Tanken är att modda dit en mjukare dämpare men det verkar svårare än jag trodde, var hittar jag en dämpare med CC-mått 180-200mm som är så pass mjuk att ett barn på knappt 30kg får en lite mjukare gång vid körning?
Det är fjäderstyvheten som styr hur mkt cykeln sjunker ihop för en viss massa. Dämparen avgör enbart hur lång tid det tar innan man når det läget.
OM nu dämpare och fjäder är ngt sånär matchade kan det säkert bli lite struttig gång med enbart en mjukare fjäder. Dämpare brukar "acceptera" rätt mkt dumt innan det blir orimligt resultat. Stötighet och dålig komfort styrs dock till störst del av just dämparna och man kan ha en rätt bra hård fjäder innan det blir skuttigt.
Vet inte om jag svarat på din fråga eller bara krånglar till det?
Är en av de saker du vill åtgärda att sänka baken på cykeln när grabben åker eller är det bara stötigheten?
Jo det är styvheten jag vill bli av med så en mjukare fjäder hade varit fint, dämparen i sig behöver jag nog inte oroa mig för då jag tror att det i princip bara är en kolvstång i ett tomt rör, om ens det, dämpverkan är obefintlig.
Funderade lite på en MTB-dämpare men de är oftast max 150mm långa.
Jo det är styvheten jag vill bli av med så en mjukare fjäder hade varit fint, dämparen i sig behöver jag nog inte oroa mig för då jag tror att det i princip bara är en kolvstång i ett tomt rör, om ens det, dämpverkan är obefintlig.
Funderade lite på en MTB-dämpare men de är oftast max 150mm långa.
750lbs/in eller ca 131 N/mm som jag personligen anser är mer rätt.
Då är frågan vad som sitter idag samt att utväxlingen mellan dämpare och hjul inte är direkt linjär.
Ser att hela paketet redan sitter rätt lutat så luta mer för att sänka den effektiva styvheten på hjulet kanske inte är görbart. Men det kanske går att bulta/svetsa dit ett alternativt fäste som ändrar utväxlingen? Gör du flera hål kan du labba lite och samtidigt ändra efter hand som grabben lägger på sig kg.