Alkylatbensin, värt att köra på?
Alkylatbensin, värt att köra på?
Det finns ju några sorters färdigblandad alkylatbensin, bland annat Aspen som finns i + eller R.
Det är bekvämt att slippa blanda tvåtaktsolja men finns det fler fördelar?
Kan man hoppas på någon effektskillnad med en sådan soppa eller det är bara i teorin?
Kan man hoppas på någon effektskillnad med en sådan soppa eller det är bara i teorin?
-
Re: Alkylatbensin, värt att köra på?
upplever motorn slöare på sån där himla miljösoppa. handelsbensin från macken är ettrigare.Coolvette skrev:Det finns ju några sorters färdigblandad alkylatbensin, bland annat Aspen som finns i + eller R.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Re: Alkylatbensin, värt att köra på?
var köper du bensin på för mack? här i stan är det tvärt om. sämre ork i mackbensinen.NiklasHögberg skrev:upplever motorn slöare på sån där himla miljösoppa. handelsbensin från macken är ettrigare.Coolvette skrev:Det finns ju några sorters färdigblandad alkylatbensin, bland annat Aspen som finns i + eller R. Det är bekvämt att slippa blanda tvåtaktsolja men finns det fler fördelar? Kan man hoppas på någon effektskillnad med en sådan soppa eller det är bara i teorin?
när aspenbensinen kom var det bättre ork i mackbensinen, men nu har mackbensinen blivit så mycket sämre.
erlan
blandar du i mer aspenolja, eller köper du aspen 4takt och blandar med annan olja.pangerva skrev:Har gått över till Aspen nu och jag är helnöjd! Kör dock på 4%.
Monarken med JLO 2vx toppade idag, på en raka idag på Cylinderloppet då den fick varva ut ordentligt, med 62 km/h![]()
![]()
Känns inte alls slö!
blandar du i extra aspenolja så slutar du nog med det när du tittar ner i vevhuset nästa gång. det brukar bli välsmort nog med 2%.
erlan
-
-
Om man ska laborera med bränslen är det enda rätta e85 med castrol r olja. den kan du få ut mer power ur, ja jag vet den har 30 % mindre kläm per liter MEN den färdiga bränsleblandningen har mer kläm än med bensin då det stochiometriske förhållandet kraver så pass mycket mer bränsle kotra luft samt att etanolen har en syreatom mer än bensin, Häpp 
Dessutom det sotar mindre förbräns vid en svalare temp luktar bättre ....
Hade en ciao som jag körde med detta en sommar och den gick som fan slutade aldrig varva

Dessutom det sotar mindre förbräns vid en svalare temp luktar bättre ....
Hade en ciao som jag körde med detta en sommar och den gick som fan slutade aldrig varva
-