Husqvarna Flinta trix ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Choppahead skrev:
Någon här som bytt nål lagret i storänden,tycker mig känna ett "stort" glapp....
det är liksom det som är problemet med flintavevarna.
jag har fått lära mig att 0,03 mm är MAX radialspel i ett vevstakslager till moped.

erlan
Choppahead

Inlägg av Choppahead »

Ja men det går väl att byta lagret ?! :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Choppahead skrev:Ja men det går väl att byta lagret ?! :shock:
ja vist gör det det. problemet är att det är sisådär 40-45 år sen det senast tillverkades några.

erlan
Choppahead

Inlägg av Choppahead »

Ojdå ! :-?? Hur löser dom det med de nya vevarna ?! Pu**alternativet då ?

Någon som vet ?!
G-son

Inlägg av G-son »

Själva lagret kan säkert gå få tag i om det är en standardstorlek, men eftersom det rullar mot tappen genom vevpartiet och mot vevstaken slits dom också. Man behöver byta alla tre, och det är som sagt inte grejer som växer på träd till den motorn.
Choppahead

Inlägg av Choppahead »

Ja givetvis är det så...
Har nog en annan vev på G,hoppas bara den är bättre.
Tycker nog att det är ett "fett" pris på de nya;av tvivelaktig kvalite' ? Någon som kör på den ?
Choppahead

Inlägg av Choppahead »

Inga trix man kan köra på i bottendelen då ? polering,lättning av drev eller nått ?
flinta

Inlägg av flinta »

Choppahead skrev:Tycker nog att det är ett "fett" pris på de nya;av tvivelaktig kvalite' ? Någon som kör på den ?
dom nya vevarna funkar bra, har kört i snart två år med en o den håller än, motorn är bänkad till 5,9 hk på hjulet. :twisted:
Choppahead

Inlägg av Choppahead »

:shock: JISSES ! :shock: ....
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Det hade varit sååå guld att få se och veta lite mer vilka trix som krävts för att få till en så pass vass Flinta och sammtidigt hålla skapligt. De gammla bilder på innanmätet jag hittat på forum är tyvärr döda länkar eller borttagna.

Vore kul att studera. Antingen för att sätta griller i huvudet på en eller för att avskräcka med mängden jobb som krävs. :)

När man pratar om de med vassaste motorerna, oavsett fabrikat, ställs helt andra krav på pysslande och underhåll skulle jag gissa halvt kvalificerat.
Men det är väl sammtidigt lite av tjusningen av det hela tycker jag. Utmana sig själv, tekniken och fysikens lagar.

Tack för infon om de nyare vevarna. Lovar ju gott för att vara en enkel lösning om man ska förbättra hållbarheten...och cc oxå. thumb_up
Skriv svar