På tal om moonshiners så är vi väl många som fuskade med det på den gamla goda tiden. Jag mins när jag svetsade ihop en fin apparat i rostfritt. Kylaren var pilligt, jag hade ett rostfritt rör som jag svetsade brickor på för bättre vämeöverföring, sedan svetsade jag på gavlar och slutligen en rörbit med kylvattenanslutningarna på. Snyggt jobb, allt TIG svetsat i rostfritt och inga läckor när jag provtryckte. Så kom dagen när jag skulle testa för första gången, satte upp apparaten i ett uthus, en gasolbrännara startades under och temperaturen steg. Tempen passerade gränsen för när etanolen skulle börja flöda men efter några droppar var det slut. För att kolla orsaken tog jag på mig handskar och skruvade loss kopplingen mellan kylaren och kolonnen. Under drift! Det skulle jag inte gjort, det var flera bars tryck i apparaten och etanolångan slog eld när den nådde gashollågorna!!! Där stod jag med en eldkastare som sände iväg en tvåmeters flamma och det blev varmt om händerna...Att det var träväggar på uthuset behöver jag väl inte nämna. Som väl var sjönk trycket snabbt när jag fick behållaren av värmekällan. Orsaken till stoppet i kylslingan visade sig vara något glödskal från svetsningen som lossat och satt sig på tvären. Efter backspolning så funkade apparaten som tänkt! Men det kunde gått illa, jag vet en kille i Boråstrakten som apparaten exploderade för, han blev illa bränd och polisen blev givetvis inkopplade, det var en historia som det är bäst att låta vara begravd.
Nu ha man bytt bort den här..
mot en sån här istället.. Crafted from Carbon Ultra-Poly, this gear replaces worn bronze distributor gears and may be the last one you ever buy! These gears have undergone stringent testing with excellent results. Never worry about metal shavings in your oil again. Shaft sizes include .491-inch for stock applications and .500-inch for aftermarket MSD.
Någon som vet någon firma eller privat person runt Siljan som kan göra service på en gammal Sachs. Tändningen skall kollas upp.
Jag fattar fan inte hur jag skall ställa den.
Får ingen gnista
andreas hansson skrev:Någon som vet någon firma eller privat person runt Siljan som kan göra service på en gammal Sachs. Tändningen skall kollas upp.
Jag fattar fan inte hur jag skall ställa den.
Får ingen gnista
I Nusnäs finns det en mycket trevlig farbror vid namn Lasse som kanske
kan fixa det där åt dig. Han figurerar ofta på forumet
Om du händelsevis har en Dalahäst som är lite sliten så kan han fixa det också.
andreas hansson skrev:Någon som vet någon firma eller privat person runt Siljan som kan göra service på en gammal Sachs. Tändningen skall kollas upp.
Jag fattar fan inte hur jag skall ställa den.
Får ingen gnista
I Nusnäs finns det en mycket trevlig farbror vid namn Lasse som kanske
kan fixa det där åt dig. Han figurerar ofta på forumet
Om du händelsevis har en Dalahäst som är lite sliten så kan han fixa det också.
Farbror
Och kommer det någon med en gammal sliten häst, ja, då stjäl jag den
cobra karlsson skrev:Har du gått från bronsdrev till plastdrev är det nån ny ide eller vadå
Jo det ska väl hålla bättre än Bronsdrev hoppas jag...
( nu när ide'n med Composite-drev, fått ett par år på nacken så det borde ju va utprovat...+ då jag köpte rullkammen fanns det inte tillval att få "rätt" behandlat matrial just där fördelardrevet är, som jag tror finns idag att få stålkammen med..)
andreas hansson skrev:Någon som vet någon firma eller privat person runt Siljan som kan göra service på en gammal Sachs. Tändningen skall kollas upp.
Jag fattar fan inte hur jag skall ställa den.
Får ingen gnista
I Nusnäs finns det en mycket trevlig farbror vid namn Lasse som kanske
kan fixa det där åt dig. Han figurerar ofta på forumet
Om du händelsevis har en Dalahäst som är lite sliten så kan han fixa det också.
Farbror
Och kommer det någon med en gammal sliten häst, ja, då stjäl jag den
Jag har faktiskt en gammal häst. den är nog runt 90år.
Har gamla läder detaljer och lite större mage än de moderna hästarna
Bor i Leksand så det kanske är lite för långt bort .