Hej! Började kika på grabbens f50 med ekf igår, den har körts med
orginal 2,9 cylindern en säsong men en 5,8 cylinder har legat på hyllan och väntat.
Originalkolven såg inte direkt toppenfin ut och vid provmontering tyckte jag
att kolvringsknastret var otäckt nära avgasporten.
Kollade reservdelslistan och konstaterade att kolven till 2,9 och 5,8 har olika
reservdelsnummer.
Har kollat runt på div tyska sidor men ej hittat någon kolv som har 14mm kolvbult och
är 38mm som skall passa 5,8 cylindern. Det finns öd 38,3 kolvar på en sida men skulle
gärna slippa borra då cylindern är fin och utan vändkant.
Är det någon som har stött på samma problem och hittat en lösning?
Bilder på det hela kommer under kvällen.
Kolv till Sachs 5,8 hk
Kolv till Sachs 5,8 hk
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Jag kör med vanlig standard Sachs kolv med 12mm kolvbult i min EKF.
Bara att stoppa i ett annat nållager som är 12x18x13 har jag för mig.
Kolven fick jag kapa på insugs sidan, och då använde jag den gamla kolven som mall.
Den går så lugnt och städat på låga varv, men om det behövs gasas så ylar den på fint upp till 93 blås med original drev bak och 14 fram.
Helt ok för en ofilad 52.4 cc cylinder
Bara att stoppa i ett annat nållager som är 12x18x13 har jag för mig.
Kolven fick jag kapa på insugs sidan, och då använde jag den gamla kolven som mall.
Den går så lugnt och städat på låga varv, men om det behövs gasas så ylar den på fint upp till 93 blås med original drev bak och 14 fram.
Helt ok för en ofilad 52.4 cc cylinder

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Efter en noggrannare koll i garaget igår och avskrapning
av kolvtoppen kom lösningen, kolven var vänd åt fel håll.
Ringen har fått en del stryk av detta

Tur att jag besinnade 15-åringen i mig själv samt 17-åringen
vars moped det är och inte bara smällde ihop bitarna i provkörningsiver.
Det hade säkerligen slutat med en cylinderborrning.
Så här blev det med kolven satt åt rätt håll.

Jämförde också knastren på ekf kolven med en vanlig sachs kolv
som låg på bra att ha hyllan och de sitter på samma ställe så
den kolven kan jag använda.
Sura, jag letade en stund på nätet efter nållager 12x18x13 och hittade
en tråd på hallsta moppers där du givit samma svar. Har du tips på
lämpligt inköpsställe för ett sådant lager?
Eller råkar du ha ett extra som du vill sälja?
av kolvtoppen kom lösningen, kolven var vänd åt fel håll.
Ringen har fått en del stryk av detta

Tur att jag besinnade 15-åringen i mig själv samt 17-åringen
vars moped det är och inte bara smällde ihop bitarna i provkörningsiver.
Det hade säkerligen slutat med en cylinderborrning.
Så här blev det med kolven satt åt rätt håll.

Jämförde också knastren på ekf kolven med en vanlig sachs kolv
som låg på bra att ha hyllan och de sitter på samma ställe så
den kolven kan jag använda.
Sura, jag letade en stund på nätet efter nållager 12x18x13 och hittade
en tråd på hallsta moppers där du givit samma svar. Har du tips på
lämpligt inköpsställe för ett sådant lager?
Eller råkar du ha ett extra som du vill sälja?
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Det finns ett lager som är 12x18x12 men jag är lite osäker på hur mycket utrymme det finns axiellt i kolven för lagret att röra sig på.
Inge roligt om lagren hamnar förskjutet åt ett håll och delar på sig, rullarna är hårda och ställer till stor skada när dom vispar runt i motorn...
Kolla annars med Roffe.
Inge roligt om lagren hamnar förskjutet åt ett håll och delar på sig, rullarna är hårda och ställer till stor skada när dom vispar runt i motorn...
Kolla annars med Roffe.
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)