Förlåt, vevaxeln menar jag, förstås. Jag var nog inte riktigt vaken när jag skrev inöägget.Hakan skrev: Lossa vevstaken?

Tack, en sotningssats ligger hemma nu, det får bli nästa projekt.
Förresten, kopparringen som är med, vilken sida ska den monteras på? Mellan cylinder och avgasrör, eller mellan avgasrör och "mutter"?