Bing 1/13/4 SSB

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Bing 1/13/4 SSB

Inlägg av Jerka_59 »

Någon som har uppgifter på nål, nålmunstycke mm till denna bing
förgasare, jag har sökt på denna sida utan resultat

http://www.bingpower.de/service/einstellblatter/

En chansning från min sida är att det är samma som vanliga 12 mm
förgasare, men det vore kul att få tag på riktiga uppgifter
Senast redigerad av Jerka_59 den 06 maj 2013, 19:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

Tack :D tycker jag googlat och sökt på alla sätt och vis, men tydligen
inte varit tillräckligt observant, det där forumet är ju på den sidan jag
besökt :wink:
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

Lite nya undringar om denna förgasare

Den har en kanal från flottörhuset till trotteln och trotteln har en slits som
går i spiral ner till sugsidan på trotteln, enligt en teori jag hört är att det
skall ge tillskottsbränsle vid gaspådrag, är denna teori korrekt?

Om det stämmer så känns funktionen just nu som ett problem med ett
gammalt och något slitet förgasarhus, upplever det som förgasaren
"skyfflar" ut mängder med soppa som jag inte kan kontrollera vare sig
med ställbart munstycke eller trottelnål, följden blir att på vissa varvtal
så får motorn så mycket bensin att det "släcker" tändstiftet.

Jag har den monterad på en tysk 3,4 hk cylinder som den är avsedd för
med ett NGK BR6HS stift och ett nymonterat helt nytt kokusansystem.

Lite villrådig just nu men, en fundering som jag har är att plugga kanalen
och byta ut 1517 nålmunstycke mot ett 1717.

Någon som har åsikter om detta får gärna skriva en rad :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om jag minns rätt var det i en av sachs verkstadshanböcker jag läste att den kanalen släpper in extrabränslet när man flödar förgasaren. satt bara på tidiga förgasare om jag minns rätt. vill minnas att det var viktigt att man hade trotteln med det sneda spåret i för att det skulle fungera.
den kanalen ligger väl långt över flotörnivån?
borde räcka med att byta trottel för att inte den kanalen ska släppa in bränsle.
har du rätt flotörlock på förgasaren? finns ju flotörlock med högre liggande säte
för nålen. sitter bl.a. på HVA/ilo bing. är flottörnålen/locket tätt?
har du koll på att du har rätt trottelnål?

kokusan är väl tillverkat i kina. är du säker på att det funkar korrekt?
jag har även råkat ut för att nya tändstift varit defekta.

du skriver att du har 3,4 hk cylinder. är det den med stora kanalerna eller finns det nån mer cylinder som jag inte har sett än? 3.2 hk har väl runt insug? ca 13mm som blir större fyrkant i loppet. sen har jag en med 13x13 mm insug och kanaler snarlika 4,3 hk cylindern, den har jag alltid trott att är på 3,8 hk.

erln
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Cylindrarna betecknas som 3.2 eller 3.8 ps
Vet inte om det beror på att det är 0.8 & 1 hästars motorer från början.....
Jag har en äldre motor som har beteckning klh tror jag som enligt typ skylten är på 3.2 ps !
Men jag ser ingen skillnad på cylindern som kommer från en med 3.8.
Vid tillfälle ska jag kolla om det är lilla vevpartiet på 3.2ps motorn
Jag kan kolla om det är skillnad på trotteln på förgasaren jag har en nos ligger i garaget.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

erlan skrev:om jag minns rätt var det i en av sachs verkstadshanböcker jag läste att den kanalen släpper in extrabränslet när man flödar förgasaren. satt bara på tidiga förgasare om jag minns rätt. vill minnas att det var viktigt att man hade trotteln med det sneda spåret i för att det skulle fungera.
den kanalen ligger väl långt över flotörnivån?
borde räcka med att byta trottel för att inte den kanalen ska släppa in bränsle.
har du rätt flotörlock på förgasaren? finns ju flotörlock med högre liggande säte
för nålen. sitter bl.a. på HVA/ilo bing. är flottörnålen/locket tätt?
har du koll på att du har rätt trottelnål?

kokusan är väl tillverkat i kina. är du säker på att det funkar korrekt?
jag har även råkat ut för att nya tändstift varit defekta.

du skriver att du har 3,4 hk cylinder. är det den med stora kanalerna eller finns det nån mer cylinder som jag inte har sett än? 3.2 hk har väl runt insug? ca 13mm som blir större fyrkant i loppet. sen har jag en med 13x13 mm insug och kanaler snarlika 4,3 hk cylindern, den har jag alltid trott att är på 3,8 hk.

erln
Tillskottsbränsle när man flödar kan ju låta mer troligt som funktion för
den kanalen, trotteln är med det spår som du beskriver men att byta ut
den mot en vanlig trottel i ett förgasarhus som är ca 50 år gammalt tror
jag bara ger en halv vinst med tanke på slitage i huset.

När jag köpte förgasaren satt det en bucklig mässingsflottör i den vilken
bytes ut mot en ny och flottörlocket också, innan bytet jämförde jag att
delarna hade samma mått dels flottören men även att flottören instucken
i locket hade samma höjd som dom gamla delarna, jag kan bara anta att
det är originaldelarna som sitter i förgasaren eftersom jag inte har någon
historik på förgasaren.

Företaget Kokusan är vad jag googlat fram ett japanskt företag men var
tillverkningen sker har jag ingen aning om, den stator som följde med vid
köpet var dåligt lindad och och tråden mellan ett par spolar var skarvad
genom att man tvinnat ihop dom pga detta byte jag ut den, jag mätte upp
nya statorn och alla mätvärden stämmer med tillverkarens uppgifter så
jag utgår ifrån att allt är korrekt.

Cylindern är den som har 13x13 mm insug och dom jag sett till försäljning
på ebay har angivits av försäljarna som 3,4 hk, antar att det är samma
cylinder som du har, tror att den kallas för garageport i dagligt tal.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vad gäller kokusan så har jag en gång i tiden uppfattat det som att det tändsystemet vi använder som trimtändsytem sitter std på dom kinatillverkade zyndapparna. men rätta mig om jag har fel.

uttrycket "garageportare" var det väl braxmatte som myntade när han visade bild på sin hemfilade kopia på den förgasaren.

erland
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

Jag vet inte var uttrycket kommer från början men tycker det är ett
passande namn när "storebror" kallas för kyrkport.

Så här såg första statorn ut, jag tyckte inte det såg så bra ut så den blev
utbytt,

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Imorgon blir det förgasarmeck, återkommer kanske med mer frågor efter
lite testande

Köpte ett skitdyrt stift som jag tänkte prova, NGK BR6HIX som är ett
iridiumstift, intressant och se om det är lika bra som reklamen :D
Skriv svar