"4-taksblödder" på HVA:n

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Moondrip
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 apr 2012, 23:00
Ort: Örebro

"4-taksblödder" på HVA:n

Inlägg av Moondrip »

Bytte till ett mindre bakdrev (till 28 från 30).

Men nu 4-taktsblöddrar den på höga varv och att ställa&skruva om på munstycket på förgasaren ger :mad devil: föga effekt!

Ibland så tar han sig förbi blöddret och återtar 2-takten igen och fortsätter att varva upp igen vid fullgas.

Och vid lite, lite motvind ska vi inte tala om - Då tar han sig inte förbi blöddret. Jag upplever också att den går osäker/småryckigt på låga varv vid 2:ans växel (totalt 2 växlar)

jag har minskat oljeblandningen till 3% då topplock och krök var rejält igensotat.

Mina teorier kretsar kring smuts i förgasaren (igen) alternativt ett annat nålläge vid trotteln. Tändningen har alltid varit en subba på dendär. Kan denna behöva ställas om då utväxlingen förändrats vid bakdrevsbytet?

Övriga teser uppskattas stort!
Choppahead
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 jul 2009, 23:00
Ort: Falkenberg

Inlägg av Choppahead »

Ett soppafilter kanske ? Aldrig fel att ha lite koll på tändning å brytaravstånd !
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Jag tycker det låter somden får för mycket bränsle. Prova att sänka nålen ett snäpp. Sitter nålen föt högt kan det få effekten att motorn surar ner sig när det går tungt vid mycket gas,ex.vis vid full gas i motvind.
Användarens profilbild
Moondrip
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 apr 2012, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Moondrip »

Choppahead skrev:Ett soppafilter kanske ? Aldrig fel att ha lite koll på tändning å brytaravstånd !
Det var tänd-subban.

Nålen är nu maximerad, mopeden går som en insmetad dröm och tändstiftet är chokladbrunt...

Tack
Choppahead
Inlägg: 73
Blev medlem: 11 jul 2009, 23:00
Ort: Falkenberg

Inlägg av Choppahead »

Moondrip skrev:
Choppahead skrev:Ett soppafilter kanske ? Aldrig fel att ha lite koll på tändning å brytaravstånd !
Det var tänd-subban.

Nålen är nu maximerad, mopeden går som en insmetad dröm och tändstiftet är chokladbrunt...

Tack
"That ignitionbitch!" :lol: Alltid kul när man får moppen gå som en -"insmetad dröm"- oregonian_congratulations.gif
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Re: "4-taksblödder" på HVA:n

Inlägg av Oaken »

Moondrip skrev:Bytte till ett mindre bakdrev (till 28 från 30).

Men nu 4-taktsblöddrar den på höga varv och att ställa&skruva om på munstycket på förgasaren ger :mad devil: föga effekt!

Ibland så tar han sig förbi blöddret och återtar 2-takten igen och fortsätter att varva upp igen vid fullgas.

Och vid lite, lite motvind ska vi inte tala om - Då tar han sig inte förbi blöddret. Jag upplever också att den går osäker/småryckigt på låga varv vid 2:ans växel (totalt 2 växlar)

jag har minskat oljeblandningen till 3% då topplock och krök var rejält igensotat.

Mina teorier kretsar kring smuts i förgasaren (igen) alternativt ett annat nålläge vid trotteln. Tändningen har alltid varit en subba på dendär. Kan denna behöva ställas om då utväxlingen förändrats vid bakdrevsbytet?

Övriga teser uppskattas stort!

Mekade med en kompis Compact idag och den gick som en påse nötter innan felsökningen.
Liknande symptom som på din, väldigt känslig på det ställbara munstycket och stört omöjligt att få den att gå rent/bra.
Tog bort förgasarn och gjorde rent och fick då se att någon hade bytt ut nålen till en Mikuni nål :furious:
Böt till rätt nål och satte ihop allt igen och provkörde.
Den går hur fint som helst nu, vart som en annan motor så nu står omdrevning på programmet. :bike_pedalare:

Fint att det löste sig med din också Moondrip.
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Användarens profilbild
Moondrip
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 apr 2012, 23:00
Ort: Örebro

Re: "4-taksblödder" på HVA:n

Inlägg av Moondrip »

Oaken skrev:
Moondrip skrev:Bytte till ett mindre bakdrev (till 28 från 30).

Men nu 4-taktsblöddrar den på höga varv och att ställa&skruva om på munstycket på förgasaren ger :mad devil: föga effekt!

Ibland så tar han sig förbi blöddret och återtar 2-takten igen och fortsätter att varva upp igen vid fullgas.

Och vid lite, lite motvind ska vi inte tala om - Då tar han sig inte förbi blöddret. Jag upplever också att den går osäker/småryckigt på låga varv vid 2:ans växel (totalt 2 växlar)

jag har minskat oljeblandningen till 3% då topplock och krök var rejält igensotat.

Mina teorier kretsar kring smuts i förgasaren (igen) alternativt ett annat nålläge vid trotteln. Tändningen har alltid varit en subba på dendär. Kan denna behöva ställas om då utväxlingen förändrats vid bakdrevsbytet?

Övriga teser uppskattas stort!

Mekade med en kompis Compact idag och den gick som en påse nötter innan felsökningen.
Liknande symptom som på din, väldigt känslig på det ställbara munstycket och stört omöjligt att få den att gå rent/bra.
Tog bort förgasarn och gjorde rent och fick då se att någon hade bytt ut nålen till en Mikuni nål :furious:
Böt till rätt nål och satte ihop allt igen och provkörde.
Den går hur fint som helst nu, vart som en annan motor så nu står omdrevning på programmet. :bike_pedalare:

Fint att det löste sig med din också Moondrip.
Kickass :-)
Skriv svar