Men nu 4-taktsblöddrar den på höga varv och att ställa&skruva om på munstycket på förgasaren ger föga effekt!
Ibland så tar han sig förbi blöddret och återtar 2-takten igen och fortsätter att varva upp igen vid fullgas.
Och vid lite, lite motvind ska vi inte tala om - Då tar han sig inte förbi blöddret. Jag upplever också att den går osäker/småryckigt på låga varv vid 2:ans växel (totalt 2 växlar)
jag har minskat oljeblandningen till 3% då topplock och krök var rejält igensotat.
Mina teorier kretsar kring smuts i förgasaren (igen) alternativt ett annat nålläge vid trotteln. Tändningen har alltid varit en subba på dendär. Kan denna behöva ställas om då utväxlingen förändrats vid bakdrevsbytet?
Jag tycker det låter somden får för mycket bränsle. Prova att sänka nålen ett snäpp. Sitter nålen föt högt kan det få effekten att motorn surar ner sig när det går tungt vid mycket gas,ex.vis vid full gas i motvind.
Moondrip skrev:Bytte till ett mindre bakdrev (till 28 från 30).
Men nu 4-taktsblöddrar den på höga varv och att ställa&skruva om på munstycket på förgasaren ger föga effekt!
Ibland så tar han sig förbi blöddret och återtar 2-takten igen och fortsätter att varva upp igen vid fullgas.
Och vid lite, lite motvind ska vi inte tala om - Då tar han sig inte förbi blöddret. Jag upplever också att den går osäker/småryckigt på låga varv vid 2:ans växel (totalt 2 växlar)
jag har minskat oljeblandningen till 3% då topplock och krök var rejält igensotat.
Mina teorier kretsar kring smuts i förgasaren (igen) alternativt ett annat nålläge vid trotteln. Tändningen har alltid varit en subba på dendär. Kan denna behöva ställas om då utväxlingen förändrats vid bakdrevsbytet?
Övriga teser uppskattas stort!
Mekade med en kompis Compact idag och den gick som en påse nötter innan felsökningen.
Liknande symptom som på din, väldigt känslig på det ställbara munstycket och stört omöjligt att få den att gå rent/bra.
Tog bort förgasarn och gjorde rent och fick då se att någon hade bytt ut nålen till en Mikuni nål
Böt till rätt nål och satte ihop allt igen och provkörde.
Den går hur fint som helst nu, vart som en annan motor så nu står omdrevning på programmet.
Moondrip skrev:Bytte till ett mindre bakdrev (till 28 från 30).
Men nu 4-taktsblöddrar den på höga varv och att ställa&skruva om på munstycket på förgasaren ger föga effekt!
Ibland så tar han sig förbi blöddret och återtar 2-takten igen och fortsätter att varva upp igen vid fullgas.
Och vid lite, lite motvind ska vi inte tala om - Då tar han sig inte förbi blöddret. Jag upplever också att den går osäker/småryckigt på låga varv vid 2:ans växel (totalt 2 växlar)
jag har minskat oljeblandningen till 3% då topplock och krök var rejält igensotat.
Mina teorier kretsar kring smuts i förgasaren (igen) alternativt ett annat nålläge vid trotteln. Tändningen har alltid varit en subba på dendär. Kan denna behöva ställas om då utväxlingen förändrats vid bakdrevsbytet?
Övriga teser uppskattas stort!
Mekade med en kompis Compact idag och den gick som en påse nötter innan felsökningen.
Liknande symptom som på din, väldigt känslig på det ställbara munstycket och stört omöjligt att få den att gå rent/bra.
Tog bort förgasarn och gjorde rent och fick då se att någon hade bytt ut nålen till en Mikuni nål
Böt till rätt nål och satte ihop allt igen och provkörde.
Den går hur fint som helst nu, vart som en annan motor så nu står omdrevning på programmet.