Norsjö Shopper paras med Rieju Drac

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
ZiggiZ

Norsjö Shopper paras med Rieju Drac

Inlägg av ZiggiZ »

För ca ett år sedan så fick jag en Norsjö shopper av en kompis. Tankarna flödade hej vilt på vad man skulle kunna hitta på med denna udda skapelse. Första tanken var orginal, sen blev det orginal utseende med trimmad motor. Och så växte tankarna hela tiden tills jag kom fram till att det ska sättas dit en nyare motor. Så det blev till att börja jaga reda på nått lämpligt att stoppa dit. Valet på motor hoppade mellan variator driven eller vanlig kjedja. Lätt å smidigt hade det varit om man tog en motor från en vespa. Men Rally-Kalle som man är så vill man ju växla själv, så det blev en AM6 motor från en Rieju drac 2003.

Projektet har redan kommit igång och jag har hunnit en bra bit på det också, men jag tänkte ändå bara lägga upp lite bilder itaget så det bli lite spänning i det hela.

Ska även säga de att jag har haft lite hjälp av min pappa (Ilo krizter) som också snurrar runt på detta forum.

Bild

Så här såg Shoppern ut när jag fick den.

Bild

Så här såg Riejun ut när jag köpte den
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

MERA BILDER :shock: :D
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Har sett den, jag vet inte om jag vill sitta i den vid fullt spett.... :close_call: :wink:
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

zappafan skrev:Har sett den, jag vet inte om jag vill sitta i den vid fullt spett.... :close_call: :wink:
Haha ingen minns en fegis :wink:
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Bild

Här börjar demonteringen av shoppern. Här har vi även Ilo krizter med på bilden :)

Bild

SÅ där då var de mesta borta.

Bild

Påbörjad lite lätt polering :P
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Bild

grundmåla chassit :)

Då hade jag hunnit så långt med shoppern. Tog sin lilla tid att slipa till chassit och grunda. Men det blev ett jätte fint rött damlager i garaget :)
Eftersom att jag bor i Umeå och garaget är i Robertsfors så kan jag bara vara där vissa helger och skruva. Men i skrivande stund så har jag lite bilder på lager så det kommer rulla på lite nu och då med nya bilder tills bilder kommer ikapp projektet där det är idag.

Bild

Nu har jag börja demontera Riejun också :D

Bild

Plockat ut AM6 motorn nu. (Den första och viktigaste delen som kommer att användas från Riejun)
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Bild

grundmåla chassit :)

Då hade jag hunnit så långt med shoppern. Tog sin lilla tid att slipa till chassit och grunda. Men det blev ett jätte fint rött dammlager i garaget :)
Eftersom att jag bor i Umeå och garaget är i Robertsfors så kan jag bara vara där vissa helger och skruva. Men i skrivande stund så har jag lite bilder på lager så det kommer rulla på lite nu och då med nya bilder tills bilder kommer ikapp projektet där det är idag.

Bild

Nu har jag börja demontera Riejun också :D

Bild

Plockat ut AM6 motorn nu. (Den första och viktigaste delen som kommer att användas från Riejun)
Användarens profilbild
ZiggiZ

Motorrenovering

Inlägg av ZiggiZ »

Man vill ju att motorn ska vara pigg och fräsch så det blev att demontera och byta ut alla lager, packboxar och packningar såklart.

Bild

Motorn är nu delad. Plockade ut alla axlar, växelväljaren och pressade ut alla lager så att blocken var tom. Sen var det bara att invänta paket på posten.

Bild

Paketet har kommit med nya delar till motorn. En ny vev som ska klara 16.000 varv utan problem och upp mot 23 hk. Nya vevlager med 20mm invändig diameter :D Orginal är endast 17mm. Och i den gula lådan så ligger det en ny CDI box. Hade hemma alla andra lager och packningar sen tidigare. Men dom kom inte med på bilden.

Bild
Användarens profilbild
ZiggiZ

Motorrenovering

Inlägg av ZiggiZ »

Motorblocken fick sig en tvätt och nu är blocken ihopsatt igen med innehåll :D
Svetsade ihop ett litet stativ också :) så nu står den snyggt å prydligt. Det blev även en ny koppling insatt Polinis 5 lammelskoppling :)

Bild

Sen blev det att tejpa igen för att kunna genomföra lite modifikation. På bilden ser man även en liten Polini låda som innehåller en 80cc alu cylinder :wink:

Bild

Modifikationen som skulle göras, var plats för en startmotor :D Mycket bekvämt

Bild

Startmotor på plats :D

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Jag spånade lite om det där med ramlager med 20mm axel till min R/T am6. Ytterdiametern är ju detsamma i blocket, så kulorna blir ju då mindre. Hur bra är det? Så jag skaffade en vev med större vevtapp istället! ;)

Angående koppling. Det bästa är originallameller med MHR fjädrar. Det håller på min! Som är på närmare 20hk.
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Rexxy skrev:Jag spånade lite om det där med ramlager med 20mm axel till min R/T am6. Ytterdiametern är ju detsamma i blocket, så kulorna blir ju då mindre. Hur bra är det? Så jag skaffade en vev med större vevtapp istället! ;)

Angående koppling. Det bästa är originallameller med MHR fjädrar. Det håller på min! Som är på närmare 20hk.
Förstår inte riktigt vad du menar med att du skaffa en vev med större vevtapp??

En större axel = större lager??

Dom lager som jag har satt dit är det nog inga fel på ;) dom ska klara av 16000 rpm

Ja kopplingen :) Jo jag har sett att det är rätt många som har den lösningen så av den enkla anledningen så körde jag på Polinis lammeler och fjädrar :)
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Rexxy skrev:Jag spånade
Med anledning av bilden ovan då? :lol:
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

Ett hett tips är att förstärka upp framvagn samt styrning på den där, dom är ju livsfarliga om man åker över 25 km/h.
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Peppe^ skrev:Ett hett tips är att förstärka upp framvagn samt styrning på den där, dom är ju livsfarliga om man åker över 25 km/h.
Lugn bara lugn :) Vi kommer till de lite längre fram. Har dock inte gjort nått åt styrningen ännu. Än så länge är det bara vajer. Har inte lagt ner så mycket krut på de.

Har du nått bra tips på förbättrad styrning? :)
Användarens profilbild
ZiggiZ

Motorrenovering

Inlägg av ZiggiZ »

Monterat dit kolven och cylindern :)

Bild

Så här blev den med allt godis monterat :D

Bild

Setup

Vevparti - Barikit 20mm axel (Competition).
Koppling - Polini 5 lammels koppling med tillhörande fjädrar.
Cylinderkit - Polini Evolution 80cc alu med tillhörande kolv.
Membran - Polini (Big Valve)
Insug - Barikit Short Neck
Förgasare - Barikit Racingförgasare PWK (26mm)
Luftfilter - Stort Polinifilter
CDI - Top Performances

Här har vi den fina testbänken :D Klar för start??

Bild
Skriv svar